مهندس عبدالرضا چراغعلی* وجود مراکز پرهیجان و شادی بخش و پارک‌های بازی‌ در شهرهای امروز دنیا یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

شهر گرگان هم از سال‌های گذشته یک شهر بازی به  قدمت بیش از 25 سال دارد که با توجه به رشد جمعیت و توسعه ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده این شهر، هیچ تناسبی با نیازهای شهروندان ندارد؛

به همین دلیل سال 1383 شهردار وقت گرگان با تصویب شورای شهر دوره دوم با فردی که صلاحیت فنی لازم را نداشت، وارد مذاکره شد و با پرداخت حدود 200 میلیون تومان، فعالیت مربوط به طراحی و مشاوره سایت شهربازی و تله‌کابین را به این پیمانکار واگذار کرد تا وی  پس از بررسی‌های لازم درخصوص احداث تله‌کابین، تجهیزات و وسایل مورد نیاز شهربازی گرگان را هم مشخص و پیشنهادکند.

پس از این اقدام، شهرداری بدون اخذ ضمانت‌های قانونی، 500 میلیون تومان به حساب پیمانکار سازنده تجهیزات پرداخت کرد و اکنون پس از گذشت حدود 5 سال نه از تجهیزات مشخص شده در قرارداد خبری هست و نه از پیمانکار و نه از شهربازی! با شروع به کار شوراها در دوره سوم، پیگیری امور مربوط به شهربازی در اولویت برنامه‌های کاری شهرداری و شورا قرار گرفت و شهردار گرگان با  انتخاب مشاور حقوقی، پیگیری‌های خود را در زمینه وصول مطالبات مردم گرگان آغاز کرد و چندی پیش، نتیجه این اقدامات منجر به صدور حکم بازداشت پیمانکار متخلف از سوی دستگاه قضایی شد، ولی پیمانکار پس از حضور در گرگان و چند ملاقات، در کمال شگفتی موفق شد حکم جلب صادر شده را منتفی کند.

در واقع با این اقدام تمامی فعالیت‌های حقوقی و پیگیری‌های شهر داری برای احقاق حقوق مردم بی‌ثمر ماند و از تجهیزات و وسایل شهربازی هم در این سال‌ها خبری نشد!

جالب اینکه پیمانکار طرح شهربازی در آخرین جلسه‌ای که در گرگان تشکیل شد، به شهرداری پیشنهاد کرد به جای بدهی خود، یک واحد آپارتمان در شمال تهران  به شهرداری گرگان واگذار کند.

پیگیری ماجرای شهربازی از آن جهت قابل توجه است که با گذشت بیش از 5 سال از تصویب طرح شهر بازی هنوز هیچ خبری از آن نیست و البته بی حاصل بودن نتیجه پیگیری‌های شهرداری در مطالبه حقوق قانونی‌اش، ظن وجود لابی‌های موثر این پیمانکار با نفوذ را نزد افرادی خاص تقویت می‌کند.

حال باید پرسید چگونه به انتظارات خانواده‌های گرگانی که سال‌ها رویای ایجاد مکانی برای گذران اوقات فراغت و شاد بودن فرزندان را در سر می‌پروراندند پاسخ خواهیم داد  و آیا باید به آنها بگوییم که با شهربازی خداحافظی کنند و آن را به فراموشی بسپارند؟
بدون شک، افراد مسئول و پاسخگو با خواسته‌های بحق شهروندان خود این چنین برخورد نخواهند کرد.

*رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر گرگان

کد خبر 101252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز