سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی - احسان تقدسی: چند روز پس از اعلام رسمی غنی‌سازی‌ 20درصدی در کشور، رژیم تل‌آویو و آمریکا رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را در منطقه انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به قطر و عربستان کوشید تا با فشار بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، آنها را هم با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همراه کند.

مهم‌ترین بخش سفر کلینتون به منطقه دیدار با مقام‌های عربستان بود. اهمیت سفر کلینتون به عربستان به این دلیل است که دولت آمریکا امیدوار است بتواند با استفاده از سعودی‌ها، دولت چین را متقاعد به همراهی با همه اعضای 1+5 در تحریم ایران کند.

پکن مخالف تحریم‌های بیشتر علیه تهران است و از طرفی شریک تجاری عمده چین، عربستان سعودی است. کلینتون می‌کوشد با توجه به این موضوع، سعودی‌ها را به تاثیرگذاری روی چین برای مشارکت در تحریم ایران، تشویق کند. سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: تهدید ناشی از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، به راه حلی فوری بیش از تحریم‌ها نیاز دارد.

وزیر خارجه دولت عربستان گفت: تحریم‌ها راه حلی بلندمدت هستند، اما ما این موضوع را در زمان کوتاه‌تری می‌بینیم؛ چرا که به تهدید نزدیک‌تریم. ما نیازمند راه حل فوری‌تری نسبت به قطعنامه‌های تدریجی هستیم.

کلینتون هم در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا برای حمله به ایران برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: نه، ما سعی می‌کنیم جامعه جهانی را برای اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر سازمان ملل، متحد کنیم.

همزمان با رایزنی‌های کلینتون در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سفر به مسکو کوشید تا نظر مساعد رهبران کرملین را برای همراهی بیشتر با غرب برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران جلب کند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در خبری با اشاره به دیدار نتانیاهو از مسکو اینگونه عنوان کرد که ایران در صدر دستور کار نشست نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو در مسکو قرار دارد. این دومین دیدار نتانیاهو از مسکو است. وی در پاییز سال گذشته میلادی دیدار اعلام نشده‌ای از روسیه داشت.

در پی سفر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به روسیه و دیدار با رئیس‌جمهوری این کشور، منابع آگاه صهیونیستی، از ناکامی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در منصرف ساختن روسیه از فروش موشک‌های پدافندی اس -300 به ایران خبر دادند.

این منابع خبری افزودند: روسیه بر این موضع تأکید دارد که سامانه اس-300 تنها کاربرد دفاعی دارد و به هیچ وجه به تحریم‌های نظامی علیه ایران مربوط نمی‌شود. با وجود ادعای برخی رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر توافق رژیم صهیونیستی و روسیه بر سر ایران، منابع خبری روسیه دیروز اعلام کردند که در دیدار مدودف و بنیامین نتانیاهو، طرف روسی نسبت به برقراری تحریم ایران که از سوی واشنگتن و این رژیم به‌شدت دنبال می‌شود، مخالفت نشان داده است.

مقام‌های روس همزمان با این دیدار از ادامه همکاری‌های ایران و روسیه ازجمله در عرصه فنی - نظامی سخن گفتند.

ولادیمیر نازاروف معاون دبیر شورای امنیت روسیه هم اعلام کرد: روسیه تحریم ایران را غیرثمربخش و بی‌اثر می‌داند. وی درباره اجرای قرارداد همکاری‌های فنی و دفاعی میان 2 کشور و تحویل موشک‌های پدافندی اس - ۳۰۰به ایران گفت: این قرارداد بین 2 کشور منعقد شده که باید آن‌را اجرا کنیم.

نازاروف افزود: روسیه در چارچوب مقررات و قوانین خود در این زمینه رفتار می‌کند و به فراخوان برخی طرف‌ها برای خودداری از تحویل این نوع موشک‌ها به ایران توجهی نخواهد داشت.

ولادیمیر ژیرینفسکی، معاون دومای روسیه نیز با اشاره به اتهام آمریکا به ایران مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای افزود: روسیه و چین باید با تحریم ایران در شورای امنیت مقابله کنند. ژیرینفسکی افزود: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و ایران یک قدرت منطقه‌ای نیرومند و دارای ارتشی قوی است و هیچ‌کس جرات حمله را ندارد.

واکنش به سخنان کلینتون

وزیر امور خارجه ایران، اظهارات هیلاری کلینتون درباره جمهوری اسلامی را فریبکاری نوین خواند. وی در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا که جمهوری اسلامی ایران را به دیکتاتوری نظامی تشبیه کرده بود،

گفت: ما از اینکه وزیر امور خارجه آمریکا دچار یک شخصیت مجازی و غیرواقعی شده و سعی می‌کند حقایق مواضع خود و دولت آمریکا را با برخی واژه‌ها و الفاظ تصنعی پنهان کند و افکار عمومی منطقه را به سمت موضوعات غیرواقعی و نادرست سوق دهد متأسفیم.

وی افزود: اینگونه شیوه‌ها را یک فریبکاری نوین قلمداد می‌کنیم، هرچند ماهیت آن کاملا برای نخبگان، مردم آگاه و مقامات متعهد منطقه واضح و بی‌اثر است. متکی گفت: ما توصیه می‌کنیم خانم کلینتون و دولتمردان آمریکا به حق و حقیقت بینی روی آورده و چشمان خود را روی واقعیت‌های منطقه برای یک‌بار نیز که شده بگشایند و زمام اراده و سرنوشت ملت‌ها و کشورهای منطقه را به‌خودشان واگذار کنند.

کد خبر 101713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز