رئیس سازمان ملی جوانان با اشاره به اینکه در حال حاضر ارائه گواهینامه گذراندن دوره آموزشی برای ثبت ازدواج ضروری نیست، اظهار کرد:

اجباری شدن ارائه چنین مدرکی در آینده فی نفسه امر نادرستی نیست، چرا که نشان‌دهنده کسب دانش و آگاهی لازم برای داشتن خانواده‌ای مستحکم است.مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح نخستین سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان با بیان این مطلب افزود: اجباری شدن این آموزش اقدام بدی نیست، اما در فاز نخست چنین امری پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به دو شیوه آموزشی آفلاین و آنلاین از طریق سامانه ساج، پیش‌بینی ارائه مشاوره قبل، بعد و حین ازدواج و نیز حین و بعد از طلاق را از بخش‌های دیگر این سامانه عنوان کرد و افزود: ساج مانند یک دانشگاه مجازی عمل می‌کند و بیش از 40 نفر از اساتید و صاحب‌نظران حوزه ازدواج مسئولیت تدوین محتوای آن را بر عهده داشته‌اند.

بذرپاش با بیان اینکه بیش از 50 درصد طلاق‌های کشور به‌علت عدم‌برخورداری زوج‌ها از آگاهی و دانش کافی برای بنا نهادن و حفظ بنیان خانواده است، اظهار کرد: طراحی این سامانه تدبیر مؤثری برای آگاهی دادن به جوانان درباره ازدواج است.

وی با بیان اینکه برای بسیاری از امور کم اهمیت و پیش پا‌افتاده زندگی دوره‌های آموزشی طراحی شده است بر ضرورت ارائه آموزش ویژه ازدواج تأکید کرد و افزود: با راه‌اندازی ساج فصل جدیدی در ازدواج جوانان آغاز شد.

در این سامانه که دیروز رسما افتتاح شد، در رابطه با ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر ابتدا شرایط عمومی دختران و پسرانی که شایسته ازدواج هستند، ذکر شده است. این شروط عبارتند از: دینداری، عمل صالح، تقوی، ولایی بودن (پیوند عملی با اهل‌بیت، اطاعت خداوند، نماز اول وقت، برائت از دشمنان، پیروی از ولایت فقیه)، التزام به احکام دین و واجبات، هوشمندی، کفایت عقلانی، عدم‌ابتلا به بیماری‌های پیشرونده و سخت درمان، تفاوت سنی مناسب، بهرمندی از متاع دنیا در حد نیاز، حلال بودن مال، داشتن ثروت مطلوب، شغل مناسب، اصالت خانوادگی، عفت اجتماعی و نجابت و پاک نظری، حسن خلق و عدم برخور داری از صفات مذموم.

سپس به بیان خصوصیاتی که یک مرد برای ازدواج باید داشته باشد پرداخته است.  در این پایگاه اینترنتی همچنین آمده است: مردی که می‌خواهد ازدواج کند باید غیرت، پاکیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست و دلبازی و سلامت جنسی داشته باشد، نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار باشد و با زن و فرزند نیز خوش‌رفتار باشد و از آنها حمایت کند.

همچنین در ادامه آمده است، مردی که می‌خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تأمین نفقه زن و فرزندان خود باشد.

در این پایگاه‌ها در رابطه با خصوصیات زنانی که شایستگی ازدواج دارند آمده است: زنان شایسته ازدواج باید دارای جمال و زیبایی باشند که این جمال و زیبایی را در تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو، ظرافت صدا، ‌حیا، عفت و پاکدامنی معنا کرده است.

در این نوشتار زنان با ایمان و خداشناس، زنان سادات، زنان باکره، زنان کم‌مهریه را برای ازدواج در اولویت قرار داده است و گفته شده، زنی شایسته ازدواج است که در مقابل شوهر خود متواضع و فروتن باشد و در مقابل شوهر، خود را بیاراید و با مردانی غیر از شوهر خود احساس بیگانگی داشته باشد و در برابر آنها وقار به خرج دهد.

کد خبر 103356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز