گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از تاکید مقام معظم رهبری درخصوص جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه‌های منابع طبیعی در دامنه البرز جنوبی خبر داد

و افزود: بسیاری از افراد ریز و درشت که اراضی منابع طبیعی در البرز جنوبی را تحت عناوین مختلف تصرف کرده‌اند، شناسایی شده‌اند و باید براساس تمهیدات قانونی، این عرصه‌ها را برای درختکاری به منابع طبیعی بازگردانند. این موضوعی است که مقام معظم رهبری هم درباره آن دستورات صریحی داده‌اند و دفتر ایشان این موضوع را با دقت رصد می‌کند.

به گزارش همشهری، فرود شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور،  9اسفند در جمع خبرنگاران افزود: متأسفانه حجم تعرض و تجاوز به اراضی منابع طبیعی و ساخت و ساز غیرمجاز در دامنه البرز جنوبی به حدی است که شهردار منطقه یک در نشست مشترک با سازمان جنگل‌ها از این تصرفات به‌عنوان یکی از معضلات اصلی حوزه مدیریت خود یاد کرد. 

وی که طبق سنت همه ساله به مناسبت هفته منابع طبیعی، به‌همراه معاونان خود در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در واکنش به دغدغه خبرنگاران درخصوص ساخت جاده در جنگل ابر تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها با هر گونه فعالیتی که مغایر با معیارهای زیست‌محیطی باشد با قاطعیت مخالفت می‌کند و اجرای هر طرحی را منوط به موافقت و کار‌کارشناسی مسئولان ذیربط در سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌داند. وزیر جهاد کشاورزی هم با قاطعیت از این موضع حمایت می‌کند اما قرار براین است که این مباحث به رسانه‌ها کشانده نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در بخشی از سخنان خود، صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز را آفتی بزرگ برای منابع طبیعی و منابع آبی کشور دانست و افزود: صدور هرگونه مجوزی در این زمینه باعث جری‌شدن افراد متجاوز به منابع آبی و عرصه‌های طبیعی می‌شود، علاوه براین راه را برای توسعه چاه‌های غیرمجاز باز می‌کند؛ از همین روست که وزارت نیرو به‌شدت با صدور هرگونه مجوزی برای چاه‌های غیرمجاز مخالفت می‌کند.

وی درخصوص خسارات زیست‌محیطی سد کارون 4 هم یادآورشد: ساخت این سازه مربوط به زمان فعلی نیست بلکه عملیات اجرایی آن از سال‌ها پیش آغاز شده است اما در عین حال، سازمان جنگل‌ها درخصوص خسارات زیست‌محیطی و تبعات ناگوار آن بر عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی با وزارت نیرو مکاتباتی انجام داده و پیگیری موضوع همچنان در دستور کار این سازمان است.

شریفی در این نشست خبری با اشاره به اینکه هنوز ارزش‌های اقتصادی منابع طبیعی برای بسیاری از مسئولان مشخص نیست، ‌گفت: اگر ارزش واقعی این عرصه‌ها مشخص شود اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی در عرصه‌های طبیعی متوقف خواهد شد؛

چرا که مقایسه بین ارزش منابع طبیعی و طرح‌های عمرانی مانع از اجرای این طرح‌ها می‌شود. به گفته وی،  اگر دستگاه‌های اجرایی، امروز به‌راحتی می‌توانند در عرصه‌های منابع طبیعی پالایشگاه و  جاده بسازند یا طرح‌های صنعتی اجرا کنند، بخشی از این معضل ناشی از ضعف ساختار تشکیلاتی و بخشی هم مربوط به خلأ‌های قانونی است که انتظار می‌رود به‌زودی این خلأها برطرف شود و دیگر مجالی برای تخریب باقی نماند.

کد خبر 102535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز