گروه بین‌الملل: در حالی‌که دولت عراق در آستانه اربعین حسینی تدابیر شدید امنیتی را در کربلا درنظر گرفته است

12 بهمن حمله یک بمب‌گذار انتحاری به کاروان زائران عراقی که از بغداد عازم این شهر بودند باعث کشته شدن حداقل 41 نفر و زخمی شدن بیش از 106 نفر دیگر شد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که عامل این حمله انتحاری یک زن بوده است که 12بهمن کمربند انفجاری خود را در منطقه باب‌الشام در شمال بغداد و پس از نزدیک شدن به کاروان زائران حسینی منفجر کرده است. 

سرلشکر قاسم عطا، فرمانده عملیات نظامی بغداد12بهمن اعلام کرد که عامل این حمله تروریستی ساعت 45/11 دقیقه ظهر12بهمن کمربند انفجاری خود را در میان زائرانی که عازم کربلا بودند منفجر کرد.  گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این عملیات تروریستی هیچ زائر ایرانی دچار آسیب نشده است.

طراحان حملات تروریستی عراق پیش از این هم از عاملان انتحاری زن برای عملیات خود استفاده کرده‌اند. سال گذشته هم حمله یک عامل زن به کاروان زائران در نزدیکی بغداد باعث کشته‌شدن 32نفر شده بود.

در سال‌های گذشته کاروان شیعیان عازم کربلا بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته است و به همین خاطر، مسئولان امنیتی عراق تدابیر شدید امنیتی را در آستانه اربعین حسینی در این شهر اتخاذ کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از 8 میلیون زائر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از داخل و خارج عراق در کربلا حضور یابند و به همین خاطر هزاران نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق در طول مسیرهای منتهی به این شهر مستقر شده‌اند.

حملات تروریستی در ماه‌های اخیر در عراق به‌شدت افزایش یافته است به‌طوری که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شمار کشته‌های حملات مختلف این کشور در نخستین ماه سال‌جاری میلادی به 196‌نفر رسیده است.

براساس آمارهای وزارت بهداشت، ‌ کشور و دفاع عراق در ماه ژانویه 135غیرنظامی، 41پلیس و 20سرباز در این کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به تازگی از طرح‌هایی برای توسعه سرویس‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم خبر داده است.

مالکی با تاکید بر جلوگیری از ورود سیاستمداران به ارتش و پلیس اعلام کرد که دولت راه حل‌هایی را برای مشکلات سرویس‌های امنیتی عراق ارائه کرده است. نخست‌وزیر عراق از سرویس‌های امنیتی این کشور خواست که در انجام وظایف خود کوتاهی نکنند و از هیچ جناح سیاسی‌ای دستور دریافت نکنند.

وی گفت: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد ارتش و سرویس‌های امنیتی‌اش سیاسی شود لذا ما نیز مانع از نفوذ رجال سیاسی به ارتش و پلیس شدیم و اجازه نمی‌دهیم نیروهای وابسته به احزاب به ارتش و سرویس‌های امنیتی راه پیدا کنند.

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: دشمنان عراق برای نابودی روند سیاسی کشور تلاش می‌کنند. ما در برابر دشمنی وحشی قرار داریم که می‌خواهد شهروندان، جامعه، دولت عراق و نهادهای آن را به وحشت اندازد و این در حالی است که ما برای به‌وجود آوردن کشوری باثبات تلاش می‌کنیم.

دولت عراق همچنین درصدد است که به‌زودی سیستم‌های پیشرفته بمب‌یاب را با هدف پیشگیری از انفجارها در عراق به این کشور وارد کند. علی‌الادیب، عضو پارلمان عراق اعلام کرد که دولت عراق قصد دارد تجهیزات پیشرفته نظامی را در انواع مختلف از کشورهای مختلف خریداری کند.

پیش از این و به‌دنبال انفجارهای بغداد دولت عراق بعثی‌های ساکن سوریه را به‌عنوان طراحان این حملات معرفی کرده بود. به همین خاطر گفته می‌شود به تازگی دوربین‌های جدیدی در مرز مشترک عراق و سوریه با حضور جواد بولانی، وزیر کشور عراق نصب شده است.

کد خبر 100781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز