جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

زینب‌السادات افتخاری: محسن شاه محمدی در زمینه ساخت مجموعه های تلویزیونی‌ پلیسی مهارت دارد

این روزها مجموعه تلویزیونی «کلانتر 3» به کارگردانی او از شبکه اول پخش می‌شود. شاه محمدی  قبل از کارهای پلیسی برای گروه کودک و نوجوان فیلم می‌ساخت. با او درباره «کلانتر 3» صحبت کرده ایم؛ اینکه چطور به فکر ساخت این مجموعه تلویزیونی افتاد و چرا این شیوه را ادامه داد.

  • به کارنامه شما که نگاه می‌کنیم بیشتر مجموعه‌های تلویزیونی‌ای که ساخته اید،  پلیسی– جنایی هستند، آیا این به دلیل علاقه خاص شما به داستان‌های پلیسی است؟

راستش  همه چیز خیلی اتفاقی شروع شد. من بیشتر در زمینه کودکان و نوجوانان کار می‌کردم  و چند تا فیلم برای گروه کودک و نوجوان تلویزیون و همین‌طور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته بودم و کلاً علاقه خودم به  فیلم های کودک  و نوجوان بود  تا اینکه رفتم سربازی. در  آن‌جا شروع کردم  به فعالیت فیلم‌سازی تا این دوران را بهتر سپری کنم. از آن‌جا که برای  نیروی انتظامی خدمت می‌کردم  یک سری مجموعه نمایشی ساختم به‌نام «هشدارهای پلیس» که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن بود که «آینه عبرت» را برای اداره مبارزه با مواد مخدر ساختم. در دوران سربازی  حدود 50 قسمت پنجاه دقیقه‌ای  با همان عنوان «آینه عبرت» ساختم  دنباله دار بود.آخری اش هم سریال «برگریزان» بود. سربازی‌ام که تمام شد دیگر خیال نداشتم در این زمینه کار کنم و دلم می‌خواست برگردم به همان موضوع مورد علاقه‌ام؛ ولی متاسفانه در زمینه کودک و نوجوان کارهای کمی ساخته می‌شد و اصولا بهایی به آن داده نمی‌شد. یک مدت کلاً کار نکردم، چون هر چه  پیشنهاد کار به من می‌شد پلیسی بود. تا اینکه بالاخره با شلیک نهایی رسماً وارد این نوع شدم و آن را تا امروز ادامه داده ام. 

محسن شاه محمدی بازیگران را راهنمایی می کند

  • آیا قصد ندارید تجربه ساخت مجموعه تلویزیونی در نوع دیگری را داشته باشید؟

من در انواع دیگر هم کار کرده‌ام. سریال «فکر پلید» که اصلاً  پلیسی نبود؛ یک سریال هم برای ماه رمضان ساختم به‌نام «یکی مثل من» که سال 81 پخش شد. یک‌سری فیلم‌های داستانی ساختم مثل «بچه‌های دریا»،« ستاره و من»، « شبحی در تاریکی»، «دخیل» و « برادر خواب» که هیچ‌کدام پلیسی نیستند... ولی بدم نمی‌آید تجربه‌های‌ دیگری هم  داشته باشم .

  • از کلانتر 3 بگویید: ایده‌اش از کجا آمد و کی به مرحله تولید رسید؟

من همیشه دلم می‌خواست سریال‌های دنباله دار بسازم. این کار را بعد از آیینه عبرت با شلیک نهایی هم انجام دادم  که بعد از آن بلافاصله تصمیم نهایی را ساختم و خیال داشتم نهایی‌ها را ادامه بدهم، ولی آن موقع فضا برای ساخت سریال‌های دنباله‌دار زیاد مناسب نبود و مسئولان رغبت چندانی به این کار نشان نمی‌دادند  تا اینکه بحث کلانتر پیش آمد؛ آقای زائری قراردادی با تلویزیون و نیروی انتظامی داشت که مدت‌ها  همانطور مانده بود؛ ما قبلاً با هم در سریال آینه عبرت همکاری داشتیم. ایشان تهیه کننده آن کارها هم بود و من احترام ویژه ای برایشان قائل بودم  به همین حساب وقتی از من برای کار دعوت کردند استقبال کردم و بلافاصله مشغول کار شدم. خوشبختانه سری اول با استقبال خوبی روبرو شد و سری دوم ، آن هم ساخته شد. بعد از پخش سری دوم، نوبت تلویزیون و نیروی انتظامی بود که دلشان می‌خواست این کار ادامه پیدا کند... آقای ضرغامی بلافاصله دستور ساخت سری سوم را صادر کرد و من هم  با اشتیاق آن را دنبال کردم . 

  • چه‌قدر از کار راضی هستید؟

خیلی...چون آن کاری را که دلم می‌خواست، انجام دادم، کلاً نگاه من به کارهای پلیسی کمی متفاوت است. هیچ‌وقت دلم نمی‌خواهد مستقیماً عملکرد پلیس را تبلیغ کنم  چون معتقدم پلیس نیاز به تبلیغ ندارد.اگر قرار باشد کاری ساخته شود باید پیام  پلیسی آن برای  مردم باشد...  خوشبختانه این تفکر من  بعد از سال‌ها جا افتاد  و حالا با آرامش بیشتری فیلمنامه‌ها را می‌نویسم و نگران این نیستم که نیروی انتظامی معترض باشد که چون دارد مشارکت می‌کند فقط باید برای او تبلیغ شود.

  • چرا باز هم از ایرج نوذری و شخصیت سرگرد امیری استفاده کرده اید؟

چون «کلانتر» را با او شروع کردیم و خوشبختانه مشکلی هم برای ادامه کار نداشتیم.

ایرج نوذری در نمایی از «کلانتر 3»

  • به نظرتان مجموعه های تلویزیونی‌ دنباله دار چه‌قدر می‌توانند موفق باشند؟

خیلی ... چون مهم تاثیر گذاری این نوع کارهاست که فقط در صورت استمرار می‌تواند اتفاق بیفتد .  به هر حال این را هم به یاد داشته باشیم که سریال‌های پلیسی مشهور دنیا مثل شرلوک هلمز ، خانم مارپل ، پوارو ، ناوارو و ...   اگر قرار بود صرفا در ده یا بیست قسمت ساخته شوند امروز در ذهن ما ثبت نشده بودند.

  • کار ساخت یک مجموعه تلویزیونی پلیسی چه سختی هایی دارد؟

کلا سریال سازی کار مشکلی است و فرقی نمی‌کند پلیسی باشد یا خانوادگی ...  ولی در سریال های دیگر تهیه امکانات برمی‌گردد به توان و زیبایی شناسی مجریان آن؛  ولی در سریال پلیسی  مهم نیست شما چه می‌خواهید؛ مهم این است که چه  امکاناتی  در اختیار دارید؛ چون  تهیه بعضی چیزها واقعا از توان افراد پروژه خارج است  و فقط با همکاری نیروهای نظامی و دولتی ممکن می شود.

  • آیا بازهم قصد دارید این مجموعه را ادامه دهید و قسمت‌های بعدی آن را هم بسازید؟

هنوز کارهای فنی«کلانتر 3» ادامه دارد و هیچ تصمیمی برای ادامه آن  گرفته نشده.

  • هدف از ساخت کلانتر آن هم به گونه پلیسی – معمایی چیست؟

کلانتر با خلافکارهای حرفه‌ای کاری ندارد  چون به نظر من اصولا برای این دسته  کار فرهنگی بی نتیجه است ، روی همین حساب  تمام سوژه های کلانتر مربوط به افراد معمولی جامعه است؛  آدم‌هایی مثل من، مثل شما. کسانی که هرگز تصور نمی‌کنند ممکن است یک روز با یک تصمیم گیری اشتباه دچار بحرانی بشوند که تمام زندگی‌شان تحت تاثیر قرار بگیرد.  به  هرحال ما باید بپذیریم که خطر در کمین است  و این فقط برای  دیگران نیست، ما هم اگر هشیار نباشیم همین اتفاق  ممکن است برایمان پیش بیاید و گرفتار قانون  بشویم. به هرحال  این یکی از مهم‌ترین پیام‌های اصلی این مجموعه است  که امیدوارم  به چشم آمده باشد.

کد خبر 100401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز