گروه سیاسی: رئیس‌جمهور، در افغانستان گفت: دشمنان و سلطه گران با کشورها و ملت‌های منطقه مخالف هستند و حاضرند برای اهداف غیرانسانی خود صدها میلیارد دلار هزینه کنند اما بدون تردید همه آنها در برابر ملت‌های منطقه شکست خواهند خورد.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه وارد فرودگاه کابل شد و با همتای افغان خود به گفت‌وگو نشست. پس از این دیدار سران 2کشور همسایه، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

سرنوشت مشترک

احمدی‌نژاد در سخنانش، در این نشست خبری گفت: ایران و افغانستان دوستان، دشمنان و سرنوشت مشترک دارند.او با بیان اینکه 2کشور در منطقه‌ای حیاتی و اثرگذار قرار دارند، گفت: این منطقه همیشه مورد طمع دشمنان بشریت بوده است و به همین دلیل همواره درصدد بوده‌اند که این منطقه را در ناامنی نگه‌دارند.

احمدی‌نژاد مردم افغانستان را باهوش، پرکار و جدی دانست و افزود: کسانی که نگاه استعماری و سلطه گری به منطقه و افغانستان دارند، باعث رنج مردم افغانستان شده‌اند و تلاش کرده‌اند تا به انحای مختلف از پیشرفت و آبادانی کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان جلوگیری کنند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که ملت و دولت افغانستان اقتدار خود را بازیافته و شرمساری برای کسانی بماند که با لشکرکشی از توسعه و پیشرفت و امنیت افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

اطمینان داریم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اطمینان داریم و تاریخ هم ثابت کرده است که مردم افغانستان به همه مشکلات غلبه می‌کنند و شایستگی آن را دارند که خود را در منطقه مطرح کنند. احمدی‌نژاد در پایان باز هم پیروزی حامد کرزی را در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به ملت و دولت افغانستان تبریک گفت.

اجازه نمی‌دهیم

کرزی نیز در این نشست خبری با اشاره به حضور افغانی‌ها در ایران و کمک‌های ایران در زمینه‌های آموزش، راه و برق رسانی، از این حمایت‌ها و کمک‌ها تشکر کرد و گفت: ملت و دولت افغانستان اجازه نخواهند داد که از خاک کشورشان برای تعرض به دیگر کشورهای منطقه استفاده شود.

امضای تفاهمنامه‏ ‎همکاری‌های راهبردی و مذاکرات مشترک روسای ایران و افغانستان و همچنین  دیدار با علما و گروه‎های ‏جهادی افغانستان از برنامه‌های دیگر احمدی‌نژاد در این سفر بود.

رایزنی‌های فشرده

احمدی‌نژاد پیش از سفر به کابل در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در شرایطی که اتفاقات جدیدی در منطقه در حال رخ دادن است و ابتکارات جدید به دست ملت‌ها در حال انجام است، ما رایزنی‌هایمان را با کشور دوست و برادر افغانستان فشرده می‌کنیم و این رابطه را گسترش می‌دهیم. او ادامه داد: امیدوارم خداوند متعال عنایت فرماید که این گفت‌وگوها در جهت تحقق صلح و آرامش در منطقه باشد و ما شاهد صلح و ‌آرامش هرچه بیشتر در منطقه باشیم.

برای یک سفر یکروزه

سفر یکروزه محمود احمدی‌نژاد به افغانستان به دعوت رسمی حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور انجام شده است. برخی از وزیران دولت دهم، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر و مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی‌نژاد، او را در این سفر همراهی کردند.
احمدی‌نژاد پیش از این در دولت نهم نیز به افغانستان سفر کرده بود. کرزی رئیس‌جمهور افغانستان نیز تاکنون چندبار به تهران سفر کرده است. 

19اسفند که احمدی‌نژاد راهی کابل می‌شد، ‌در مراسم بدرقه او علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و چند تن از وزیران وی را بدرقه کردند.

یک دیدار و یک پیام تسلیت

محمود احمدی‌نژاد پیش از عزیمت به افغانستان، با رئیس مجلس سنگال که به تهران آمده است، گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در دیدار عبدالعزیز اندوا با بیان اینکه 2 کشور ایران و سنگال در یک جبهه قرار دارند، تاکید کرد: باید خود را برای انجام مأموریت‌های بسیار مهم آماده کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز نظام ظالمانه مادی رو به افول است، ادامه داد: جهان نیازمند یک نظام جدید انسانی و عادلانه است و حضور جمهوری اسلامی ایران و سنگال در  برپایی این نظام جدید عادلانه در تمامی عرصه‌ها امری ضروری است.

عبدالعزیز اندوا رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار تاکید کرد: پیشرفت‌های ایران نه‌تنها به ملت ایران بلکه به همه ملت‌های اسلامی تعلق دارد. احمدی‌نژاد همچنین در پیامی به‏‎ ‎عبدالله گل همتای ترکیه‏ای خود ضمن ابراز تاثر و همدردی از وقوع زلزله در ترکیه و کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم این کشور، به ملت و دولت این کشور تسلیت‎ ‎گفت‎.

کد خبر 103218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز