همشهری‌آنلاین: سمپوزیوم IT که به‌صورت دوره‌ای در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، در سال 2010، چهارشنبه 19 اسفند با حضور جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی فن‌آوری اطلاعات به میزبانی ایران در جزیره کیش افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدا فاضل لاریجانی ـ رئیس شورای سیاست‌گذاری سمپوزیم - گفت: امروز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ‌در کنار چهار نیاز اصلی گسترش جوامع مطرح است و از این رو توسعه‌ جامعه بدون آن متصور نیست. [همایش بین‌المللی فناوری اطلاعات در کیش آغاز به کار کرد]

او با بیان این که تحولات شگفت‌انگیزی رخ داده در چند دهه‌ اخیر سبب‌ساز تغییرات بنیادین در منظومه ارتباطات انسانی، اجتماعی و علمی در دنیا شده است که کشور ما نیز از تاثیرات این تحولات مستثنی نیست، به ویژه در نقشی که فن‌آوری اطلاعات در گذار داشته و اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌محور دارد که بسترساز تحولات بین‌المللی شده است.

لاریجانی گفت: به دلیل پیوند فناوری اطلاعات با اقتصاد، برای ورود به سازمان تجارت جهانی و عرصه‌های تجارت جهانی ضرورت اولویت پرداختن به دانش روز آمد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا احساس می‌شود.

به گفته وی ضرورت اولویت پرداختن به دانش روز فن‌آوری اطلاعات کاملا محسوس است. از این رو تلاش‌های فراوانی توسط مدیران ارشد منطقه آزاد کیش انجام شده که این جزیره به عنوان کانون فن‌آوری اطلاعات و سایبرآیلند قرار گیرد و امیدواریم این سمپوزیم بستر پیشرفت‌های فن‌آوری اطلاعات ‌کشور باشد.

در ادامه انتظاری ـ عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش - به عنوان دیگر سخنران افتتاحیه سمپوزیم گفت: ایران با جمعیتی که بیش از نیمی از آن جوان هستند می‌تواند در فضای فن‌آوری اطلاعات نقش اساسی داشته باشد.

او ادامه داد: کیش می‌تواند پایلوتی برای بانکداری مدرن باشد؛ سازوکارهای علمی و فضای مناسب موجود با توجه به اختیاراتی که دولت به سازمان منطقه آزاد کیش داده است، به تمام بانک‌های دنیا این توان را می‌دهد تا از این بستر استفاده کنند.

وی معتقد است که جزیره کیش می‌تواند جزیره‌ای سایبری باشد و با مجموعه امکاناتی که دارد، در این عرصه قدم بگذارد؛ در این باره پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مباحث تئوری، خروجی این همایش و مدل‌های کاربردی که از سوی کارشناسان حاضر ارائه شود را در منطقه‌ی آزاد کیش عملیاتی کنیم و مدل‌های تعریف شده را به اجرا در‌آوریم چراکه این می‌تواند نشانه‌ای از انجام کارهای بلندمدت در حوزه‌ی ICT در جزیره کیش باشد.

او ابراز امیدواری کرد: کمیته دائمی این گونه همایش‌ها در کیش داشته باشیم تا با امکانات موجود و امکان ورود و خروج راحت میهمانان بین‌المللی که بدون روادید امکان ورود به این جزیره را دارند، بتوانیم از امکانات موجود در سطح بین‌الملل بهره ببریم.

اسدالله کریمی - رییس سازمان منطقه آزاد کیش - نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه سمپوزیوم با ارائه‌ی اطلاعاتی درباره جزیره کیش پرداخت.

پنل تخصصی دولت الکترونیک با حضور نصرالله جهانگرد، پروفسور بابک اخگر، دکتر الیزابت جی‌یانگ‌چانگ، عضو هیات علمی دانشگاه کرتین استرالیا، احمد تولایی ـ‌ مدیر فن‌آوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران - و آیت‌الله زاده‌ی شیرازی ـ مدیر پروژه‌ی تکفای 2 و نیز پنل سلامت الکترونیکی در روز اول همایش به زبان انگلیسی برای حاضران برگزار شد.

در ادامه به نقل از خبرنگار همشهری‌آنلاین، پنل تخصصی مدیریت دانش به ریاست دکتر یونس شکرخواه با حضور پروفسور بابک اخگر، از دانشگاه شفیلد و پروفسور جاوید سدیکی (صدیقی) از دانشگاه استون برگزار شد و با جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.

همچنین در ادامه همایش فردا پنجشنبه (20 اسفند) پنل دکتر محمد رضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سخنرانی دکتر یونس شکرخواه با عنوان جامعه اطلاعاتی و معرفتی برگزار می‌شود.

کد خبر 103216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز