گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان 22 اسفند در آخرین نشست خبری خود در سال 88 پاسخگوی پرسشی بود که پیش از این نیز بارها درباره آن بحث و جدل شده است

 این بار اما با مطرح شدن بحث کمیسیون ملی انتخابات از سوی برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته‌های گذشته، مسئله اصلاح قانون انتخابات رنگی نو به‌خود گرفته بود. عباسعلی کدخدایی22اسفند در پاسخ به پرسشی در همین باره گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که از هرگونه اصلاح قانون انتخابات در چارچوب قوانین و نظام جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه پاسخش به این پرسش افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایش‌های اخیرشان به موضوع نظارت در شورای نگهبان اشاره کردند و لذا قطعا تمام نهادهای نظام در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنند و اظهارات دبیر و سایر وابستگان مجمع تشخیص مصلحت نظام حاکی از این مسئله است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در مجمع صرفا سیاست‌های کلی انتخابات بررسی می‌شود که مانند سایر سیاست‌های کلی از جانب مجمع تشخیص به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و درصورت موافقت ایشان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: طبعا این سیاست‌ها نمی‌تواند قانون اساسی را نادیده بگیرد. ما نیز امیدواریم به همان شکلی که دست اندرکاران اعلام کردند این سیاست‌های کلی تنظیم شود.وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره نقاط قوت و ضعف این طرح پرسید، گفت: تا این سیاست‌ها به تایید نهایی نرسد ما فارغ از اظهار نظر هستیم. هر طرحی مغایر اختیاراتی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، باشد مورد تایید قرار نخواهد گرفت و شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.

عملکرد 88

کدخدایی در ابتدای سخنانش با ارائه گزارشی از نظارت این نهاد بر قانونگذاری در سال 88، اظهار داشت: از مجموع 93 مصوبه دریافتی از مجلس شورای اسلامی، ‌61 مورد عدم‌مغایر با شرع و قانون اساسی اعلام شد و 32 مورد نیز مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته شد. از این 93 مورد مصوبه‌ای که به دست شورای نگهبان رسیده بود، 60 مورد آن لایحه و 33 مورد طرح بود.

بررسی غیررسمی

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد بررسی بودجه سال 89 در شورای نگهبان خبر داد: بخش درآمدی بودجه به‌طور غیررسمی به این شورا ارسال شده که آن را مورد رسیدگی قرار دادیم و طی 2 روز آینده پاسخ خود را در این مورد ارسال می‌کنیم و به محض دریافت بخش هزینه‌ای نیز طی جلسات فوق العاده آن بخش را بررسی خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره وقت اندک برای بررسی بودجه سال 89 توسط شورای نگهبان گفت: این مسئله در چارچوب اختیارات ما نیست، ولی به این خاطر که تجربه این موضوع را داریم، با برگزاری جلسات فوق العاده اجازه نمی‌دهیم چرخ اقتصاد کشور متوقف شود.

رنگ پرچم

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد تغییر رنگ پرچم در برخی جلسات رسمی تصریح کرد: ما چارچوب قانون اساسی را برای نهادها ودستگاه‌ها بیان می‌کنیم و اگر این مسئله صحت داشته باشد باید از آنها پرسیده شود اما پرسش از حیطه شورای نگهبان خارج است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تدابیر شورای نگهبان برای انتخابات آینده در جهت جلوگیری از حمایت اعضای آن از کاندیدای خاص برای جلوگیری از ایجاد شائبه در میان مردم چیست؟ گفت: ان‌شاءالله این موارد دیگر تکرار نخواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که تکلیف شکایت مصطفی تاج‌زاده از آیت‌الله جنتی دبیر این شورا چیست؟ با بیان اینکه اگر شکایتی مطرح است باید از قوه قضاییه در مورد آن پرسید، یادآور شد: هرگاه شکایتی از شورای نگهبان یا اعضای آن مطرح شده است، پاسخ داده‌ایم و اکنون هم آماده پاسخگویی هستیم.

اصلاح قانون انتخابات،دورزدن شورای نگهبان نیست

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور مقام معظم رهبری در موضوع اصلاح قانون انتخابات را انجام می‌دهد.سیدرضا اکرمی به دستور مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رسیدگی به وضعیت انتخابات اشاره کرد و به ایسنا گفت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به‌دلیل ورود مجمع به موضوع انتخابات توضیح داد که نامه مورد بحث، نامه پورمحمدی وزیر پیشین کشور خطاب به مقام معظم رهبری بود که خواسته بود اصلاح یا تغییر قانون انتخابات در مقطع برگزاری انتخابات شوراها، مجلس و ریاست‌جمهوری بررسی شود.

مقام معظم رهبری نیز خطاب به مجمع تشخیص دستور بررسی و رسیدگی به موضوع را صادر کردند.این عضو جامعه روحانیت تاکید کرد: در موضوع اصلاح قانون انتخابات دور زدن شورای نگهبان یا وزارت کشور مطرح نیست.

مجمع تشخیص بازویی مشورتی برای مقام معظم رهبری است که وظیفه رسیدگی به دستور ایشان را برعهده دارد. عده‌ای موضوع مطرح‌شده را به‌صورت ناپخته بیان و بیجا، مسئله درست کردند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: اگر ورود مجمع تشخیص به موضوع انتخابات منطقی و اصولی دنبال شود، می‌توان به‌عنوان یکی از دستاوردهای مثبت در سال 88 مورد ارزیابی قرار داد.

کد خبر 103382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز