گروه سیاسی: سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جندالله گفت: سیا بر این باور بود که ما پتانسیل به چالش کشیدن قدرت جمهوری اسلامی را داریم؛ از این‌رو باید از ما حمایت می‌کرد.

عبدالمالک ریگی - سرکرده گروهک تروریستی جندالله -  در اعترافاتی که از شبکه پرس‌تی‌وی پخش شد،  به ارتباطات گسترده عناصر وابسته به  آمریکا  در کویته با وی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی در خاک ایران  اعتراف کرد.

وی زمان این ملاقات‌ها را پس از درگیری هفدهم اسفند ماه عنوان کرد، که این درگیری‌ها در نزدیکی زاهدان روی داد.ریگی با اشاره به سفرش به دوبی برای دیدار با مامورین امنیتی آمریکایی در این شهر گفت: شرط گذاشته بودیم تنها در صورتی با آمریکایی‌ها دیدار خواهیم کرد که حاضر به کمک باشند.

وی با اشاره به اینکه مقدار زیادی اسلحه و پایگاهی در نزدیکی مرز ایران با افغانستان تنها بخشی از کمک‌های آمریکایی‌ها بود،  گفت که آمریکایی‌ها گفتند که آمادگی همکاری را در بالاترین سطح ممکن دارند.

ریگی در ادامه اعترافات خود گفت: یکی از افسران سیا به من گفت که حمله‌ نظامی به ایران برای آمریکا بسیار دشوار است اما ما بر آن هستیم که از گروه‌های ایرانی که دارای توانایی برای ایجاد جنگ و دشواری علیه نظام ایران هستند، حمایت کنیم.

وی در ادامه اعترافات خود با اشاره به قول مساعد مقامات امنیتی آمریکایی برای اعطای دفتر در دوبی و همچنین پایگاهی در منطقه ماناس قرقیزستان از قرار دیدار حضوری با یکی از مقامات سیا از پایگاه این گروه پرده برداشت.

ریگی با اشاره به اشتباه استراتژیک مقامات سیا در محاسبه توان گروهک جند‌الله گفت: سیا بر این باور بود که جندالله پتانسیل به چالش کشیدن قدرت جمهوری اسلامی را دارد؛ از این‌رو باید از آن حمایت کرد.

هواپیما ابتدا فرود نمی‌آمد

در همین رابطه،  پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات تازه‌ای از نحوه دستگیری ریگی بر فراز آسمان را تشریح کرد.

وی در دومین نشست تحلیل بر روند انقلاب اسلامی با عنوان بصیرت در سایه ولایت با اشاره به دستگیری عبدالمالک ریگی توسط نیروهای اطلاعاتی امنیتی کشور گفت: کار سربازان گمنام امام زمان در دوبی بسیار سخت بود و تقریبا می‌توان گفت که ردیابی ریگی در دوبی غیرقابل امکان بود؛

چرا که پروازها در دوبی بسیار زیاد است و این مسئله ردیابی وی را مشکل کرده بود، ولی باز هم نیروهای اطلاعاتی ما ریگی را شناسایی کردند و بعد از ورود هواپیمای وی به مناطق ایران هواپیمای حامل وی را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند.

وی گفت: ابتدا هواپیمای حامل ریگی فرود نمی‌آمد و جت‌های نیروی هوایی این هواپیما را به سمت اصفهان هدایت کردند ولی باز هم با دستور آمریکایی‌ها این هواپیما از فرود امتناع کرد و در این زمان اقدامات جدی‌تری برای نشاندن این هواپیما در ایران صورت گرفت و اقداماتی انجام شد تا سوخت هواپیما تمام شود و این اقدامات در نهایت منجر به فرود هواپیمای حامل این شرور در بندرعباس شد.

سروری در ادامه افزود: هرموقع که ما اطلاعاتی را از ریگی در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اطراف قرار می‌دادیم ریگی بلافاصله آن منطقه را ترک می‌کرد که این نشان از ارتباط سرویس‌های مربوطه با گروهک ریگی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از زمانی‌ که بازجویی‌های ریگی شروع شده، شاهد بودیم که وی بدون هرگونه تلنگری در حال اعتراف و انتقال اطلاعات به ماست و آمریکایی‌ها هم از این موضوع به‌شدت نگران هستند. 

سروری همچنین گفت: قبل از دستگیری ریگی طی جلسه‌ای که با سازمان اطلاعاتی پاکستان داشتیم، به آنها هشدار دادیم که اگر ریگی را در اختیار ما قرار ندهند، خود ما اقدامات مقتضی را در این خصوص انجام خواهیم داد و در این راستا ما مدتی منتظر ماندیم و زمانی که مشاهده کردیم پاکستانی‌ها بهانه می‌آورند خودمان فعالیت‌هایی را برای دستگیری این شرور آغاز کردیم.

سروری با اشاره به حمایت‌های عربستان از گروهک ریگی گفت: عربستانی‌ها حمایت‌های زیادی را از این فرد انجام می‌دادند و حتی زمانی که ما یک بار به عربستانی‌ها اعلام کردیم که ریگی در عربستان است، مقامات این کشور او را فراری دادند.

کد خبر 102383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز