دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

محسن پیریایی: ترکیه کشوری است که از لحاظ جغرافیایی از موقعیتی منحصربه‌فرد برخوردار است؛ کشوری با موقعیتی مشترک میان آسیا و اروپا و البته مملکتی منحصربه‌فرد از لحاظ انتظار برای پیوستن به یک سازمان منطقه‌ای.

دولت ترکیه مدت‌های مدیدی است که در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا به‌سر می‌برد و این اتحادیه نیز با وجود تمایل خود مبنی بر گسترش به شرق اروپا همچنان این کشور عضو ناتو را پشت در اتحادیه 27 عضوی اروپا نگه داشته است.

در شرایط کنونی و پس از آن‌که مذاکرات الحاقی ترکیه به اتحادیه اروپا پس از وقفه‌ای طولانی از اوایل سال 86 از سر گرفته شد، دولتمردان این کشور تلاش نموده‌اند در مسائل بین‌المللی که یک‌سوی آن اتحادیه اروپا و یا یکی از کشورهای عضو این اتحادیه قرار دارد، خود را در مقام میانجی قرار داده و به این ترتیب با هرچه نزدیک‌تر نشان دادن رویکردهای خود به مواضع این اتحادیه، روند الحاق خود به اتحادیه 27 عضوی کشورهای اروپایی را تسریع کنند.

در این میان، مسائل به‌وجود آمده میان ایران و اروپا عرصه خوبی برای مانور ترکیه در این مسیر است و دولتمردان این کشور همواره خود را مترصد استفاده از فرصت‌هایی این‌چنین نشان داده‌اند.

2 روز پیش موج اخبار منتشر شده در رسانه‌های ترکیه حاکی از آن بود که این کشور برای احیای مذاکرات میان ایران و اروپا درباره پرونده هسته‌ای ایران میانجیگری کرده است.

این رسانه‌ها مدعی شده بودند که در سفر هفته گذشته متکی به آنکارا این میانجیگری از جانب ترکیه انجام شده و این کشور توانسته است اعتماد ایران و اتحادیه اروپا را برای از سرگیری مذاکرات جلب کند.

صحت ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه پس از آن‌که روز گذشته خاویر سولانا،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرف مذاکره علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد روز چهارشنبه (فردا) در ترکیه با مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران دیدار خواهد کرد، بیش از پیش احساس شد.به هرحال به‌نظر می‌رسد در گیرودار مناقشات به‌وجود آمده درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران کشوری مانند ترکیه، منافع ملی خود را می‌جوید و البته باید این رویکرد فعال در عرصه سیاست خارجی ترکیه را که متوجه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و غلبه بر موانع موجود است، با نگاه مثبت مورد توجه قرار داد.

چند هفته پیش از این نیز ترکیه تلاش کرده بود در مسأله بازداشت نظامیان متجاوز انگلیسی به آب‌های سرزمینی ایران میان تهران و لندن میانجیگری کند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه یک هفته پس از بازداشت 15 نظامی انگلیسی در اروندرود، در تماس تلفنی با محمود احمدی‌نژاد خواستار آن شده بود که به سفیر ترکیه در تهران اجازه داده شود با نظامیان انگلیسی به ‌منظور از بین بردن فضای تبلیغاتی نادرست به‌وجود آمده دیدار کند.

وی همچنین از رئیس‌ جمهوری خواسته بود جمهوری اسلامی ایران تنها نظامی زن در میان 15 ملوان انگلیسی را آزاد کند.

در همین حال دیگر تلاش‌های میانجیگرانه ترکیه از جمله تلاش‌های این کشور برای میزبانی نشست همسایگان عراق که البته میسر نشد و یا سعی این کشور در برگزاری نشست مشترک رؤسای جمهوری افغانستان و پاکستان در روز 9  اردیبهشت در استانبول به منظور حل اختلافات موجود میان دو کشور نیز در راستای تلاش‌های دولتمردان ترک برای هرچه نزدیک‌تر نشان دادن عملکرد و مواضع جمهوری ترکیه به استانداردهای اتحادیه اروپا قابل ارزیابی است.

کد خبر 20316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز