پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

علی کهن‌نسب: فوتبال ورزشی است که در آن توپ هرگز متوقف نمی‌شود

صرف نظر از پیشامدها، شرایط آب و هوایی یا چیزهایی شبیه به آنها.

اگر به بازیکنان و هواداران فوتبال باشد که دوست دارند فوتبال هر روز هفته بدون وقفه دنبال شود.

در گذشته هیچ چیز جز پا به توپ شدن، علاقه‌مندان را راضی نمی‌کرد. ولی اکنون هواداران لذت قهرمانی‌ای را که ستاره‌های آنان به دست می‌آورند، بیشتر دوست دارند.

گاهی اوقات رقابت‌های فوتبال به دلایل شرایط بد آب و هوایی متوقف شده ، اما گاهی نیز عوامل غیرعادی باعث برگزار نشدن یک رقابت فوتبال شده است.

برای آغاز مطلب به آلمان می‌رویم. جایی که قرار بود در سال 1894 تیم «هانو» 93 به مصاف« ویکتوریا» برلین برود. اما بازیکنان هانو به دلیل نداشتن پول کافی از سفر به برلین بازماندند و تیم ویکتوریا بدون مسابقه قهرمان شد. پس از 113 سال دو تیم تصمیم گرفتند صفحه‌ای از تاریخ را باز کنند و بار دیگر در برابر هم قرار گیرند. دو تیم دو بار به صورت رفت و برگشت با یکدیگر مسابقه دادند و البته با شرایط قرن نوزدهم؛ یعنی توپ‌های چرمی و سنگین و... که یک بار ویکتوریا 3 بر صفر پیروز شد و یک بار هم دو تیم  به تساوی یک بر یک رسیدند و ویکتوریا مهر تأییدی بر قهرمانی خود زد.

دردسر کاغذ

پیشرفت های قرن حاضر اجازه نمی‌دهد مشکلات اجرایی مانع از برگزاری دیدارهای زیبای فوتبال شود. فیفا در سال 2007  مجبور شد مسابقه بین دو تیم «نیوزیلند» و« فیجی» برای راهیابی به جام جهانی را به دلیل خودداری دولت نیوزیلند از صدور ویزا برای «سیمونه تاماتیسائو»، دروازه‌بان تیم فیجی لغو کند. این عمل برای تداوم و گسترش صداقت و درستی در رقابت های قاره اقیانوسیه صورت گرفت. این مسابقه در سال 2008 تکرار شد، نتیجه‌ای که از اول بنا بود به دست بیاید نیز اتفاق افتاد و فیجی 2 بر صفر برنده شد.

به غیر از ویزا، این بار در لیگ هلند نیز کاغذها دردسرساز شدند و رقابت دو تیم «گرونیگن» و« آژاکس» در سال 2008 به دلیل آتش بازی و ایجاد حریق و دود توسط هواداران گرونیگن، ناتمام ماند. متأسفانه مسئولان برگزاری رقابت‌ها در تصمیمی نادرست تماشاگران را در کنار زمین قرار داده بودند و آتش‌بازی عده‌ای مشکلات تنفسی برای بازیکنان و برخی از هواداران ایجاد کرد.

این موضوع برای هواداران آژاکس غیرمنتظره نبود، چرا که یک ماه پیش از آن مسابقه آنها در برابر« آیندهوون»، یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های هلند و صدرنشین لیگ در آن زمان به دلیل مشابهی متوقف شده بود که بهانه آن، ایجاد امنیت بود.

پلیس زیمبابوه نیز در یک عمل عجیب رقابت‌های فوتبال لیگ این کشور را یک هفته و آن هم به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تأمین امنیت آن لغو کرد. در سال 2001 نیز پس از واقعه یازدهم سپتامبر، رقابت‌های« میجرلیگ» در این کشور و همچنین رقابت‌های فوتبال در برخی از کشورها به دلیل امنیت رقابت‌ها لغو شد. در اتفاقی مشابه نیز در سال 1997 به دلیل مرگ «پرنسس دایانا» در انگلیس رقابت بین «نیوکاسل» و« لیورپول» برگزار نشد.

دیوید بکهام و گرازهای وحشی

اخیراً‌ در رقابت‌های لیگ دسته اول فرانسه، مسابقه دو تیم «المپیک مارسی» و «لیل» که باید در ورزشگاه «ولودرام» برگزار می‌شد، به «مونت پلیه» منتقل شد. فکر می کنید به چه دلیل ؟ بله، به دلیل برپایی کنسرت یک خواننده مشهور رقابت دو تیم در مونت پلیه برگزار شد. همچنین در اتفاق جالب دیگری در سال 2008 که قرار بود دو تیم «لس آنجلس گالکسی» و «کوئینزلند» استرالیا با هم دیدار کنند، آسیب دیدگی دیوید بکهام، ستاره انگلیسی تیم گالکسی باعث شد این دیدار لغو شود؛ اما در رقابت‌های حرفه‌ای کمتر شاهد اتفاقات این چنینی هستیم ؛گرچه در رقابت‌های آماتور یا دوستانه هیچ اتفاقی بعید نیست.
در مارس 2008 در کشور انگلیس یک رقابت محلی در «گلوسترشایر» لغو شد؛ اما نه به دلیل بدی هوا یا اعتصاب داور یا آنفلوانزا. در آن سال تیم «سادلی» در زمین خودی میزبان «چارفیلد» بود. زمینی که چند ماه قبل بازسازی شده بود؛ اما زمانی که تیم «سادلی» صبح مسابقه به آنجا رسید با صحنه‌ای از ویرانی‌ رو‌به‌رو شد. زمین میزبان کاملاً‌ منهدم شده بود ، آن هم نه توسط تماشاگران تخریبگر، بلکه توسط گرازهای وحشی که شب گذشته زمین مسابقه را از بین برده بودند.

جدا از بدی هوا یا حتی حمله حیوانات وحشی، سلامتی نیز می‌تواند عاملی برای لغو مسابقه فوتبال باشد. بیماری آنفلوانزای خوکی اخیراً‌ باعث شد در فرانسه مسابقه بین تیم‌های «مارسی» و «پاری سن ژرمن» و «موناکو» و «مونت پلیه» لغو شود؛ اتفاقی که در لیگ فوتبال جمهوری چک نیز افتاد و مسابقه دو تیم «تپلیک» و «ویکتوریا» به همین دلیل لغو شد.

در سال 2003 نیز بیماری «سارس» باعث شد رقابت‌های فوتبال در برخی از کشورها لغو شود و حتی رقابت‌های جام جهانی زنان از چین به امریکا منتقل شود. البته موارد دیگری نیز وجود داشته است که باعث وقفه در بازی ها شده باشد،  ولی به نظر همین اشاره ها کافی است.

کد خبر 100458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز