لایحه بودجه سال 1389 هفته گذشته به مجلس ارائه شد و طی هفته جاری بررسی آن در برخی کمیسیون‌های مجلس آغاز شده است.

درباره کلیات این لایحه با علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ارزیابی شما از لایحه بودجه 89 چیست؟

اشکال اساسی لایحه بودجه‌این است که برنامه بالادستی آن مشخص نیست. بودجه‌های سالانه باید مبتنی بر یک برنامه توسعه بالادستی تنظیم شود. طبیعتا در بودجه‌هایی که تاکنون نوشته شده، این برنامه‌های توسعه بوده که چارچوب بودجه را تعیین کرده است.

طبق آیین‌نامه مجلس، لایحه برنامه پنجم توسعه باید قبل از بودجه سال 89 به مجلس ارائه می‌شد و بودجه 89 بر مبنای آن نوشته می‌شد. یعنی در 6ماه اول امسال باید برنامه پنجم تقدیم و تصویب می‌شد و بودجه هم بر مبنای آن تا 15آذر به مجلس ارائه می‌شد که متأسفانه‌این کار انجام نشد.

  • این تاخیرها چه تاثیری بر کلیات بودجه داشته است؟

تاخیر چندماهه در ارائه برنامه پنجم توسعه و تاخیر 50روزه در ارائه لایحه بودجه موجب شده که اکنون سؤال نمایندگان این باشد که بودجه سال 89 بر مبنای چه برنامه‌ای تنظیم شده است؟ لایحه برنامه پنجم یا برنامه چهارم؟ اگر بر مبنای برنامه پنجم تدوین شده که موضوعیتی ندارد چون برنامه پنجم هنوز قانون نشده،

اگر بر مبنای برنامه چهارم تدوین شده که زمان این برنامه در پایان سال‌جاری منقضی می‌شود و این برنامه منسوخ می‌شود پس بودجه 89 نمی‌تواند مشتق از برنامه چهارم باشد. بنابراین ایراد اساسی بودجه‌89 این است که هیچ مبنایی از برنامه‌های بالادستی ندارد.

  • به غیر از ایراد مبنای یادشده، کلیات لایحه چه ایراداتی دارد؟

در لایحه بودجه سال 89 در بسیاری موارد آمار و ارقام بسیاری غیرواقعی دیده شده مثل 20درصد سهم دولت از منابع هدفمند کردن یارانه‌ها که در بودجه 8هزار میلیارد تومان دیده شده است.

درحالی‌که طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال اول اجرا، کل درآمد دولت از اجرای این قانون باید 10 تا 20هزار میلیارد تومان باشد که 20درصد آن سهم دولت می‌شود یعنی 2 تا 4هزار میلیارد تومان که باید در بودجه نمود پیدا کند.

اما دولت 8هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که به معنای آن است که دولت کل درآمد سال اول اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را 40هزار میلیارد تومان برآورد کرده که خلاف قانون است. این مسئله نشان از بی‌توجهی تدوین‌کنندگان بودجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست.

  • ارزیابی شما از نحوه اصلاح بودجه 89 چیست؟

معتقدم که نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌ویژه کمیسیون تلفیق بودجه باید مجددا با دقت نظر بیشتر و با بررسی واقعیت‌ها به اصلاح لایحه بودجه سال 89 بپردازند و تقریبا باید یک لایحه بودجه دیگری تنظیم شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.

مطمئنا اصلاحات در لایحه بودجه 89 بسیار گسترده و بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود و باید با تغییر ارقام و تعیین سیاست‌ها، بودجه دیگری نوشته شود. امیدوارم با وجود این تغییرات گسترده، لایحه بودجه تا پایان سال، نهایی شود.

کد خبر 100794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز