گروه ادب و هنر- الهام اناری: جشنواره فیلم فجر در هفتمین روز برگزاری خود شاهد حمله علی شاه حاتمی به «اخراجی‌ها» بود، تا جایی که وی خواستار برخورد جدی با سازندگان این فیلم شد

در نشست فیلم «پرواز مرغابی‌ها»، علی شاه‌حاتمی کارگردان این فیلم به تندی از تولید فیلم «اخراجی‌ها» و صدور مجوز برای اکران این فیلم انتقاد کرد و این اتفاق را در سینمای ایران عجیب دانست.

او همچنین خواستار صدور حکم برای همه آنهایی شد که رأی به تولید این فیلم دادند و گفت: اخراجی‌های 1 و 2 و 3 توهین به مردم و آرمان‌های این مملکت است. کسانی که این اندیشه را دارند جایشان در اوین است. اعلام می‌کنم که کارگردان این فیلم در یک نشست مطبوعاتی حاضر شود تا بگویم دنیا دست چه کسی است.

شاه‌حاتمی در این نشست همچنین فیلم «پرواز مرغابی‌ها» را مبتنی بر دیالوگ دانست و افزود: لهجه بازیگران فیلم هیچ اشکالی نداشت. بازیگران کودک فیلم، همدانی بودند. خانم محمودی هم 10روز با همدانی‌ها کار کردند.

ضمن اینکه در همدان 3لهجه وجود دارد و خود همدانی‌ها هم با این لهجه‌ها مشکل دارند. «پرواز مرغابی‌ها» در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده و مخاطبش هم کودک و نوجوان است.

ولی این به بیننده بستگی دارد که چه بینشی دارد. در اکران‌های فیلم افراد بزرگی را دیدم که فیلم را می‌دیدند ولی در اصل مخاطب اصلی من کودکان و نوجوانان هستند.
رضا ناجی بازیگر این فیلم نیز از مسئولان برگزاری جشنواره خواست تا به فکر یک کاخ جشنواره باشند و گفت: به هر کشوری که می‌رویم یک کاخ جشنواره می‌بینیم، حتی در دبی. از مسئولان خواهش می‌کنم بیشتر به فکر فرهنگ و هنر کشورمان که در دنیا تک است باشند.

من عاشق فیلم‌های کودکان هستم. من فیلم «بچه‌های آسمان» را کار کردم و از آقای شاه‌حاتمی به خاطر اینکه این کار بزرگ را به من دادند، تشکر می‌کنم.

قصه‌گویی با تم خیانت

10بهمن نشست مطبوعاتی فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی بعد از نمایش فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.علیرضا امینی کارگردان، با اشاره به اینکه ساخت این فیلم به 2سال پیش برمی‌گردد، گفت: این طرح را داشتم و 2بار تا پای تولید رفتیم.

اما آقای ساداتیان با درایت و لطفی که به من داشتند تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده گرفتند. ساداتیان نیز در مورد دلایل پذیرش تولید این فیلم گفت: من عموما دغدغه مسائل حوزه اجتماعی را دارم  و معتقدم از این دست مسائل در جامعه ما زیاد وجود دارد.

بیشتر دوست دارم ببینم دوستان چقدر توانسته‌ایم فیلم را دوست داشتند و ما چقدر توانسته‌ایم  به اهدافمان  برسیم. خیلی از قصه‌ها می‌توانند تکراری باشند اما فرم روایت متفاوت است. غالب فیلم‌ها تکراری هستند و در اثر مرور زمان، اوضاع اجتماعی دچار تغییر و تحول می‌شود.

کلانشهری مثل تهران نیز همیشه دستخوش اتفاقات تازه است. او همچنین در پاسخ به این سؤال که در قیاس 2فیلمی که در جشنواره دارید «هفت دقیقه به پاییز» چه جایگاهی دارد؟ افزود: من به لحاظ مضمونی و خط فکری فیلم «به رنگ ارغوان» را بسیار دوست دارم هر چند که این فیلم بعد از سال‌ها به نمایش در آمده است.

امیدوارم با نگرش و سیاست‌های جدید مدیریت سینمایی با یک فراغ بال بیشتر موضوعات بهتری را دستمایه کار قرار دهیم و سینمای سیاسی ما هم بتواند با جسارت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

محسن تنابنده بازیگر و نویسنده فیلمنامه نیز در مورد حضور خود در این فیلم گفت: طرح اولیه فیلمنامه متعلق به آقای امینی بود که تا حدودی تبدیل به فیلمنامه شده بود اما بعد از آن قرار شد فیلمنامه دوباره از ابتدا نوشته شود.

ما به اتفاق ایشان به کلاردشت رفتیم و یک بخش اول فیلم را در 4روز نوشتیم. بخشی از فیلمنامه سر صحنه نوشته شد.  فیلم خیلی سختی بود که امیدوارم به این شکل، تجربه دیگری نداشته باشیم. وقتی فیلمنامه حین ساخت شکل می‌گیرد شکل کار متفاوت می‌شود. به هر حال ما به تم خیانت فکر کردیم و این تم هم بحث داغ روز در کشور ماست.

خاطره اسدی نیز در مورد ویژگی‌های نقشی که در این فیلم داشت، گفت: این فیلم کار سختی بود در مقایسه با نقش‌های قبلی که داشتم. کمک‌های کارگردان و دیگر بازیگران با تجربه فیلم باعث شد من تا حدودی به نتیجه مطلوبی که می‌خواستم برسم.

من خودم آخر فیلم را نمی‌دانستم که به چه شکلی هست؛ چون دائما پایان فیلمنامه تغییر می‌کرد. امینی در پاسخ به سؤالی با این مضمون که چرا پایان بندی فیلم معلق است، افزود: سینمای مدرن به این سمت می‌رود که با یک پایان فیلم تمام نمی‌شود می‌توانیم فیلمی بسازیم که 3پایان داشته باشد.

تمام فیلم‌های من پایان باز دارد؛ یک پایان داستان و یک پایان شخصیت‌های فیلمنامه. روند داستانی فیلم من دنباله‌روی سینمای کلاسیک نبود. یک زندگی به شکل معمولی جلو می‌رفت و یک اتفاقی همه چیز را به هم ریخت. فیلم من قصه گوست اما پیرو قواعد سینمای کلاسیک نیست.

امینی همچنین در مورد پیام فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» گفت: من چون پایان فیلم را باز می‌گذارم، دوست دارم هر کسی خود در مورد پیام فیلم قضاوت کند و به همه نظرها احترام می‌گذارم.

علی برازنده در مورد ویژگی‌های فیلمبرداری «هفت دقیقه تا پاییز» گفت: فیلمبرداری این اثر چندان هم کلاسیک نیست. مثلا در صحنه‌های جاده، تصادف و... . البته کپی‌ای که از این فیلم داریم کپی صفر است؛ یعنی هنوز به رنگ‌های دلخواهمان نرسیده‌ایم اما در مجموع این فیلم کلاسیک نیست و همه چیز به هم ریخته است. رنگ‌های تصاویر و بسیاری از صحنه‌ها، فضای سرد، طراحی سربی و...تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد.

خوشحالی از رضایت اهالی رسانه

در نشست خبری فیلم «حوالی اتوبان» سیاوش اسعدی، کارگردان این فیلم از اینکه منتقدان و اهالی رسانه، فیلم او را پسندیده‌اند ابراز خوشحالی کرد. او در مورد انتخاب بازیگران گفت: از همان ابتدا که سعید نعمت‌الله فیلمنامه را می‌نوشت، نورا هاشمی مدنظر ما بود و برای نقش پردیس هم گزینه اولمان گلاب آدینه بود که فرصت همکاری با ایشان را به‌دست نیاوردیم و خانم گلچهره سجادیه که این جنس بازی را به‌خوبی می‌شناختند آن نقش را بازی کردند و بقیه‌ انتخاب‌ها نیز همان انتخاب‌های اول بودند.

سید غلامرضا موسوی نیز با ابراز رضایت از حاصل کار گفت: این فیلم بیشتر کار دل است و عده‌ای از دوستان دست ‌به‌دست هم دادند و با رفاقت کار ساخته شد. هرکار سینمایی که ساخته می‌شود یک نوع ریسک را به همراه دارد.

فیلم 25 کارگردان اول را تاکنون تهیه کرده‌ام و خوشبختانه تمامی انتخاب‌هایم درست بوده است و این فیلم هم، اثری شده است که خوشبختانه از نشستن در اینجا خجالت نمی‌کشم. 

سعید نعمت‌الله نویسنده فیلمنامه‌ حوالی اتوبان نیز قصه فیلم را قصه روابط آدم‌ها عنوان کرد و گفت: ما به‌دنبال تعلیق و بازشدن معما نبودیم و مدل قصه ایجاب می‌کرد که کمتر سرعت داشته باشد. قصه‌ این فیلم برداشته‌شده از اجتماع است و اقتباسی صورت نگرفته است.

یک فیلم جدید علمی!

در نشست فیلم «آناهیتا» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، او با اشاره به اینکه موضوعات علمی به‌صورت چند لایه در آناهیتا نشان داده شده است، گفت: آناهیتا یک فیلم جدید به سینمای ایران اضافه می‌کند و این فیلم برای مخاطب عام قابل درک است.

در این فیلم روی موضوع غیرمتعارفی دست گذاشتم که بسیاری از تهیه‌کنندگان روی این موضوعات سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. فکر می‌کردم تنها راه ساخت این فیلم، این است که تهیه‌کنندگی کار را خودم بر عهده داشته باشم.

من در فاصله تولید «اشک سرما» و آناهیتا روی یک موضوع تاریخی کار می‌کردم و البته این کار همچنان ادامه دارد ولی هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است.وی همچنین در مورد حواشی‌ای که در هنگام ساخت این فیلم به‌وجود آمده بود افزود: بعضی‌ها با تنگ نظری خاصی به ماجرا نگاه می‌کردند و تلاش می‌کردند این اتفاق نیفتد.

در اواسط کار به هیچ عنوان نمی‌توانستیم یکی از عوامل و به‌خصوص بازیگر را کنار بگذاریم. خوشبختانه با حضور بعضی از مسئولان این مشکل رفع شد. حمیدنژاد در ادامه ابراز امیدواری کرد که این فیلم برای مخاطب عام قابل درک باشد.

فیلم‌های مورد پسند مردم

بررسی‌های روز اول و دوم آرای مردمی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نشان می‌دهد که 4 فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان، «نفوذی» ساخته احمد کاوری و مهدی فیوضی و «عصر روز دهم» ساخته شهریار بحرانی از اقبال عمومی بیشتر و آرای بهتری نسبت به سایر فیلم‌ها برخوردار شده‌اند.

نمایش سینماهای مردمی جشنواره از 5 بهمن ماه در تهران آغاز شده و تا 15 بهمن ماه جاری ادامه دارد. ازسوی دیگر دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که به‌رغم اعلام برخی از رسانه‌ها، فیلم «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ نژاد در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم جشنواره حضور دارد.

آخرین ساخته حمیدنژاد برای حضور در بخش مسابقه نگاه نو انتخاب شده و دفتر جشنواره هنوز کپی این فیلم را برای نمایش در جشنواره دریافت نکرده است. حبیب دهقان‌نسب، غزل صارمی، صادق صفایی، برزو ارجمند و احمد کاوری بازیگران «سفر سرخ» بوده‌اند. داستان آن هم در روز سقوط خرمشهر می‌گذرد.

کد خبر 100605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز