جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «خوش‌ آمدید»، فیلم جدید فیلیپ لیورت را می‌توان یک کار نوجوانانه هم به حساب آورد

شخصیت اصلی این فیلم یک نوجوان هفده ساله کرد به نام بلال است که به عنوان مهاجر در اروپا به سر می‌برد. او که در جست‌وجوی والدین و نامزد خود است، در سفرهای طولانی خود سر از شمال فرانسه در می‌آورد. قوانین مهاجرت و مسائل دیگر، مانع از این هستند که او به سفر خود ادامه دهد. آشنایی بلال با سیمون، شناگر حرفه‌ای میان‌سال فرانسوی، او را وارد مسائل و ماجراهای تازه‌ای می‌کند. بلال تصمیم می‌گیرد با کمک سیمون به سفر خود ادامه دهد. لیورت که دو هفته قبل برای این فیلم جایزه بهترین فیلم سال فرانسه را از مراسم جوایز لومیر گرفت، در یک گفت‌وگوی اینترنتی در باره «خوش آمدید» حرف می‌زند.

  • هنگام نوشتن فیلم‌نامه یک فیلم، چه چیزهایی به شما کمک می‌کنند تا کار نوشتن را راحت‌تر ادامه دهید؟

زمان نگارش فیلم‌نامه، ذهنم باید کاملاً بر روی موضوع متمرکز باشد. ولی از اوایل کار، خیلی موسیقی گوش می‌دهم. شنیدن یک موسیقی ملایم کمک می‌کند تا ذهنم آرام‌تر و بازتر شود. اما مشکل می‌توان گفت که چه چیزی کمک می‌کند تا راحت‌تر بنویسم. در عین حال، زمان نوشتن هر فیلم‌نامه‌ای با مسائل خاصی روبه‌رو می‌شوم که اختصاص به آن فیلم‌نامه دارد. برای «خوش‌آمدید» من با مسئله‌ای به نام مهاجرت و مهاجران طرف شدم، که باید اطلاعات زیادی در باره‌اش کسب می‌کردم. اما یادتان باشد این فقط فیلمی در باره مهاجرت نیست، مضمون اصلی فیلم ارتباط بین آدم‌هاست که در هر زمان و شرایطی با مسائل و مشکلات متفاوتی روبه‌روست.

صحنه‌ای از «خوش آمدید»

  • در قصه این فیلم، ترجیح داده‌اید به ارتباط بین یک مهاجر و یک شهروند فرانسوی بپردازید؟

بله ولی شاید بپرسید چرا؟ خب، این یک ارتباط ویژه است که به آن هم باید پرداخت. واقعیت امر این است که ما در اروپا (و به ویژه در فرانسه) با تعداد زیادی مهاجر از کشورهای کوچک دیگر روبه‌رو هستیم. ما نمی‌توانیم بر روی این واقعیت غیرقابل انکار چشم‌هایمان را ببندیم.

  • سینمای فرانسه هم در محصولات خود اهمیت زیادی به این مسئله می‌دهد.

بله، به این دلیل که این مسئله در حال حاضر اهمیت زیادی برای جامعه فرانسه دارد. شما وقتی در خیابان راه می روید و یا وارد فروشگاهی می‌شوید، با تعداد زیادی از این مهاجران رو دررو می‌شوید. شاید از خودتان بپرسید اینها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند؟ مشکل آنها چیست و چه می‌خواهند؟ هنر و ادبیات- و به ویژه سینما- می‌تواند به این پرسش‌‌ها پاسخ دهد و کمک کند تا مردم عادی، درک بهتر و درست‌تری در باره این افراد پیدا کنند.

کد خبر 100447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز