شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گرگانرود در استان گلستان از جمله رودهایی است که گاهی با کمترین بارش، زندگی بسیاری از روستاییان حاشیه آن طعمه سیل و گل‌ولای می‌شود.

سیل زدگان حاشیه‌ گرگانرود همانند خانه به دوشانی هستند که هر شب از مکانی به مکان دیگر نقل مکان می‌کنند و زندگی در روستاهای حاشیه این رودخانه طعم گل و لای می‌دهد.

گل و لای و روسوبات ناشی از طغیان رودخانه گرگانرود، موجب شده تا خیابان‌ها، کوچه‌ها، اماکن مسکونی و روستاهای حاشیه رود دچار آبگرفتگی شود و خسارت‌های زیادی به مردم وارد شود.

با یک بارش تند آب گرگانرود بالا می‌آید و باعث سرریز شدن سد گلستان یک می‌شود و مناطق وسیعی از استان گلستان از جمله روستاهای شهرستان بندرترکمن در غرب گلستان در آب و گل فرو می‌رود.

براساس اعلام مسئولان گلستان 7 روستای بندرترکمن از سکنه خالی شدند و مکان‌های جدیدی برای اسکان موقت این اهالی در نظر گرفته شده است.یک روستایی بندرترکمن که نیمی از منزل مسکونی‌‌اش در آب فرو رفته است، به مهر گفت که گل و لای تمام وسایل زندگی‌اش را پوشانده و تداوم بارندگی و سرمای زمستان شرایط را برای آنها سخت کرده است.

شهروز محمدی با قدردانی از امداد رسانی دستگاه‌های مسئول در پاکسازی روستاهای سیل‌گرفته، از مسئولان استان خواست که هنگام بروز حوادث این‌چنینی نیروهای کمکی بیشتری از دیگر مناطق استان اعزام کنند.

کیف و کتاب معصومه در گل و لای

معصومه ، دانش‌آموز خردسال نیز می‌گوید که تمام تکالیف مدرسه و کیف و کتابش در گل
 و لای گیر کرده‌اند و دیگر قابل استفاده نیست.یک بانوی بندرترکمنی نیز که منزلش در حاشیه گرگانرود واقع شده است، گفت که همه‌ دارایی‌اش دچار آبگرفتگی شد و از مسئولان خواست که توجه بیشتری به مردم این روستاها داشته باشند.

شهربانو اونق افزود: «بروز این حادثه و همزمانی آن با ماه آخر سال و فصل سرد زمستان، مشکلات را برای حادثه‌دیدگان بیشتر کرده است و مکان‌هایی که برای اسکان در نظر گرفته شد از نظر امکانات و تجهیزات، کمبودهای زیادی دارد.»

لایروبی نشدن گرگانرود از عوامل اصلی سیل است

همچنین جمعی از روستاییان شهرستان بندرترکمن، معتقدند، لایروبی نشدن رودخانه گرگانرود از جمله عواملی است که خسارت‌های این حادثه را افزایش داده است.
به باور آنها نیاز است تا مسئولان با تامین اعتبارات مناسب نسبت به ساماندهی و لایروبی رودخانه اقدام کنند تا از بروز خسارات به اهالی استان جلوگیری شود.

معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز گفت:« برای پیشگیری از افزایش خسارت در مناطق حاشیه گرگانرود باید مسیرهای اضطراری خروج آب در نظر گرفته شود.»

سیدمحسن حسینی افزود: «تاکنون یک مسیر اضطراری برای انتقال آب باز شده است  و مسیر دیگری نیز بازگشایی می‌شود تا آب رودخانه زودتر به دریا منتقل شود.»

وی اظهار داشت: « رودخانه زباله دان نیست و نباید به حریم آن تجاوز شود. اکنون مدخل ورودی پل‌ها، از زباله انباشته شده است.» به گفته حسینی، اعتبارات لایروبی رودخانه‌ها نیز باید افزایش یابد و برای  این بخش هزینه  شود.

حاجی گلدی‌کر، فرماندار بندرترکمن نیز خاطرنشان کرد: «بارندگی‌ها به اماکن مسکونی و زراعی حاشیه رودخانه گرگانرود خسارت وارد کرده است.» بارندگی‌های هفته‌های اخیر و سرزیر شدن سد گلستان یک موجب شد تا 10 هزار روستایی بندرترکمن در معرض خطر سیل قرار گیرند و 7 روستای این شهرستان از سکنه تخلیه شوند.

روستاییان روستاهای بصیرآباد، چارقلی، خواجه نفس، دهنه یک و 2، کلمر و.. از جمله روستاهایی هستند که همچنان سیل آنها را تهدید می‌کند.

کد خبر 102845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز