سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

گروه ورزشی: لیگ قهرمانان از امروز در حالی آغاز می‌شود که فوتبال ایران در انتظار پایان حسرت 18 ساله قهرمانی در آسیا به سر می‌برد.

 امروز دو نماینده کشورمان، استقلال و ذوب‌آهن به مصاف الاهلی عربستان و الوحده امارات می‌روند. استقلال کار سختی در جده دارد اما ذوب‌آهن در فولادشهر به دنبال شروعی مقتدرانه در لیگ قهرمانان آسیاست.

در گروه اول رقابت‌ها، استقلال مانند فصل گذشته با تیم‌هایی از عربستان، قطر و امارات همگروه است که الجزیره، نماینده امارات همچون سال گذشته با آبی‌پوشان در یک گروه قرار دارد. نکته جالب روند برگزاری بازی‌های استقلال در فصل جدید است که به نوعی تکرار همان شرایط سال گذشته برای آبی‌ها محسوب می‌شود.

استقلال مانند دوره گذشته باید با تیمی از عربستان بازی‌ها را آغاز کند و با دیدار مقابل الجزیره در امارات به کار خود در مرحله گروهی پایان دهد. تجربه حضور در مسابقات فصل گذشته به همان شکل را می‌توان از نقاط قوت حضور آبی‌پوشان در لیگ قهرمانان فصل جاری برشمرد و این برای تیمی که در تلاش است تا ناکامی تلخ دوره پیش را به فراموشی بسپارد، بهترین اتفاق ممکن است. البته آنها امیدوارند با پیروزی در اولین دیدار برابر الاهلی در عربستان با قدرت فصل آسیایی‌شان را آغاز کنند.

خوشبینی مرفاوی به قرعه استقلال

صمد مرفاوی به قرعه تیمش در مسابقات امسال بسیار خوشبین است: «اعتقاد دارم در رقابت‌های امسال و از گروه اول، استقلال به همراه الجزیره تیم‌های صعودکننده به دور بعدی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشند.»

تیم‌های قدرتمندی در گروه استقلال قرار دارند. الجزیره، قهرمان نیم فصل لیگ‌برتر امارات در فصل جاری و تیمی که در مرحله گروهی دوره گذشته لیگ قهرمانان 4 امتیاز از استقلال گرفت، سال گذشته با بدشانسی عنوان قهرمانی را در هفته آخر و با اختلاف یک امتیاز به الاهلی در لیگ برتر امارات واگذار کرد.  الجزیره در پایان نیم فصل اول لیگ‌برتر امارات بدون شکست قهرمان شد، اما با شکست هفته گذشته در خانه الوحده، برای نخستین بار طی فصل جاری صدرنشینی را به حریفش واگذار کرد.  دیگر تیم حاضر در گروه یک الغرافه‌ قطر است. قهرمان مقتدر فصل گذشته لیگ برتر قطر در فصل جاری نیز چشم
به قهرمانی دوخته است.

الاهلی عربستان دیگر تیم حاضر در گروه اول است. حضور الاتحاد سال گذشته گروه استقلال را به گروه مرگ تبدیل کرده بود اما به جرات می‌توان حضور الاهلی در گروه اول را
خوش شانسی بزرگ استقلال در همگروهی با تیم‌های عربستانی دانست. الاهلی تیم پنجم لیگ عربستان است و روز جمعه در فینال جام حذفی این کشور 2 بر یک مغلوب الهلال شد. مشکل بزرگ خط دفاعی استقلال در این دیدار قطعا مالک معاذ و ویکتور هستند که هماهنگی خوبی دارند و آزاری دائمی برای مدافعان آبی‌پوش خواهند بود.

آغاز ذوب‌آهن در گروه مرگ

گروه دوم را باید گروه مرگ منطقه غرب آسیا نامید. قهرمان جام حذفی ایران همراه با قهرمان‌های لیگ‌های عربستان و ازبکستان در یک گروه به سر می‌برند و صدرنشین لیگ برتر امارات نیز در این گروه قرار دارد.  آخرین حضور ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا به
 5 سال پیش بازمی‌گردد.

تیم منسجم اصفهانی در سال 2004 و در گروه اول رقابت‌ها با تیم‌های پاختاکور، القطر و ریفای بحرین همگروه بود.  ذوب‌آهن در آن سال برای صعود کارش به بازی آخر مقابل پاختاکور کشید و در حالی که فقط به یک تساوی نیاز داشت با ارائه یک بازی پرانتقاد در تاشکند با نتیجه 2 بر صفر بازی را به حریفش واگذار کرد و از دور رقابت‌ها حذف شد.  حالا 5 سال از آن دوران گذشته و ذوب‌آهن سال به سال قدرتمندتر شده و چند سالی‌ است که همیشه در میان مدعیان قهرمانی قرار داشته است.

سرمربی ذوب‌آهن با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن در گروه زندگی لیگ قهرمانان قرار دارد، معتقد است: «بازیکنان ذوب‌آهن برای بازی مقابل تیم‌های پرقدرت انگیزه بیشتری دارند و حضور در گروه به اصطلاح مرگ روحیه بازیکنان ذوب‌آهن را دوچندان می‌کند، چرا که ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.»

بنیادکار، تیم دیگر این گروه در فصل گذشته لیگ برتر ازبکستان با قدرت هر چه تمام‌تر و با شکستن تمام رکوردهای ممکن و 20 امتیاز اختلاف امتیاز و بدون شکست و 84 گل زده در 30 مسابقه در فاصله 8 هفته به پایان لیگ برتر ازبکستان به عنوان قهرمانی رسید تا علاوه بر گرفتن سهمیه دوباره در آسیا، خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی آسیا مطرح کند. به نظر می‌رسد از حالا باید این تیم را سخت‌ترین حریف اصفهانی‌ها به خصوص در تاشکند دانست.

الاتحاد عربستان، حریف فصل گذشته استقلال و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 با از دست دادن قهرمانی درآسیا و سپس لیگ برتر عربستان، بسیار دیر شکست تلخ در آسیا را فراموش کرداما به تازگی به روزهای خوش گذشته نزدیک شده و تا رده سوم جدول خود را بالا کشیده است. تیم چهارم گروه مرگ یعنی الوحده امارات که امروز در فولادشهر میهمان ذوب‌آهن اصفهان است پس از برتری در بازی‌های پلی‌آف و پیروزی مقابل قهرمانان سوریه و هند به این گروه صعود کرد.  الوحده با اقتدار کارش را در لیگ برتر امارات آغاز کرد و با خرید بایانو، آقای گل فصل گذشته لیگ امارات توانست سرانجام صدرنشینی را از الجزیره بگیرد.

نگرانی ذوبی‌ها از وضعیت اشجاری

در آستانه دیدار ذوب‌آهن اصفهان و الوحده امارات حسن اشجاری، مدافع باتجربه و چپ‌پای ذوبی‌ها دچار سرماخوردگی شدید شده است. اشجاری با وجود ابتلا به آنفلوآنزای فصلی همراه تیم به اردو رفته و کادر پزشکی و فنی ذوب‌آهن امیدوارند با درمان‌های موقتی این بازیکن را به بازی با الوحده برسانند. مدافع ذوب‌آهن یکشنبه نتوانست تمرین کند و زیرنظر پزشک تیم تحت مداوا قرار گرفت. گویا حال اشجاری کمی بهتر شده و  احتمال حضورش مقابل الوحده زیاد است.

کد خبر 102142

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز