گروه بین‌الملل: حملات تروریستی به شیعیان عزادار در روز اربعین حسینی در شهرهای کربلا و کراچی، باعث کشته شدن حداقل 60 نفر و زخمی شدن بیش از 251 نفر دیگر شد.

16بهمن در شهر کربلا در حالی که 30 هزار نیروی ارتش و پلیس عراق برای تامین امنیت زائران حسینی در حال آماده‌باش بودند، انفجار 2 خودروی بمب‌گذاری شده باعث کشته شدن حداقل 35 نفر و زخمی شدن بیش از 151 نفر دیگر شد. همچنین شهر کراچی هم 16بهمن شاهد 2 حمله تروریستی به شیعیان بود.

گفته می‌شود حملات تروریستی کربلا در نزدیکی یکی از خروجی‌های اصلی این شهر صورت گرفته است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ زائر ایرانی در این حملات تروریستی آسیب ندیده است.

مقام‌های پلیس کربلا اعلام کردند این عملیات توسط 2 عامل انتحاری در دوسوی پلی صورت گرفته است که زائران از طریق آن در حال رفت‌وآمد بودند. این در حالی است که برخی‌ رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده این منطقه هدف خمپاره قرار گرفته است.

این حملات در حالی صورت گرفت که آمال الدین الهر، استاندار کربلا از ورود بیش از 10 میلیون زائر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی خبر داد. استاندار کربلا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عامل حملات به زائران حسینی را شبه نظامیان القاعده دانست که با رهبری اعضای حزب منحل شده بعث عملیات تروریستی خود را انجام می‌دهند.

انفجارهای 16بهمن سومین عملیات تروریستی گسترده علیه زائران حسینی در روزهای گذشته در عراق به حساب می‌آید. به‌دنبال این حملات تروریستی در آستانه انتخابات عراق 16بهمن سرلشکر قسیم الموسوی، سخنگوی امنیتی بغداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های تروریستی از تمام توانایی‌های خود برای انجام حملات در قبل و بعد از اربعین استفاده کرده‌اند.

در شهر کراچی پاکستان هم 16بهمن 2 انفجار جداگانه، شیعیان عزادار این شهر را هدف قرار داد که باعث کشته شدن حداقل 25 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر دیگر شد.

16بهمن ابتدا یک اتوبوس حامل شیعیان عازم مراسم عزاداری اربعین حسینی با انفجار یک موتورسیکلت هدف حمله تروریستی قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این انفجار که بر اثر آن 12‌نفر کشته شدند در یکی از خیابان‌های اصلی پایتخت اقتصادی پاکستان رخ داده است.

همچنین ساعتی بعد انفجار دیگری در مقابل بیمارستانی که زخمی‌های انفجار اول به آنجا منتقل شده بود باعث کشته شدن 13 نفر دیگر شد.16

بهمن شبکه الجزیره گزارش داد که این حمله تروریستی باعث خشم مردم این شهر برای عدم‌تامین امنیت شیعیان شد و صدها نفر در اعتراض به این مسئله در مقابل بیمارستانی که مجروحان این حمله به آن منتقل شده بودند اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

گفته می‌شود در انفجارهای کراچی حداقل 100 نفر نیز زخمی‌شده‌اند که حال برخی‌ از آنها وخیم گزارش شده است.

تأخیر در شروع رقابت‌های انتخاباتی عراق

کمیسیون انتخابات عراق با ادامه بحث درباره حضور بعثی‌ها در انتخابات این کشور اعلام کرد که زمان آغاز رقابت‌های انتخاباتی را به تاخیر می‌اندازد. به گزارش بی‌بی‌سی، این تصمیم به‌دنبال رای یک دادگاه برای لغو ممنوعیت نامزدی اعضای حزب منحل شده بعث اتخاذ شده است.

این در حالی است که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق بار‌دیگر بر لزوم پایبندی به اجرای قانون عدالت و دادخواهی براساس اصول قانونی تاکید کرده است. وی اعلام کرد که عملکرد هیات عدالت و دادخواهی باید بی‌طرفانه باشد.

کد خبر 101034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز