نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از اجرای طرح فعلی بنزین از سوی دولت، تأکید کرد مجلس نگران تحمیل هزینه جدید معیشتی به مردم است و راه‌حل مدیریت مصرف سوخت را نه در افزایش قیمت، بلکه در اجرای قوانین معطل‌مانده، بهینه‌سازی مصرف و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل می‌داند.

مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش نمایندگان برای توقف طرح فعلی بنزین، بیان کرد دوقطبی‌سازی‌های موافق و مخالف نه‌تنها کمکی به حل مشکلات مردم نمی‌کند، بلکه مسئله اصلی یعنی معیشت خانوارها را به حاشیه می‌برد.

وی افزود مکانیزم قیمت یکی از ابزارهای کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت است، اما تنها راه‌حل نیست. یوسفی تأکید کرد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در شرایط تورمی فعلی، هزینه‌ای مضاعف را بر زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تحمیل می‌کند؛ چه کسانی که خودرو دارند و چه آن‌هایی که خودرو ندارند اما اثر آن را در زنجیره قیمت‌ها لمس می‌کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به بررسی بودجه سال آینده، تصریح کرد به دلیل همین نگرانی‌ها، مجلس در جریان تصویب بودجه، اعتبار لازم برای واردات بنزین را پیش‌بینی کرده است و بر اساس قانون بودجه، دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. به گفته یوسفی، چرا باید بدترین و کوتاه‌ترین مسیر یعنی اصلاح قیمتی را انتخاب کنیم، آن هم مسیری که پیش‌تر شکست خورده است.

یوسفی با انتقاد از اجرا نشدن قوانین موجود، خاطرنشان کرد ده‌ها قانون در حوزه انرژی و حمل‌ونقل وجود دارد که معطل مانده‌اند. ماده ۴ و ۱۱ قانون حمایت از صنعت خودرو که بر واردات خودروهای نو و کارکرده، توسعه حمل‌ونقل عمومی، استفاده از سوخت‌های پاک و کاهش مصرف تأکید دارد، همچنان اجرا نمی‌شود. او اضافه کرد مردم مقصر مصرف بالا نیستند؛ وقتی خودرویی به نام تولید داخلی با چند برابر قیمت فروخته می‌شود و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند، طبیعی است که مصرف بالا برود، در حالی که خودروهای خارجی با مصرف ۵ لیتر و حتی خودروهای هیبریدی و برقی در دسترس نیستند.

وی با اشاره به نیاز جدی کشور به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت امروز بیش از ۱۸ هزار اتوبوس درون‌شهری و حدود ۲۵۰ هزار تاکسی نیاز به نوسازی دارند. همچنین در حوزه موتور سیکلت‌ها، بخاری‌ها و تجهیزات خانگی با راندمان پایین، ظرفیت بالایی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد.

نماینده مردم اهواز با استناد به ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد بهینه‌سازی مصرف، حرکت به سمت بهره‌وری، حمایت از سوخت‌های پاک و نوسازی ناوگان عمومی و صنایع می‌تواند تا ۲۵ درصد مصرف بنزین و هزینه‌های دولت را کاهش دهد. به گفته وی، این مسیر تجربه موفق داخلی و جهانی دارد اما رها شده است.

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت امروز نفس مردم در بسیاری از استان‌ها به دلیل آلودگی هوا تنگ شده است. اگر این قانون به‌درستی اجرا می‌شد، شاهد تعطیلی بیش از دو سوم استان‌های کشور به دلیل آلودگی نبودیم. او تأکید کرد اقدامات نمایشی جای اجرای قانون را نمی‌گیرد.

وی در پایان اظهار داشت انتظار مجلس از معاونت تطبیق قوانین این است که مصوبه دولت در حوزه بنزین را بررسی و در صورت مغایرت با قانون، رد کند. یوسفی تأکید کرد ابزارهای غیرقیمتی فراوانی برای مدیریت مصرف وجود دارد و حذف کارت سوخت یا فشار بر اقشار کم‌درآمد، راه‌حل عادلانه‌ای نیست. به گفته او، پاسخگویی دولت در این زمینه یک مطالبه جدی مجلس است.

کد خبر 1002830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha