سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

شهردار تهران در دیدار با تعدادی از مسئولان نمایشگاه «هفت نگاه» و جمعی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه، از عزم مدیریت شهری تهران برای تسهیل فضا برای فعالیت هنرمندان در بخش خصوصی خبر داد.

 وی که در آخرین شب بهمن‌ماه‌1388 به پردیس سینمایی ملت رفته بود، ضمن بازدید از نمایشگاه، ‌ صحبت‌های هنرمندان  را شنید و در مواردی به درخواست‌های آنان پاسخ داد.شهردار تهران، در این دیدار، از ساخت بیش از 3میلیون مترمربع فضای فرهنگی در شهر تهران خبر داد و افزود: ثمره این فعالیت‌ها در ظرف 2 سال آینده دیده خواهد شد و امیدواریم کمکی به هنرمندان برای انجام فعالیت‌های گسترده‌تر باشد.

قالیباف با اشاره به ساخت باغ موزه‌های متعدد نظیر دفاع مقدس، هنر، کتاب، قرآن، طلا و جواهر در تپه‌های عباس آباد گفت: با راه‌اندازی همه این تأسیسات در حال ساخت، این منطقه تبدیل به بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی، هنری  ومذهبی خاورمیانه خواهد شد.

وی درباره ورود شهرداری به عرصه همراهی با هنرمندان اظهار داشت: هدف ما کمک به هنرمندان بخش خصوصی است تا در این فضا فعالیت کنند، وگرنه با تخصیص اعتبار و خرید آثار، کار مستمر و گسترده‌ای انجام نمی‌شود. باید کمک کرد که فرهنگ خرید آثار در خانواده‌های ایرانی جا بیفتد. برای نمونه، ما طی  6ماه آینده شاهد فعال شدن باغ موزه دفاع مقدس خواهیم بود و امیدواریم که هنرمندان با نگاه به موضوع دفاع مقدس، آثاری را خلق کنند تا مجموعه سازمان فرهنگی هنری بتواند هر 45روز یا هر 2ماه یک بار، این فضا را دراختیار هنرمندان بگذارد و آنها آثارشان را به شهروندان عرضه کرده و به فروش برسانند و سپس به همین منوال، در حوزه‌های دیگر و موضوعات فرهنگی ملی خودمان این تلاش‌ها گسترش یابد. ما به شما دیکته نمی‌کنیم که چگونه آثاری را خلق کنید، موضوع دفاع مقدس یا سایر موضوعات نظیر شعر و ادبیات و...، به سلیقه خودتان.

اگر این نگاه جاری شود، آنگاه می‌توان دستگاه‌های دولتی را آورد تا از بودجه خودشان برای خرید آثار و ایجاد یک چرخه فعال اقتصادی در عرصه هنر بهره گیرند و مردم نیز به این‌گونه فعالیت‌ها با نگاه مثبت نگاه کنند. ما باید به بهانه‌های متفاوت این چرخه را فعال نگهداریم. اگر این چرخه فعال شد، در ادامه می‌توان به بین‌المللی‌کردن آن اقدام کرد و هنر و هنرمند ایرانی را به همه جهان معرفی و عرضه داشت.

شهردار تهران با اشاره به درخواست یکی از مسئولان نمایشگاه «هفت نگاه» در زمینه تأسیس موزه هنرهای معاصر با موضوع شهری گفت: دکتر ایازی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در حال پیگیری این موضوع است اما باید فراتر از ساخت این موزه نگاه کرد. ما هم‌اکنون طرح توسعه کالبدی فضای شهر تهران را در دست پیگیری داریم که بر مبنای آن و از طریق همان 3میلیون مترمربع فضای در حال ساخت، یک طرح جامع در شهر تهران به مرحله اجرا درخواهد آمد تا بخشی از کمبود فضای فرهنگی جبران شود.

در این نشست، شهردار تهران از اینکه بتوان مجسمه‌های شاعران و ادیبان برجسته ایرانی را در یکی از پارک‌های تهران نصب کرد و به همراه اطلاعاتی از زندگی این چهره‌های فرهنگی، این امکان را برای نسل جوان ایجاد کرد تا با آنها آشنا شوند، به‌عنوان یکی از زمینه‌هایی نام برد که هنرمندان می‌توانند در آنها به‌صورت فعال وارد شوند.

کد خبر 102151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز