گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات حکایت از آن دارد که شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، بخشی از سود خود را در سال 86 پرداخت نکرده‌اند

و این موضوع می‌تواند در پرداخت سود عملکرد سال 87 این شرکت‌ها نیز تاثیر داشته باشد.

به‌دنبال تعلل درپرداخت سود سهام عدالت که مربوط به عملکرد سال 86 شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت است، موضوع کمبود نقدینگی این شرکت‌ها برای ارائه سود به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی  و همچنین تصمیم دولت برای دریافت اقساط سهام خود، باعث بروز ابهام‌هایی در پرداخت سودسهام عدالت برای سال آینده شده است.

در همین رابطه مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: تعلل موجود در پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 86 بوده که از مهلت پرداخت نهایی آن 11ماه سپری شده است.

علی مصدر افزود: موضوع پرداخت سود در سال‌جاری ارتباطی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ندارد؛ چرا که سازمان خصوصی‌سازی‌ از طریق شرکت کارگزاری سهام عدالت اقدام به پرداخت سود سهام عدالت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مشکلاتی بر سر راه پرداخت سود سهام عدالت در سال‌جاری وجود دارد، گفت:برخی از این مشکلات،  مربوط به موضوعات فنی بود اما بخشی دیگر از مشکلات مربوط به پرداخت سود عملکرد شرکت‌ها در سال 86 است که این موضوع می‌تواند در عملکرد سال 87 که سود آن باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دریافت و به مردم پرداخت شود تاثیر‌ داشته باشد.

به گفته وی سود عملکرد شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در سال 87 برابر با 2هزار میلیارد تومان معادل 2میلیارد دلار است.مصدر در پاسخ به این پرسش که آیا سود 2میلیارد دلاری شرکت‌ها در سال 87 پس از وصول بین سهامداران تقسیم خواهد شد یا خیر؟

گفت: این موضوع به تصمیم دولت بستگی دارد چون سهامی که به مردم پرداخت شده در واقع دارایی‌ای است که باید به‌صورت اقساط بازپرداخت شود و مدت باز پرداخت آن نیز 10 ساله است؛ بنابراین با توجه به اینکه دولت در طول 2 سال گذشته اقساط سهام واگذار شده را به‌طور کامل دریافت نکرده است باید در مورد دریافت این اقساط تصمیم‌گیری کند.

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت، دولت هنوز تصمیمی درباره اینکه چه میزان از سود 2 میلیارد تومانی را بابت اقساط سهام خود دریافت کند، نگرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که مدت بازپرداخت اقساط سهامداران را افزایش دهد. به‌طور مثال این مدت از 10سال به 20سال افزایش پیدا کند تا زمینه تقسیم سود بین سهامداران وجود داشته باشد.

دلایل تأخیر

علی مصدر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: از آنجایی که سیاست نمایندگان سهام عدالت در مجامع عمومی شرکت‌های مربوط، تقسیم سود با نسبت بالا بوده، این موضوع به ایجاد برخی مشکلات از جمله کسری نقدینگی در آن شرکت‌ها تبدیل شده و آنها را در پرداخت سود سهام نقدی دچار تاخیر کرده است؛

به‌نحوی که در برخی موارد حتی تا پایان مهلت قانونی 8 ماهه نیز این شرکت‌ها قادر به پرداخت سود سهام اعلام شده نبوده‌اند و همین موضوع مهم‌ترین دلیل تاخیر بوده است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران با بیان اینکه آنچه از طرف سازمان خصوصی‌سازی‌ در حال پرداخت به دارندگان سهام عدالت است،

مربوط به سود عملکرد سال 86 بوده و به سود عملکرد سال 87 ارتباطی ندارد،  ادامه داد: در مورد سود عملکرد سال 87 هنوز تصمیم گرفته نشده است، چرا که پرداخت اقساط دولت در اولویت بوده که تاکنون سیاست آن مشخص نشده است.

کد خبر 101950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز