گروه اجتماعی: رئیس جدید سازمان سنجش آموزش کشور از علاقه خود به حذف کنکور سخن گفته و گویی که تازه قانون حذف کنکور به تصویب رسیده اعلام کرده که «برای اجرای این قانون، باید برنامه‌ریزی کرد.»

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به مهر اعلام کرد: برای حذف کنکور جلسات متعددی باید با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم برگزار شود و ضوابط اجرایی حذف کنکور مشخص شود تا دانشگاه‌ها براساس این ضوابط اجرایی کار گزینش دانشجو را به‌طور مستقل انجام دهند.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری قانون حذف کنکور از سال 90 را با تاخیر چند ماهه اسفند‌ماه سال 86 برای اجرا ابلاغ کرد. هر چند وزرای پیشین آموزش و پرورش و علوم اعتقاد چندانی به اجرای این قانون و حذف کنکور نداشتند اما وزرای آموزش و پرورش و علوم دولت دهم از آمادگی وزارتخانه‌های متبوع خود برای اجرای قانون حذف کنکور سخن گفتند.

وزیر پیشین آموزش و پرورش حذف کنکور را بی‌عدالتی می‌دانست. وزیر پیشین علوم نیز با تمسک به اینکه وزارت آموزش و پرورش آمادگی حذف کنکور را ندارد کار جدی برای اجرای این قانون انجام نداد.

وزیر علوم دولت دهم اما در بدو ورود به وزارت علوم بحث تعویق در زمان حذف کنکور را مطرح کرد و در عین حال کنکور فصلی را طرح کرد که با مخالفت مجلسیان روبه‌رو شد.

پس از آن کامران دانشجو در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی در باره مخالفت مجلس با پیشنهاد وزارت علوم مبنی بر حذف کنکور در سال 93 و لزوم اجرای این قانون در سال 91 گفت: « اگر مجلس اعلام کند همین الان هم کنکور را حذف می‌کنیم، ولی مشکل عمده اینجاست که از بین5/1میلیون داوطلب کنکور تنها 500 هزار داوطلب دارای سوابق تحصیلی لازم برای جایگزینی با کنکور هستند و در این شرایط درصورت حذف کنکور، مشخص نیست که برای مابقی چه کاری باید کرد؟»

تغییر سیاست سازمان سنجش

رئیس پیشین سازمان سنجش که تا پاییز امسال از آمادگی این سازمان برای حذف کنکور سخن می‌گفت یکباره اعلام کرد کنکور تا سال 93 حذف نمی‌شود.

عبد‌الرسول پورعباس گفت: «باتوجه به روندپیش ‌رو، هنوز سوابق تحصیلی لازم برای حذف کامل کنکور تا سال 90 تولید نشده است».وی خواستار تجدید نظر مجلس برای مهلت حذف کنکور تا سال‌های 92 و 93 شد.

وی پس از تصویب حذف کنکور در مجلس به صراحت اعلام کرد: «حذف کنکور شعار است، متأسفانه شعار حذف کنکور یک شعار توفانی و سیاسی است که تنها عده‌ای برای پرکردن وقت خود آن را به زبان می‌آوردند.»

اکنون رئیس جدید سازمان سنجش همگام با وزیر علوم اعلام کرده که«من به شخصه به حذف کنکور اعتقاد دارم و اجرای آن جزء برنامه‌های کاری سازمان سنجش است.»
محمد‌حسین سرورالدین، گریزی هم به نحوه پذیرش دانشجو در سایر کشورها زده و گفته که روش گزینش دانشجو در کشورهای پیشرفته براساس کنکورهای سراسری نیست.

در این کشورها دانشگاه‌ها به سمت استقلال رفته‌اند و در امر گزینش دانشجو به‌طور مستقل عمل می‌کنند در حالی که دانشگاه‌های ما متمرکز باقی مانده‌اند.به گفته وی، کنکور برای گزینش دانشجو در سال‌های گذشته گزینه مناسبی بود اما در شرایط فعلی راه خوبی برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها نیست.

ادغام کنکور دانشگاه‌های دولتی و آزاد

وی همچنین با اشاره به بحث ادغام کنکور‌های سراسری سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اضافه کرد: دانشگاه آزاد با ادغام این کنکورها مخالف است؛ از این‌رو باید جلسات مشترک برگزار شود تا دلایل دانشگاه آزاد مطرح و سپس تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود لذا در حال حاضر نمی‌توان درباره ادغام صحبت کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری آزمون دکترای تخصصی سال 88 دانشگاه آزاد در باره ادغام کنکور سراسری سازمان سنجش و کنکور سراسری دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد با این ادغام موافق نیست، این امر امکان‌پذیر است و آزمون‌ها ادغام نخواهند شد.

کد خبر 101096

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز