گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه دولت اعتبار وام شهریه دانشجویی را 28‌درصد کاهش داده اما میزان وام دانشجویی برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران تا 65‌درصد کم شده و از یک میلیون به 350‌هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره علت کاهش مبلغ پرداختی وام شهریه دانشجویان به ایسنا گفت: اعتبار وام شهریه دانشگاه تهران امسال60‌درصد کاهش یافته و برای اینکه اعتبار تخصیصی وام شهریه مشمول همه دانشجویان متقاضی شود به هر دانشجو 350‌هزار تومان وام تعلق می‌گیرد.

امیر رستمی، اعتبار وام شهریه تخصیصی به دانشگاه تهران را800 میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که مبلغ تخصیصی وام شهریه در سال  87‌یک میلیارد و 700 میلیون تومان بود که امسال این رقم 60‌درصد کاهش یافته است.

وی به نکته جالبی اشاره کرد: «گفته شده است که اگر بودجه در جای دیگر جذب نشود احتمال دارد که مابقی مبلغ مجددا به دانشگاه ارائه شود.»همان طور که سال گذشته نیز وام شهریه در 2 مرحله به دانشگاه‌ها تخصیص یافت. جمعی از دبیران شورای صنفی دانشکده‌های دانشگاه تهران، این هفته با حضور در مرکز صندوق رفاه، اعتراض خود را نسبت به کاهش وام شهریه اعلام کردند.

کاهش وام شهریه دانشجویان در حالی است که رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم وعده داده بود که تسهیلات صندوق در اختیار دانشجویان مستعد قرار خواهد گرفت و در توزیع وام شهریه به10 دانشگاه برتر توجه بیشتری خواهد شد.

هم وام شهریه کم شد هم به ترم اول نرسید

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم چندی پیش در باره کاهش اعتبار وام شهریه بودجه دولتی گفت: 28‌درصد از کل بودجه 120‌میلیارد تومانی وام شهریه کم شده و از 120‌میلیارد تومان به 86‌میلیارد و 400‌میلیون تومان رسید.

البته در رایزنی‌ هستیم تا با ارائه اصلاحیه این میزان برگردانده شود. این اظهارات در حالی مطرح شد که وام شهریه به ترم اول دانشگاه‌ها نرسید و دانشجویان امیدوارند که دست‌کم این وام ترم دوم به آنها پرداخت شود. هر چند ثبت‌نام ترم دوم هم در برخی دانشگاه‌ها انجام شده و در برخی نیز در حال انجام است.

به گفته مرتضی زرینه زاد، اعتبارات پیشنهادی وزارت علوم برای وام شهریه دانشجویی امسال، 240‌میلیارد تومان بود اما تنها نیمی از آن به تصویب رسید که از 120‌میلیارد تومان مصوب نیز 28‌درصد آن، محقق نشده است.

کاهش 84‌درصدی اعتبار وام وزارت بهداشت

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت نیز در نمایشگاه مطبوعات امسال اعلام کرد که اعتبار وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی 84‌درصد کاهش پیدا کرده است.
فرهاد جعفری اظهار امیدواری کرد که این کاهش اعتبار با تصویب لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها جبران شود و طی 2‌ماه آینده سقف این اعتبارات  افزایش یابد.

کاهش وام و افزایش مشکلات دانشجویان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر این باور است که اعتبار وام شهریه کافی نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، دانشجویان را با مشکلات مالی روبه‌رو می‌کند. این اعتبار در بودجه سال 89 باید دو برابر شود، تا به دانشجویان بیشتری وام پرداخت شود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد به همشهری گفت: امسال 6/85 میلیارد تومان از اعتبار 120 میلیارد تومانی وام شهریه دانشجویی به دانشگاه‌ها اختصاص یافت. بدین ترتیب وام دانشجویی سال‌88 نسبت به سال‌87 کاهش یافته است. 

سال گذشته 120‌میلیارد تومان وام شهریه به دانشگاه‌ها اختصاص یافت که از این اعتبار 63‌میلیارد تومان به دانشگاه دولتی، 52‌میلیارد تومان به دانشگاه آزاد اسلامی و 5‌میلیارد تومان نیز به وزارت بهداشت پرداخت شد.

کاهش اعتبار وام شهریه دانشجویی در حالی است که رئیس‌جمهوری سال گذشته قول داده بود که وام دانشجویی به دو برابر افزایش می‌یابد.

کد خبر 100943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز