گروه سلامت: یکی از شایع‌ترین عوارض دارویی مشاهده شده در کودکان در کشور مربوط به نوعی آنتی بیوتیک با نام «فورازولیدون» است.

این داروی خوراکی که در اسهال‌های عفونی تجویز می‌شود، به‌علت ناخالصی ومصرف بی‌رویه، عوارضی را در کودکان به همراه داشته است.دکتر علی اکبر سیاری،  رئیس پنجمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان گفت: از مشکلات شایع اطفال، حساسیت‌های دارویی است که شمار فراوانی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را تشکیل می‌دهند که عوارض آن با طیف وسیعی از فوت تا بروز بثورات جلدی است که البته اختلالات تنفسی، گوارشی، کلیوی و مغزی را هم شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه حوادث و سوانح علت 45 درصد از مرگ و میر کودکان یک تا 4 ساله ایرانی را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: هم‌اکنون سوانح و حوادث دومین علت مرگ ایرانیان است. دکتر سیاری با بیان اینکه در دنیا هم یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر حوادث فوت می‌کنند، افزود: حوادث شامل سوانح ترافیکی (شایع‌ترین علت فوت مرگ و میر براثر حوادث)، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، غرق شدگی و مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی است.

وی بحث اولویت دار در اورژانس طب اطفال را حوادث و سوانح برشمرد و شایع‌ترین علت مراجعه به پزشکان اطفال و عمومی را عفونت حاد تنفسی پس از نارسایی و مشکلات تنفسی عنوان کرد و گفت: تشنج، نارسایی تنفسی و شوک از دیگر موارد اورژانس اطفال است.

سیاری با بیان اینکه شوک در اطفال بر اثر خون ریزی، اسهال، استفراغ، تروما، حساسیت دارویی، آلرژی‌ و حتی نیش زنبورعسل حادث می‌شود، ادامه داد: همچنین خطر فوت در کودکان با بیهوشی و اختلال در هوشیاری و خواب آلودگی فراوان است که نیازمند مراقبت ویژه هستند.

وی با بیان اینکه سالانه 10درصد از کودکان ایرانی به تشنج دچار می‌شوند در ادامه میزان موالید در سال را یک‌میلیون و 200هزار نفر برشمرد و افزود: سوانح و حوادث علت 45درصد از مرگ و میر کودکان یک تا 4سال ایرانی است.

وی اورژانس‌های غیرجراحی کودکان را عفونت تنفسی، گلو دردهای چرکی، گوش درد، سینه پهلو، عفونت ادراری عنوان و خاطرنشا ن‌کرد: علت دل دردهای حاد در کودکان می‌تواند ورم و زخم معده و یا حتی ریفلاکس باشد.

سیاری سوء‌تغذیه را از مشکلات عمومی کودکان در دنیا عنوان کرد و افزود: سوء تغذیه شایع‌ترین علت تاخیر در رشد کودکان است که ریشه در فقر و جهل دارد. وی با بیان اینکه 170 میلیون کودک در دنیا به کاهش وزن مبتلاهستند، گفت: این کودکان در معرض خطر عفونت تنفسی و اسهالی هم قرار دارند.

سیاری با اشاره به اینکه خطر مرگ کودکان مبتلا به سوء تغذیه 8 برابر کودکان سالم است، افزود: کودکی که نسبت وزن به سن وی روی منحنی رشد کمتر از صدک 3 قرار بگیرد، به تاخیر در رشد مبتلاست که از علل آن می‌توان به سوء تغذیه اشاره کرد.

کد خبر 101603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز