همشهری آنلاین: ایالات کاتالونیا و باسک نمی‌توانند در مسابقات رسمی شرکت کنند.

به نوشته روزنامه ال موندو، لارس کریستر اولسون دبیر کل یوفا ضمن بیان مطلب فوق افزود: "تنها دولت‌هایی که از سوی سازمان ملل مورد شناسایی قرار گرفته‌اند می‌توانند در مسابقات رسمی فوتبال شرکت کنند."
اولسون در توضیح این مطلب گفت: " براساس آنچه مود تایید سازمان ملل قرار گرفته تیم‌های ملی تنها به دولت‌های مستقل تعلق دارند."

اولسون که این سخنان را در پاسخ به  سوال برنات ژوان از نمایندگان پارلمان اروپا درباره حضور ایالات کاتالونیا و باسک در رقابت‌های بین المللی بیان می‌کرد،افزود: "دولت‌ها برای عضویت در یوفا و فیفا باید ابتدا از سوی سازمان ملل مورد شناسایی قرار گیرند که در این راستا کشور‌های بریتانیایی یک استثنا هستند."

اشاره اولسون به اسکاتلند،ویلز وایرلند شمالی است که آن‌ها نیز در قالب کشور‌های مستقل در سازمان ملل مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند اما دارای تیم‌های جدگانه‌ای هستند وبازیکنانشان در قالب تیم ملی انگلیس به فعالیت نمی‌پردازند.

اما نماینده پارلمان اروپا که به نظر از سخنان اولسون قانع نشده بود در توجیه دیدگاه خود به مسابقه میان تیم‌های منتخب ایالت باسک و کاتالونیا اشاره کرد و گفت:این مسابقه که در آخر هفته و در کوران مسابقات یورو 2008 در بارسلونا برگزار شد از نظر تعداد تماشاگر رده سوم را در میان مسابقات بین المللی آخر هفته به خود اختصاص داد.

این اظهارات در حالی میان دبیرکل یوفا و نماینده پارلمان اروپا رد وبدل می‌شوند که روسای دو ایالت جدایی‌طلب کاتالونیا و باسک اسپانیا از دولت مرکزی این کشور خواسته‌اند تیمهای فوتبال آنان را به عنوان تیم ملی ایالتی در کنار تیم ملی اسپانیا به رسمیت بشناسد.

"پاسکوال ماراگال" رییس دولت ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا و " خوان خوسه ایبارچه" همتای باسکی وی شب گذشته در مسابقه فوتبال دو تیم در ورزشگاه "نوکمپ" بارسلونا گفتند دولت اسپانیا ناچار است تیمهای آنان را به عنوان "واقعیتی در آینده" بپذیرد.
ایباره‌چه رییس ایالت باسک گفت:"ما خواهان تیم ملی خود و انجام بازیهای رسمی با دیگر کشورها هستیم و این امر  نشانه مخالفت با هیچکس نیست."
وی افزود:" من به تیم‌های ملی اسپانیا و ایتالیا علاقه‌مندم اما تیم ملی من تیم ایالت باسک است."
طبق این گزارش، بیش از ‪ ۵۶‬هزار نفر از هواداران دو تیم برای در ورزشگاه بارسلونا حضور یافته بودند.این مسابقه سرانجام پس از 90 دقیقه تلاش دو تیم با نتیجه مساوی ‪ ۲‬بر ‪ ۲‬پایان یافت.

رییس ایالت باسک، این رقابت را که پس از ‪ ۷۶‬سال صورت گرفت چیزی بیشتر از یک رقابت دوستانه خواند و گفت که در پشت این مسابقه، " خواسته‌ای واضح" وجود دارد.
ایباره‌چه با اطمینان گفت که روزی فرا خواهد رسید که روسای دولتهای ایالات باسک و کاتالونیا همدیگر را در رقابتهای جام جهانی در آغوش خواهند کشید.
ماراگال رییس ایالت کاتالونیا نیز با تایید سخنان وی اظهار امیدواری کرد که آن رقابت در مرحله نهایی جام جهانی باشد.
وی گفت: تشکیل تیمهای ملی ایالتی امری واضح پس از تصویب قوانین ایالتی در کنگره اسپانیا -که ظبق آن  کاتالانها یک ملت اعلام شده‌اند- است.
به گفته ماراگال، چنین وضعیتی اکنون در انگلیس حاکم است و هیچ اتفاقی نیز رخ نداده است.

کد خبر 5666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز