همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگرچه زمان بسیار کوتاه است اما مثل همیشه تلاش خواهیم کرد در جلسات فوق‌العاده لایحه بودجه 89 را بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته خود ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جشن‌های دهه فجر و تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی در مورد لایحه قانون مجازات اسلامی اظهار کرد: لایحه قانون مجازات اسلامی بیش از 730 ماده دارد که با تبصره‌های آن، از نظر حجم لایحه سنگینی محسوب می‌شود. موارد زیادی در مورد مسائل شرعی در آن وجود دارد که لازم است دقت زیادی نسبت به آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: تا کنون نزدیک به 480 ماده از لایحه را بررسی کرده‌ایم و حدود 90 ایراد برای مجلس شورای اسلامی ارسال و ذکر شده است که ابهامات و ایرادات شرعی دیگری نیز دارد که متعاقبا ارسال می‌شود.در شورای نگهبان برای بررسی این لایحه جلسات فوق‌العاده داریم و فقهای محترم شورا با دقت کافی در حال بررسی موضوع هستند و امیدواریم در هفته‌های آینده به نتیجه نهایی برسیم.

خبرنگاری با بیان اینکه دکتر غلامحسین الهام چند روز پیش طی سخنانی از اینکه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در میتینگی تبلیغاتی از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بود اظهار پشیمانی کرده است، سوال کرد که آیا اعضای شورای نگهبان می‌توانند از یک کاندیدا حمایت کنند و آیا اظهار پشیمانی در خصوص حمایت از محمود احمدی‌نژاد بوده یا به عنوان یک عضو حقوقدان شورای نگهبان که کدخدایی پاسخ داد: سوال دوم مربوط به بنده نیست و لازم است که از خود دکتر الهام سوال شود و فکر می‌کنم توضیحات ایشان نیز کافی بود اما از نظر ما جانبداری از هر کدام از کاندیدا چه ریاست جمهوری و چه مجلس مجاز نیست و این مساله در مورد خودش تذکر داده شده است.

خبرنگار دیگری به اخبار یکی از سایت‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این خبر دو نفر از نمایندگان مجلس به اتهام دخالت در اغتشاشات پس از انتخابات تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و گزارش آن به شورای نگهبان نیز رسیده است که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: ما تا کنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم اما شورای نگهبان بعد از انتخابات نمایندگان فارغ از هرگونه رسیدگی و اظهارنظر است و اظهارنظر شورای نگهبان نسبت به این مسائل برای انتخابات آینده می‌ماند.

وی ادامه داد: قطعا اگر هر کس مرتکب تخلفی شود قوه قضاییه براساس صلاحیت‌های قانونی و تشریفاتی که در قانون برای مقامات و نمایندگان پیش‌بینی شده اقدام خواهد کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برخی کارشناسان مطرح می‌کردند اینکه شورای نگهبان به سازمانی که تاسیس شده اجازه می‌دهد درآمدهای یکسال را برای یک سال بعد برداشت کند یک نوع نوآوری در شورا به شمار می‌رود گفت: ایراد شورا این بود که کلیه درآمدها باید به خزانه‌داری کل واریز شود و سیکل خزانه‌داری نباید به هم بخورد. در پیش‌نویس اول این احتمال وجود داشت که چنین چرخه‌ای را شاهد نباشیم ولی پس از اصلاح ماده 15 و 12 در لایحه، نظر اعضای شورای تامین شد و براساس مصوبه فعلی کلیه درآمدها باید به خزانه‌داری کل واریز شود و مطالبی که دوستان مطرح کرده بودند بیشتر مبتنی بر حدس و گمان بود که به نظر من صحیح هم نبوده است.

خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد، دولت اخیرا برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بحث خوشه‌بندی را مطرح کرده، با توجه به اینکه در این قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده چطور این امر صورت می‌گیرد؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ اظهار کرد: نظارت بر اجرای قوانین عادی بر عهده سازمان بازرسی و خود مجلس است. در خصوص ساز و کار نظارت، شورا در این جهت فارغ از هرگونه مسوولیت و اظهارنظر است و مجلس می‌تواند با توجه به اختیارات نظارتی خود در این زمینه اقدام کند.

خبرنگاری با بیان اینکه برخی مدعی شده‌اند که بعضی از درآمدها از جمله بخشی از پول نفت از قدیم الایام به حساب خزانه‌داری کل واریز نمی‌شود از کدخدایی خواستار توضیح شد که وی توضیح داد ادعا را از ادعا کننده سوال کنید. بنده در این جهت اطلاعی ندارم.

خبرنگاری در خصوص تمهیدات شورای نگهبان برای بررسی بودجه سال 1389 سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: ما مثل همیشه تلاش خواهیم کرد در جلسات فوق‌العاده موضوع را بررسی کنیم اگرچه زمان بسیار کوتاه است و ما از سوی دیگر بیش از 200 ماده از لایحه قانون مجازات اسلامی را پیش‌رو داریم اما امیدواریم با در نظر گرفتن جلسات فوق‌العاده به آن زمان لازم قانونی برسیم و بتوانیم پاسخ خود را به مجلس اعلام کنیم.

کد خبر 100571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز