گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری موریتانی 5 بهمن وارد تهران شد و در مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری مورد استقبال محمود احمدی‌نژاد، همتای ایرانی خود قرار گرفت

در آیین استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و موریتانی، رئیسان جمهور 2کشور از یگان احترام سان دیدند.

موریتانی کشوری در غرب آفریقا و در همسایگی مالی، الجزایر و سنگال ، بر کرانه اقیانوس اطلس واقع شده است. این کشور در سال 1960 از استعمار فرانسه رهایی یافت و با تشکیل نظام حکومتی جمهوری اسلامی، اعلام استقلال کرد.

موریتانی حدود 3میلیون نفر  جمعیت و یک میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و زبان رسمی آن عربی است. تا سال 1991 میلادی(1370 هجری خورشیدی) زبان فرانسه نیز زبان رسمی این کشور محسوب می‌شد.موریتانی عضو اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی است.

تقدیر به خاطر قطع رابطه با صهیونیست‌ها

این کشور از سال 1995 با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرد اما به‌تازگی این رابطه را قطع کرده است. رئیس‌جمهور در دیدار محمد‌ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری موریتانی، اقدام این کشور را در قطع رابطه با رژیم صهیونیستی، ارزشمند دانست و گفت که این اقدام باید الگوی سایر کشورهای اسلامی قرار گیرد.

فرصت تاریخی

براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از این دیدار منتشر کرد، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز نظام سلطه در ضعیف‌ترین موضع تاریخی خود قرار دارد و منحنی اقتدارش رو به افول است،

ادامه داد: شرایط کنونی یک فرصت تاریخی است که باید کشورهای مستقل و آزادی‌خواه دست ‌به ‌دست‌هم، سلطه نظام ظالمانه حاکم بر جهان را برچینند. رئیس‌جمهوری همچنین از مواضع حمایت‌آمیز موریتانی در مجامع بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت: 2کشور باید در تمام مجامع بین‌المللی یار‌و‌یاور همدیگر باشند.

موریتانی آمادگی کامل دارد

رئیس‌جمهوری موریتانی نیز در این دیدار تاکید کرد: موریتانی کلیه مواضع جمهوری اسلامی ایران را مورد تایید و تقدیر قرار می‌دهد. محمد ولد عبدالعزیز ادامه داد: موریتانی آمادگی کامل دارد در عرصه منطقه‌ای، عربی و جهان اسلام با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد.

دل‌های دو ملت به هم نزدیک است

همچنین در دیداری جداگانه، معاون اول رئیس‌جمهور ایران با تقدیر از مواضع دولت موریتانی گفت: 2 کشور در صف مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند. براساس گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا رحیمی در این دیدار، روابط تهران - نواکشوت را دوستانه و مهم دانست و خواستار گسترش هرچه بیشتر این روابط شد.

او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به توسعه روابط با موریتانی دارد، ادامه داد: هرچند 2کشور به‌لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی با هم دارند، اما دل‌های 2 ملت به هم نزدیک هستند.

کد خبر 100275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز