جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صادرات تایلند ماه گذشته با جهش 30.8 درصدی به 13.7 میلیارد دلار رسید.

خبرگزاری آلمان از بانکوک گزارش داد، وزارت بازرگانی تایلند روز جمعه اعلام کرد این امر به خاطر رشد تقاضا برای کالاهای کشاورزی و صنعتی روی داده است.

واردات این کشور نیز در ماه ژانویه 44.8 درصد افزایش یافت و به 13.2 میلیارد دلار رسید که موجب شد مازاد تجاری این کشور بر 516 میلیون دلار بالغ شود.

این سومین ماه متوالی است که تایلند شاهد افزایش صادراتش است. پورنتیوا ناخاسای (Porntiwa Nakhasai)، وزیر بازرگانی تایلند گفت صادرات هنوز موتور اصلی رشد اقتصادی این کشور است.

سال 2009، مجموع صادرات تایلند به 152.5 میلیارد دلار رسید که 14.2 درصد نسبت به ارقام 2008 کمتر بود، در همین حال واردات نیز به 133.8 میلیارد دلار رسید که 25.4 درصد کمتر از سال پیش از آن بود.

پورنتیوا گفت احیای اقتصاد جهانی منجر به افزایش تقاضا برای محصولات صادراتی تایلند شده است که شامل کالاهای کشاورزی می‌شود. کالاهای کشاورزی در ماه ژانویه 2.4 میلیارد دلار درآمد برای تایلند داشت که 46.2 درصد نسبت به سال گذشته میلادی بیشتر است.

پورنتیوا گفت: "تقاضا برای محصولات کشاورزی در ماه گذشته افزایش یافت که بخشی از آن به خاطر تغییرات اقلیمی است، زیرا این تغییرات در برخی کشورها بر محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است."

اقلام اصلی صادراتی تایلند در ماه ژانویه را کالاهای الکترونیکی تشکیل دادند که به 2.6 میلیارد دلار بالغ شد و 64.9 درصد بیش از سال پیش از آن بود. پس از آن خودرو و قطعات خودرو با ارزش 1.5 میلیارد دلار قرار گرفت که رشد 43.5 درصد داشت و پس از آن وسایل برقی بود که با 1.4 میلیارد دلار رشد 43 درصدی را تجربه کرد.

کد خبر 101816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز