چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

توسعه عدالت محور یکی از دغدغه‌های بنیادین انقلاب اسلامی از ابتدای خود تا اکنون بوده است.

این دغدغه اما همیشه در فراز و نشیبی که روند انقلاب اسلامی در اداره جامعه و
همین طور تعامل خود با جهان  بیرونی‌اش داشته دچار نوساناتی در نظر و اجرا بوده است. صفحه پیشرفت و عدالت که بنای خود را بر واکاوی و تبیین برنامه‌ای که دکتر قالیباف و همفکرانشان با عنوان پیشرفت و عدالت آماده کرده‌اند قرار داده، تا‌کنون با گفت‌وگویی مفصل سعی بر آن داشته که ابعاد مختلف این برنامه را با توجه به تلاش‌های فراوان و نگاه فرابخشی و کارشناسی تدوین کنندگان و در رأس آنها دکتر قالیباف بررسی‌کند.

تا به حال 3بخش از این گفت‌وگو با محور‌های مختلف در این صفحه درج شده است. محور‌های عمده گفت‌وگو‌های پیشین درباره ماهیت برنامه‌ریزی، توسعه و عدالت، روش‌ها و اهداف برنامه‌ای برای پیشرفت و عدالت و...بود.در واپسین بخش این گفت‌وگو اما به دستاورد‌ها،  اهداف و همکاران همفکری که در تدوین این برنامه نقش داشته‌اند پرداخته شده است که از نظرتان می‌گذرد.

  • دستاورد‌های برنامه‌ای که تا‌کنون تهیه کرده‌اید چه بوده است؟

در مورد همه موضوعات اساسی که بررسی و برنامه‌ریزی انجام شده است گزارش‌ها و اسناد مطالعات بسیار مفیدی به دست آمده که به‌عنوان اسناد پشتیبان در 82 مجلد و حدود 13 هزار صفحه تدوین و تنظیم شده است.در این گزارش‌ها نسبت به هر موضوع، توصیف و تحلیل وضعیت موجود و روند‌هایی که طی شده است وجود دارد.پتانسیل‌ها و مزیت‌های قابل بهره‌برداری و چالش‌های اساسی که باید نسبت به آنها با دقت عمل شود نیز شناسایی و معرفی شده‌اند. هدف‌گذاری‌های کیفی و کمی صورت گرفته و مشخص شده است که در چه ابعادی از موضوع باید چه تغییرات و بهبود‌هایی انجام شود و بعضاً زمان کلی آنها نیز بیان شده و برای تحقق اهداف نیز راهبرد‌های مشخص ارائه شده و اقدامات و الزامات اساسی مربوطه ذکر شده است. مهم‌تر از همه اینها اینکه در این کار گسترده و جمعی،  افراد و تیم‌های کارآمد  و برنامه‌ریز‌‌های تخصصی در هر موضوع شناسایی شده‌اند.

  • چه کسانی در به فرجام رسیدن این برنامه با شما همکاری داشته‌اند؟

‌تا اکنون و  تا این قسمت برنامه که انجام شده است بیش از 200 نفر از صاحب‌نظران و کار‌شناسان خبره در بخش‌ها و فرا‌بخش‌های مختلف اعم از اقتصاد کلان، امور تولیدی و زیر‌بنایی، امور فرهنگی و اجتماعی و... در قالب‌ تیم‌های موضوعی- تخصصی همکاری داشته‌اند و این دوستان از انجام این کار هیچ‌گونه نام و عنوان و امتیازی را نخواسته‌اند و البته در حوزه‌های تخصصی خودشان شناخته شده و صاحب‌نام و مجرب هستند. این افراد علاوه بر اینکه دارای تحصیلات عالی در تخصص‌های مربوطه هستند از سوابق تجربی در سطوح مختلف دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز برخوردار بوده‌اند و چون جمع بین اندیشه و عمل را واجد بودند برای ما با ارزش ویژه تلقی شدند و به لحاظ همین خصوصیت‌هایشان بود که برای این کار به همکاری دعوتشان کردیم و انصافاً آنها هم وقتی مطمئن شدند که می‌خواهد کار مفیدی برای پیشرفت کشور و فرهنگ‌سازی‌ در این جهت صورت گیرد از این دعوت استقبال کردند و بی‌دریغ و بدون منت و چشمداشت در یک تلاش گسترده و فشرده کار‌های واگذار شده را پیش بردند و الحمدلله نتایج خوبی هم حاصل شد و برای ما تجربه موفقی بود.

  • آیا قصد انتشار مطالب و نتایج به دست آمده را دارید؟

  البته خاصیت اصلی برنامه این است که در مجرای عمل قرار گیرد و پیاده‌سازی شود اما این همه مطلب نیست و ما مقاصد دیگری هم می‌توانیم داشته باشیم که کشور ما از آن جنبه‌ها نیز نیازمند توجه است. برای نزدیک کردن این برنامه به اجرا، ابتدا و با شتاب خلاصه‌ای از نتایج را در یک مجلد تنظیم و به مراجع ذی‌صلاح و اشخاصی که دست‌اندرکار برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها در کشور هستند ارائه کردیم تا مورد بهره‌برداری قرار دهند.در نظر داریم که نتایج تفصیلی به دست آمده را نیز به‌صورت مجلدات موضوعی- تخصصی منتشر کنیم که حدود 30 کتاب برآورد شده است و قرار است به مرور منتشر شود.

  • چرا تمایل دارید این نتایج به دست آمده‌ را که حاصل زحمات شخصی شما و همفکرانتان است در رسانه‌های عمومی منتشر کنید؟

‌ چون خرید و مطالعه کتاب مخاطبان خاص خودش را دارد و رسانه‌های عمومی مثل روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌ها نیز مخاطبان عام و گسترده‌تری را دارند و ما به لحاظ توسعه آگاهی‌های عمومی نسبت به مقوله برنامه‌های قابل اجرا در کشور و ارتقای بینش و نگرش جامعه نسبت به مسیر پیشرفت و توسعه کشور این کار را مفید و ضروری می‌دانیم،  لذا وقتی با اصحاب رسانه هم مطرح کردیم استقبال شد و انتشار مطالب از این طریق را هم مناسب دیدند. البته تبدیل مطالبی که از جنس برنامه‌ریزی است به مطالب رسانه‌ای و برای مخاطب عمومی، مهارت‌های دیگری را می‌طلبد که امید‌واریم دوستان همکار ما که این مرحله را نیز تقبل کرده‌اند بتوانند بین برنامه و مردم هم ارتباط لازم را برقرار کنند.

اگر مردم بینش و نگرش برنامه‌ای پیدا کنند به‌طور کلی تحلیل‌ها ،  انتخاب‌ها و تصمیم‌هایشان تغییر می‌کند و ارتقا می‌یابد و این دستاورد کمی نیست و شاید بهترین تأثیراتی که می‌توانند رسانه‌های عمومی داشته‌ باشند همین باشد که مردم را در بهبود تحلیل‌‌ها،‌ انتخاب‌‌ها و تصمیم‌هایشان کمک کنند و این حتماً در شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی تأثیر مثبت و چشمگیری خواهد داشت و برنامه‌ای که برای کشور باشد قطعاً بهبود کیفیت زندگی را باید از اهداف کانونی و اساسی خود بداند پس ما از این راه داریم برنامه را به تحقق می‌رسانیم.

  • راز ماندگاری یک برنامه پیشرو معمولا در اصلاح مداوم و به نوعی‌ روز‌آمد نگه داشتن آن است. آیا شما نیز این قصد را دارید؟

 حتماً، برنامه‌ای که برای اصلاح و بهبود است خودش نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد. بالاخره درست است که  عده‌ای  این کار را تهیه و تنظیم کرده‌اند اما خردجمعی، مطلب بالاتری است و انتشار عمومی این حسن را هم دارد که با قرار گرفتن کار در معرض نقد و داوری دیگران به پخته شدن مباحث و بیشتر آموختن ما هم کمک می‌کند؛ یعنی یادگیری دو طرفه را به‌وجود می‌آورد که نتیجه‌اش هم رشد و پیشرفت و دانش و بینش طرفین است.

در مورد روز‌آمد نگه داشتن هم باید گفت چون این برنامه مبتنی بر اطلاعات و خواسته‌های مقطع خاصی از زمان تهیه شده است با تغییر آن اطلاعات و خواسته‌ها باید تغییر کند و برخی از موضوعات و مطالب که مشمول مرور زمان می‌شوند و گذشت زمان آنها را کهنه می‌کند و تغییر می‌دهد قاعدتاً باید مرتبا نو شوند و بر تحلیل‌های پیشرفته‌تر و راهبرد‌ها و اقدامات مؤثر‌تر بنا شوند اما این شامل همه برنامه نیست چون قسمت‌ها و بخش‌هایی از آن اختصاصی و بدیع هستند که تا چار‌چوب و مبانی آنها مطلوب و مورد نظر باشد یا تا تحقق نیافته و پیاده نشده است می‌تواند ثابت بماند و حفظ شود تا زمانی که فرصت تحقق پیدا کند.‌

کد خبر 99386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز