رهبر معظم انقلاب تجزیه عراق را خطری بزرگ برای منطقه دانستند و افزودند: تنها راه حل اوضاع کنونی عراق، تقویت دولت مردمی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز یکشنبه در دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیأت همراه با اشاره به وجود ریشه‌های مذهبی در مردم ترکیه و اعتقاد عمیق آنان به اسلام و ارزش‌های اسلامی تأکید کردند: دو کشور ایران و ترکیه با توجه به مرزهای مشترک و اشتراکات دینی و فرهنگی می‌توانند روابط خود را در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی بیش از پیش تقویت کنند و گسترش روابط با ترکیه سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ایشان با اشاره به توانایی‌ها و استعدادهای انسانی و طبیعی جهان اسلام افزودند: اگر دنیای اسلام متوجه قدرت و وجوه قوت خود شود و با تکیه بر آنها برای حل مسائل مهم جهان اسلام اقدام و تصمیم‌گیری کند، قطعاً این تصمیم، تأثیرگذار خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی را یادآور شدند و با اشاره به سازمان‌های منطقه‌ای همچون اکو و گروه دی‌هشت، بر لزوم استفاده دنیای اسلام از همه ظرفیت‌های خود و فعال شدن سازمان‌های کنفرانس اسلامی، اکو و دی‌هشت برای حل مشکلات کشورهای اسلامی تأکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اوضاع عراق تصریح کردند: تنها راه حل اوضاع کنونی عراق، تقویت دولت مردمی این کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تجزیه عراق را خطری بزرگ برای منطقه دانستند و با اشاره به نقش دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد ناامنی و ادامه کشتار مردم بیگناه در عراق تأکید کردند: آمریکایی‌ها هرچه بیشتر در عراق بمانند بیشتر در این باتلاق فرو خواهند رفت و اگر رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هم نظامیان این کشور را از عراق خارج نکند، قطعاً رئیس جمهور بعدی آمریکا مجبور خواهد شد همانند جنگ ویتنام، نظامیان آمریکایی را با فضاحت خارج کند.

ایشان همچنین با اشاره به قضایای لبنان و فلسطین اشغالی، اوضاع کنونی را نتیجه سیاست‌ها و مداخله‌های آمریکا دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با کشورهای منطقه به منظور حل مشکلات جاری تأکید دارد.

در این دیدار که داودی معاون اول رئیس‌جمهور نیز در آن حضور داشت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با اشاره به مذاکرات خود در تهران، روابط دو کشور را در سال‌های گذشته رو به گسترش دانست و گفت: گسترش روابط با ایران به ویژه در بخش‌های اقتصادی و احداث پالایشگاه و کارخانه پتروشیمی از اولویت‌های ترکیه است.

وی با اشاره به هفت میلیارد دلار حجم روابط تجاری کنونی دو کشور خاطرنشان کرد: آنکارا علاقه‌مند است حجم روابط تجاری ایران و ترکیه به ده میلیارد دلار برسد.

نخست وزیر ترکیه همچنین با اشاره به شرایط اسفناک عراق و اوضاع لبنان و فلسطین، بر لزوم همکاری بیشتر و فعال تر کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای منطقه تأکید کرد.

کد خبر 10025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز