همشهری‌آنلاین: شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بیانیه پایانی، بر نقش ملل اسلامی در ساخت آینده خود و مشارکت فعال آنان در خودسازی و روند تمدن بشری تاکید کردند

در بیانیه پایانی بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران آمده است:

کنفرانس به مدت سه روز درجلسات خود چند موضوع مربوط به عنوان کنفرانس را بررسی کرد و در پایان جلسات، کنفرانس تصمیمات و توصیه های زیر را صادر کرد.

1- شرکت کنندگان در کنفرانس تاکید داشتند قرآن کریم و سنت رسول اکرم (ص) برای امت اسلامی فضای انسانی و تمدنی بسیار عالی و اشاعه خرد ورزی و روح گفتگوی سازنده و ازادی اجتهاد را با ضوابط شرعی آن فراهم کرده است و روح برادری و وحدت را در پی روشن کردن ویژگی ها و رسالت والای امت اسلامی به همه جهان و سرانجام تکثیر مذاهب را حالتی طبیعی که اثر مثبتی بر تنوع راه حل های مشکلات در پرتو اموزه های شریعت اسلامی و اصول آن دارد دانستند.

2- کنفرانس به انجام تلاش درجهت تعمیق این اصول و خط مشی ها را به منظور تضمین تنوع در تئوریها و راه حلها وفعال کردن اجتهاد در اگاهی بخشی با اسلام و قران مجید و حفظ بالندگی و حرکت تمدنی خود و صیانت ان از شبهات و انحرافات اندیشه‌ای توصیه می‌کند.

3- شرکت‌کنندگان در کنفرانس تاکید دارند امت اسلامی هم اکنون با چالش‌های بزرگی روبرو است که این چالشها شخصیت و فرهنگ و عناصر نیروبخش موجود و نقش تمدنی مورد انتظار او را هدف و در معرض توطئه های تجزیه جغرافیایی و قومیتی و مذهبی و حتی تاریخی قرار داده و نیز تلاش دارند تا این امت را در عقب ماندگی علمی و اقتصادی و نظامی و غیره نگه دارند و درجهت دور نگاه داشتن امت از اسلامشان با ایجاد شک و تردید در توان اسلام در برخورد با مشکلات حیاتی و جدید تلاش می‌کنند رفتارهای منحرف از راه شریعت و حالت تقلید و وابستگی به غرب و شیفتگی را در او ایجاد کنند و همچنین با تضعیف تعلیم وتربیت اسلامی و توان ان در پیشرفت امت و تضعیف تبلیغات اسلامی و نفوذ در ان با اشاعه روحیه شکست پذیری و اقرار به ان جهت جلوگیری از نقش مطلوب ان ایجاد تشکیک می‌کنند.

4- شرکت کنندگان در کنفرانس بر این باورند که هواهای نفسانی و انگیزه و انگیزه های سیاسی و روانی و اشاعه مسائل تعصب آمیز و نادانی برخی از اتباع مذاهب نسبت به حقیقت دیگر مذاهب از وضعیت طبیعی خود خارج شده و به حالت فرقه گرائی و چند دستگی رفته اند که سرانجام موجب از هم پاشیدگی و چند دستگی و روی اوردن به کشمکش اندیشه ای در صحنه عملی گردیده است که تاثیر منفی بزرگی بر نیروی امت و همبستگی آن به وجود آورده و راه را برای اقدام دشمن برای وارد اوردن ضربه به عقیده و روش های نظری و عملی اصیل آن هموار کرده است.

5- شرکت کنندگان در این کنفرانس با توجه به مسائل مورد قبول قران کریم و سنت رسول اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) بر این باورند که اسلام گرد اورنده مسلمانان اهل قبله و گویندگان شهادتین است که این دو ضامنی برای عدم تعرض به جان و مال و ناموس انان است و نیز براین باورند که تقریب مذاهب اسلامی راه مهمی در تحقق وحدت امت در زمینه های گوناگون به شمار می رود و مذاهب اسلامی که به اصول ایمان عقیده دارند و منکر هیچ مساله شناخته شده ای از اسلام نیستند و این پیروان با یکدیگر امت واحده اسلامی را تشکیل می دهند و یار و یاور جانی یکدیگرند و پائین ترین انها نسبت به جلب حلالیتشان تلاش می کند و همگی برای تحقق هدفهای والای اسلام همکاری می کنند و اختلاف سیاسی آنان موجب اختلاف عقیده و یا تاریخی و یا فقهی میان انان نمی شود و برانگیختن هرگونه فتنه فرقه گرایی و یا نژادی تنها به سود دشمنان و تحقق بخش طرح های فریبکارانه انان علیه این امت خواهد بود و اشغال ستمگرانه انها را تثبیت خواهد کرد و باید با هر وسیله‌ای در برابر ان مقاومت کرد.

6- به منظور تحقق این وحدت میان مسلمانان و این تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی، شرکت کنندگان در کنفرانس بر لزوم احترام پیروان مذاهب به یکدیگر تاکید کردند و واگذاری بحث مسائل مورد اختلاف خود را به علماء و خبرگان در بحث های علمیشان خواستار شدند و خواهان بدگویی نکردن از یکدیگر در افکار عمومی به بهانه بی پرده گویی شدند و نیز شرکت کنند در کنفرانس برعدم جواز توهین به مقدسات مورد احترام دیگر پیروان مذاهب تاکید داشتند که این مساله به ویژه در برگیرنده عدم جواز اهانت به ساحت مقدس اهل بیت و یا دشنام گویی و یا توهین به انان و نادیده گرفتن جایگاه انان و یا تعرض به هر چیزی که به انان منسوب است تاکید داشتند و مخالفت خود را هر گونه اسائه ادب گفتاری و یا عملی و عدم جواز بهره برداری منفی از اماکن عبادت و ذکر خدا همچون مساجد و حسینیه ها و تکایا و مراقد و غیره ابراز داشتند.

7- شرکت کنندگان در این کنفرانس با توجه به نیاز مطرح شده قبلی دایر بر نیاز به تهیه یک طرح مفصل برای تحقق موارد زیر تاکید داشتند:

الف- بالا بردن سطح اگاهی مسلمانان در زمینه‌های گوناگون و بویژه در زمینه درک اسلام و آموزه‌ها و هدفهای آن و درک وضعیت موجود در زمینه‌های گوناگون و موضع انها نسبت به آن.
ب- درخواست از کشورهای اسلامی برای اجرای شریعت اسلامی در همه بخشهای زندگی از جمله در فهم اسلام و آموزه ها و اهداف ان و درک واقعیت موجود در بخش های گوناگون و موضع نسبت به ان.

ج- فعال کردن اقدامهای آموزشی و پرورشی فراگیر برای همه بخشهای امت بر پایه اموزه‌های اسلام.

د - تلاش برای دسترسی به موضع واحد عملی امت اسلامی نسبت به مسائل گوناگون و تحقق همیاری و همبستگی میان امت در زمینه های گوناگون.

ه- تقویت نهاد های فعالیت مشترک اسلامی همچون سازمان کنفرانس اسلامی و
سازمانهای غیر رسمی تبلیغی و خیریه ای و آموزشی و پرورشی و اطلاع رسانی.

و - استفاده از بهترین امکانات سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی وتوانهای علمی امت اسلامی و بسیج کردن آن در جهت تحقق هدفهای بزرگ و مقاومت در برابر چالشها.

ز- کمک به وضع اقلیتهای اسلامی موجود در سرتاسر جهان.

ح - انجام تلاش جدی برای اجرای منشور جهانی اسلامی حقوق بشر صادر شده از سازمان کنفرانس اسلامی در جهت حفظ هویت خود و انجام شعائر مذهبیشان.

ط- تاکید بر نقش ملل اسلامی در ساخت آینده خود و مشارکت فعال انها در خودسازی و روشهای زندگی داخلی خود و روند تمدن بشری.

ی - تربیت نسل اسلامی در فرهنگ و مقاومت و عزت.

8- شرکت کنندگان در کنفرانس هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی را به ملت شکیبا و فداکار ساکن فلسطین و به ویژه اقدامهای وحشیانه ای که علیه غزه قهرمان و مقاوم همچون کشتار و آواره سازی هزاران نفر از این مردم انجام میشود و همچنین عملیات تغییر جمعیتی در طبیعت آن و تخریب در شهر بیت المقدس و اقدام اخیر آنها در قرار دادن حرم ابراهیمی شریف و مسجد بلال در میراث فرهنگی یهود محکوم می کنند و خواستار ابطان آن هستند و به جهاد ملت قهرمان و مقاومت شجاعانه ان درود می فرستند و از تلاش های آشتی گرانه موجود میان جناح های فلسطینی و وحدت بخش انها حمایت می کنند و بار دیگر بر لزوم اجرای حقوق مشروع فلسطین و مهمترین ان حقشان در تعیین سرنوشت از جمله حق انها در تشکیل دولت مستقل در سرزمین خود به پایتختی بیت المقدس شریف و حق بازگشت به خانه و کاشانه خود تاکید داشتند و از سازمان ملل متحد خواستار توجه به گزارشات ارائه شده به آن سازمان درخصوص این جنایات و گزارشات گولدستون و به محاکمه کشیدن جنایتکاران و مجازان انان به خاطر جنایات جنگی انها و اقداماتشان علیه انسانیت شدند.

9- شرکت کنندگان در کنفرانس از همه طرفهای موجود در سومالی خواستار انجام گفتگو و همکاری در ساخت سومالی نوین و آینده خود بدور از هرگونه کشتار و کشمکش شدند و از هر گونه تلاش دلسوزانه‌ای که در این زمینه انجام میشود حمایت می کنند.

10- شرکت کنندگان در این کنفرانس به ملت و مسوولان ایران به خاطر جهادی که در راستای اجرای شریعت خدا در بخش های گوناگون زندگی انجام داده اند درود می فرستند و هرگونه توطئه علیه این روند شایسته را محکوم می‌کنند و پشتیبانی خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در پیشرفته کردن توان هسته ای خود در هدفهای صلح آمیز خود ابراز می دارند و انجام هرگونه روش های پیچیده ای که به منظور جلوگیری از استفاده از حق مشروع خود و براساس قوانین بین المللی انجام می گیرد محکوم می کنند و از کشورهای جهان اسلامی خواستار استفاده از این تجربه ایران شدند.

11- شرکت کنندگان در این کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران و رهبر آن امام خامنه‌ای (دام ظله) سپاسگزاری می‌کنند و همچنین از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به خاطر برگزاری این کنفرانس پر برکت و میزبانی آن تشکر می کنند و براین باورند که برگزاری چنین همایش هایی خیر و برکت فراوانی در بر خواهد داشت.

و سرانجام درود خداوند بر سرور ما حضرت محمد (ص) و بر خاندان و یاران او باد.

در ابتدای این بیانیه آمده بود: حمد و سپاس به پروردگار جهانیان و درود و سلام بر سرور کائنات محمد مصطفی (ص) و خاندان پاک و یاران نیکویش. به یاری پروردگار متعال و به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت اسلامی در سالروز تولد رسول اکرم محمدبن عبدالله (صلی‌الله علیها واله وسلم) و حضرت امام صادق (علیه السلام)‌ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی خود را به تاریخ 15-17 ربیع الاول سال 1431 هجری قمری مطابق 2-4 مارس 2010 میلادی با حضور 650 شخصیت علمی از جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان برگزار کرد. این کنفرانس به بررسی موضوع (امت میان مذهب گرایی و فرقه گرایی) پرداخت.

این کنفرانس با سخنان جامع جناب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت. شرکت کنندگان در این مراسم به دیدار با حضرت ایت‌الله خامنه‌ای (دام ظله) رهبر جمهوری اسلامی ایران رفته و از سخنان راهگشای معظم له بهره مند شدند.

کد خبر 102745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز