چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

آذین محبی نژاد: این روزها هر چند از جنون گاوی خبری نیست و آنفلوآنزای مرغی در حال پاک‌شدن از ذهن مردم است، اما به نظر می‌رسد باز هم با خیال راحت نمی‌شود گوشت خورد.

چرا که به‌تازگی معلوم شده گوشت‌های مرغ آلوده به «سالمونلا» یا همان باکتری عامل بیماری تب تیفوئید(حصبه) در حال افزایش‌اند.

وزارت کشاورزی آمریکا اخیرا اعلام کرده که نوعی از سالمونلا  که پیش از این در تخم‌مرغ یافت می‌شد، اکنون گوشت مرغ‌ها را نیز آلوده کرده و باید هر چه زودتر تصمیمی‌ برای مبارزه با این آلودگی اتخاذ شود.

مسئولان این کشور می‌گویند از سال 2000 تا 2005 تعداد موارد مثبت آلودگی یافت‌شده در گوشت مرغ به چهاربرابر رسیده و هم‌چنان در حال افزایش است. آنها می‌گویند با وجود آنکه موارد گزارش‌شده، از ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر کاهش یافته است اما آلودگی موجود در گوشت مرغ افزایش چشمگیری داشته و هنوز شواهد علمی‌ برای نشان‌دادن بهترین راه مبارزه با این آلودگی هم کافی نیست.

هر سال در آمریکا 40هزار نفر مبتلا به تب تیفوئید یا  «حصبه» شده و حدود 600نفر جان خود را از دست می‌دهند.

سالمونلا وارد می‌شود

سالمونلا نوعی باکتری است که به افتخار کاشف آن «سالمون»، این نام را به خود گرفته است. سالمونلا می‌تواند از راه خوردن غذای آلوده به مدفوع حیوانات به انسان منتقل شود. این غذاها معمولا منشأ حیوانی دارند؛ مثلا گوشت و شیر گاو و گوسفند، گوشت مرغ و تخم‌مرغ. اما هر نوع غذایی از جمله سبزیجات هم ممکن است به این باکتری آلوده شوند و نکته مهم اینجاست که غذای آلوده به سالمونلا ظاهر و بوی طبیعی دارد.

 اگر افرادی که با غذا سروکار دارند، دست‌های خود را مرتب نشویند، این باکتری به سادگی به غذاها منتقل خواهد شد. و اما خبر خوش اینکه پخت کامل غذاها، این باکتری را می‌کشد.

باکتری سالمونلا در روده بعضی از حیوانات زندگی می‌کند و بنابراین حیوانات خانگی هم می‌توانند ناقل این میکروب باشند. به همین دلیل باید پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌ها را به‌خوبی شست و این موضوع را به‌ویژه به کودکان یادآوری کرد.

شناسنامه تیفوئید

خوردن غذای آلوده به سالمونلا حدود 12 تا 72ساعت بعد باعث ایجاد مشکلاتی چون تب، دل‌پیچه و اسهال غیرخونی می‌شود. این بیماری معمولا بین 4 تا 7روز طول می‌کشد. با وجود آن‌که اغلب افراد بدون هیچ درمانی خودبه‌خود خوب می‌شوند، ممکن است در بعضی از بیماران، اسهال به حدی شدید باشد که نیاز به بستری‌شدن پیدا کنند.

در این بیماران، عفونت با باکتری سالمونلا می‌تواند از راه روده به خون و سایر نقاط بدن منتقل شده و در صورت عدم درمان فوری، حتی ممکن است به مرگ بیمار منتهی شود. شیرخواران، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کسانی که دچار اسهال می‌شوند، معمولا به طور کامل بهبود می‌یابند اما ممکن است تا بازگشت به عادات طبیعی اجابت مزاج به دو،سه‌ماه زمان نیاز داشته باشند. درصد اندکی از افراد نیز پس از ابتلا به این بیماری ممکن است مشکلاتی نظیر درد مفاصل، تحریک چشم‌ها و سوزش ادرار پیدا کنند که به این علائم در مجموع «نشانگان رایتر» می‌گویند.

 این بیماری ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد و حتی منجر به التهاب مزمن مفاصل شود که درمان بسیار مشکلی دارد.

تشخیص و درمان

عوامل و میکروب‌های زیادی می‌توانند موجب ایجاد تب، اسهال و درد شکم در بدن شوند و تشخیص این‌که علت بیماری چیست، باید در آزمایشگاه و با آزمایش مدفوع فرد بیمار انجام شود. وقتی علت بیماری مشخص شد، آزمایش‌های بیشتر می‌تواند به پزشک کمک کند تا نوع آنتی‌بیوتیک مناسب را برای درمان این بیماری پیدا کند.

خوشبختانه اسهال ایجادشده به دنبال عفونت با سالمونلا در اغلب موارد خودبه‌خود خوب شده و معمولا نیازی به مصرف دارو ندارد و تنها بیمارانی که به فرم شدید بیماری مبتلا شده یا به دلیل اسهال شدید، آب بدن‌شان را از دست داده‌اند، باید درمان شوند. نحوه درمان این بیماران نیز به صورت بستری‌شدن در بیمارستان و دریافت مایعات از راه سرم است.

اما اگر علائم ظرف یک یا دو روز رو به بهبود نگذاشتند، مخصوصا اگر همراه تب و لرز و ضعف عمومی‌شدید بودند، باید به بیمار، توجه ویژه‌ای مبذول داشت. گذشته از اینها، به یاد داشته باشید که برای درمان نوع خفیف این بیماری، نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک وجود ندارد.

چگونه پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از این بیماری هیچ واکسنی وجود ندارد؛ در عوض نکاتی هست که می‌توان با رعایت آنها از ابتلا به این بیماری در امان ماند؛ از مصرف فرآورده‌های دامی‌ خام یا نیم‌پخته(مانند گوشت، مرغ، یا تخم‌مرغ) خودداری کنید. به عنوان مثال، خوردن تخم‌مرغ به صورت نیم‌پخته یا «عسلی» و به‌ویژه دادن آن به کودکان می‌تواند باعث انتقال عفونت و بیماری افراد شود.

هنگام طبخ گوشت و مرغ هم دقت داشته باشید تا کاملا مغزپخت شوند. همچنین مغز گوشت نباید پس از پایان طبخ، به صورت رنگی باشد.

 نکته دیگر این‌که غذاهای خام را جدا از غذاهای پخته نگهداری کنید چراکه تماس غذاهای خام با پخته، موجب انتقال آلودگی به آنها می‌شود.

قبل از کارکردن با مواد غذایی خام و نیز پس از پاک‌کردن، شستن یا خردکردن گوشت و مرغ هم دست‌ها و لوازم آشپزخانه شامل کارد آشپزخانه، تخته گوشت و ظروف به‌کاررفته را تمیز بشویید. حتی در صورتی که پس از کارکردن با یک ماده غذایی خام می‌خواهید به غذاهای دیگری دست بزنید مثلا اگر پس از خردکردن گوشت قصد پاک‌کردن مرغ را نیز دارید، دست‌هایتان را بشویید.

از همه مهم‌تر هم این‌که اگر با حیوانات و پرندگان خانگی سروکار دارید، حتما پس از هر بار تماس با آنها دست‌هایتان را بشویید. این توصیه آخر برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان هم حیاتی است!

کد خبر 10308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز