گروه اقتصادی: موضوع دلالی وام بانکی، موضوعی دیرینه در اقتصاد ایران است

 که ریشه در بالا بودن تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی از یک سو و مقررات دست‌وپاگیر بانک‌ها در ارائه خدمات به شهروندان از سوی دیگر دارد. این مسئله طی یکی دو سال اخیر و به‌دنبال کمبود منابع بانک‌ها برای وام‌دهی تشدید شده است؛ به همین دلیل، بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود بار دیگر نسبت به رواج دلالی وام بانکی هشدار داد.

هرچند اطلاعیه بانک مرکزی جهت آگاه‌سازی افکار عمومی کار پسندیده‌ای است، اما انتظار می‌رود بانک مرکزی نقش نظارتی خود را بر شبکه بانکی کشور از یاد نبرد. هم‌اکنون شرایط بانک‌ها به‌گونه‌ای است که با وجود گلایه‌های مستمر مردم، همچنان دریافت یک وام ناچیز توسط شهروندان عادی بدون تحمل احساس حقارت، ممکن نیست.

شعب بانک‌ها تفاسیر دلبخواهی از مقررات بانکی و بخشنامه‌های بانک مرکزی ارائه می‌دهند و بدون داشتن یک آشنا و معرف، دریافت وام کار دشواری است.

هشدار بانک مرکزی 

بانک مرکزی به مردم نسبت به مراجعه به دلالان وام‌ها و خدمات بانکی هشدار داد. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: برخی اشخاص حقیقی و حقوقی سودجو در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور با درج آگهی‌هایی نظیر پرداخت تسهیلات در قبال سند ملکی، اخذ وام بانکی فوری و بدون نوبت،

خرید و فروش وام بانکی، افتتاح حساب بانکی و دریافت دسته‌چک همراه با ارائه معرف، رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی و... انجام کلیه امور بانکی را تبلیغ و در این راه متأسفانه از عدم‌آگاهی افراد سوءاستفاده نموده و موجبات ضرر و زیان مادی و معنوی را برای آنان فراهم می‌نمایند.

بانک مرکزی بار دیگر به مردم اعلام کرده که ارائه هرگونه خدمات بانکی صرفاً از طریق سیستم بانکی که تنها مرجع رسمی‌اینگونه خدمات است صورت پذیرفته و در این رابطه هر خدمتی که توسط سایرین در خارج از شبکه بانکی کشور تبلیغ ‌گردد و ادعای انجام آن اعلام شود، معتبر نیست.

بانک مرکزی همچنین از هموطنان درخواست کرده هنگام مواجهه با این قبیل آگهی‌ها هشیاری لازم را داشته باشند تا از مشکلات بعدی که در اثر رجوع به‌این اشخاص پدید می‌آید در امان بمانند.

کد خبر 101859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز