جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

شبه نظامیان پاکستان سرانجام با عملی کردن تهدیدهای خود 21 اسفند حملات مرگباری را برای انتقام از نظامیان پاکستانی انجام دادند

حمله 2 بمب‌گذار انتحاری به کاروان خودروهای ارتش پاکستان در شهر لاهور باعث کشته شدن حداقل 43 نفر از جمله 10 نظامی این کشور شد. شبه نظامیان پاکستان پیش از این بارها تهدید کرده بودند که انتقام حملات گسترده ارتش پاکستان علیه مواضع نیروهای طالبان را خواهند گرفت.

رسانه‌های پاکستان21اسفند گزارش دادند که 2 بمب‌گذار انتحاری در عملیاتی به فاصله زمانی 20 ثانیه از یکدیگر، 2 خودروی نظامی را هدف قرار دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل 100 نفر در این حملات زخمی شده‌اند که تعدادی از آنها را سربازان و افسران ارتش پاکستان تشکیل می‌دهند. 

شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که عامل انتحاری نخستین حمله ساعت 12:48پس از تیراندازی و پرتاب نارنجک دستی، کمربندهای انفجاری خود را منفجر کرد و دومین نفر هم 20 ثانیه بعد موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده خود را به کاروان خودروهای ارتش کوبید.

پلیس شهر لاهور اعلام کرده است که سرهای عاملان انتحاری که 20 و 22 ساله بوده‌اند را به دست آورده است.این انفجارها در نزدیکی بازار آر‌‌اِی(RA) که از نقاط بسیار شلوغ دومین شهر بزرگ پاکستان است، رخ‌داد که با وخیم بودن حال ده‌ها نفر از مجروحان بدون شک آمار تلفات این انفجارها افزایش خواهد یافت. شهر لاهور در طول یکسال گذشته شاهد حملات تروریستی زیادی بوده است.

دوشنبه هفته گذشته هم حمله شبه نظامیان طالبان به یک ساختمان متعلق به نیروهای اطلاعاتی پلیس پاکستان در این شهر، باعث کشته شدن حداقل 13 نفر شده بود. شبه نظامیان طالبان پس از این حمله تهدید کردند که 3 هزار نفر از بمب‌گذاران انتحاری خود را به مناطق مختلف پاکستان خواهند فرستاد و تا زمان متوقف نشدن عملیات ارتش پاکستان و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حملات آنها ادامه خواهد داشت.

رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان اعلام کرده است که سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان به وزارت کشور گزارش داده‌اند که احتمال دارد پس از تهدید طالبان، عملیات تروریستی در شهرهای مختلف این کشور رخ‌دهد.

در ماه گذشته گزارش‌هایی درباره مرگ حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا منتشر شد. هر چند شبه‌نظامیان تاکنون این مسئله را رد کرده‌اند اما هنوز مدرکی برای زنده بودن وی از سوی این گروه منتشر نشده است.

دولت پاکستان می‌گوید حملات گسترده ارتش این کشور باعث تضعیف طالبان شده است و شبه نظامیان با انجام چنین حملاتی تنها درصدد عرض‌اندام برای نشان دادن خود هستند. آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان21اسفند در بیانیه‌هایی این حملات را محکوم کرده و خواستار رسیدگی و تحقیق فوری در رابطه با آن شدند.

در این بیانیه‌ها تاکید شده است که دولت پاکستان خواستار محو کامل تروریسم است و عوامل این حملات تروریستی را در اسرع وقت به کیفر کارهای خود خواهند رساند.

دولت پاکستان اکنون تحت فشار شدیدی از سوی مقام‌های آمریکا قرار دارد تا عملیات خود علیه شبه‌نظامیان را گسترش دهد و برای تعقیب آنها در داخل خاک افغانستان اقدام کند.
دولت پاکستان می‌داند که این اقدام می‌تواند به‌شدت جان مردم این کشور را در معرض حملات مرگبار قرار دهد و به همین خاطر هنوز در برابر این خواسته واشنگتن مقاومت کرده است.

لاهور؛ هدف حملات مرگبار

3 مارس 2009: 6 نفر در حمله به‌اتوبوس حامل تیم کریکت سریلانکا کشته شدند.
30 مارس 2009: حمله شبه‌نظامیان به دانشگاه پلیس باعث کشته شدن 8 نفر شد.
27 می‌2009: انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک ساختمان پلیس مرگ 23 نفر را به‌دنبال داشت.
15 اکتبر 2009: 40 نفر در حمله به نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.
7 دسامبر 2009: 48 نفر بر اثر انفجار در یک بازار کشته شدند.
7 مارس 2010: حمله به ساختمان نیروهای اطلاعاتی، باعث کشته شدن 13 نفر شد.

کد خبر 103288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز