شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : کارشناس امر ازدواج به نقل از مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی به رشد 7/15 درصدی نرخ طلاق در 9 ماه نخست سال جاری اشاره و اضافه کرد:

این در حالیست که رشد نرخ ازدواج تنها 1/2 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد برجعلی ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ در مراسم افتتاح نخستین سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان در سخنانی با اشاره به سیر صعودی آمار طلاق پس از سال 85 در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین طلاق در کشور 3/33 درصد و این رقم در تهران 3/22 درصد است و این آمار به جز رقم طلاق عاطفی در کشور است.

وی ادامه داد: بسیاری از محققان معتقدند میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق‌های ثبت شده است و این یعنی میزان طلاق عاطفی در کشور پس از سال 85 بیش از 50 درصد است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که در 9 ماهه نخست امسال 93 هزار طلاق در کشور رخ داده است، این رقم را در مدت مشابه سال گذشته 81 هزار طلاق عنوان کرد و یادآور شد: مدت زمان به طول انجامیدن آغاز اختلاف تا انجام طلاق توافقی در طی سه سال گذشته از پنج سال به سه سال رسیده است و این آمار نگران‌کننده‌ای است.

وی با اشاره به اظهارات رییس انجمن علمی مددکاران ایران مبنی بر زیر سوال بردن ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج به جوانان و تلقی دخالت در امور شخصی جوانان از این امر، خاطر نشان کرد: ما به دنبال مهارت‌آموزی به جوانان هستیم و این امری نیست که بتوان با نگاه سیاسی آن را زیر سوال برد.

برجعلی امر آموزش را در پیشگیری از افزایش طلاق موثر توصیف و تصریح کرد: 50 درصد طلاق‌های کشور به دلیل مسایل جنسی است و این امر ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر نگاه منصفانه به امر آموزش ازدواج جوانان تاکید کرد: «ساج» تنها دستاورد شورای عالی جوانان نیست و دغدغه‌ ای است که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه سال‌ها آن را گوشزد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر ضرورت تابوشکنی طلاق، بیان کرد: طلاق یک تابو و ضدارزش است و نباید به دنبال از بین رفتن قبح آن باشیم.

وی با اشاره به پراکنی جمعیت جوان در سطح کشور خاطر نشان کرد: هر چند ارتباط چهره به چهره بسیار موثرتر است، اما ساج می‌تواند به ارائه به هنگام آموزش به جوانان در هر نقطه از ایران کمک قابل توجهی کند.

برجعلی در پایان خطاب به رییس سازمان ملی جوانان پیشنهاد داد: ساز و کاری تدوین شود که جوانان شاغل طی سه تا پنج سال نخست اشتغال خود از معافیت‌های مالی بهره‌مند شوند تا این امر بتواند موجب رغبت آنان به ازدواج شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام مرتضوی ـ رییس انجمن مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی ایران ـ در سخنانی از پیگیری طرح الزام ارائه آموزش قبل از ازدواج توسط این انجمن در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و اضافه کرد: نمایندگان مجلس معتقدند این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با بیان این که سازمان ملی جوانان با این اقدام پرچمدار جنبش ملی از صیانت خانواده‌ است، توضیح داد: انجمن مراکز خدمات مشاوره از تمام ظرفیت برای پیگیری قانونمند کردن الزام آموزش قبل از ازدواج استفاده خواهد کرد.

کد خبر 103346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز