چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

کاملیا مافی: یکی از مشکلاتی که شهروندان در شهر ارومیه، بیشتر روزها با آن مواجه می‌شوند، حضور دستفروشان در معابر عمومی و خیابان‎هاست.

موضوعی که از خیلی وقت‎ پیش توجه همگان را به‌خود جلب کرده است، اما آنچه باعث شده تا برای چندمین بار به این موضوع بپردازیم حضور این افراد در ساعت‌های پایانی شب است.

 دستفروشانی که به گفته خودشان برای تامین حداقل معاش خود به دستفروشی روی آورده‌اند و چون روزها اجازه و امکان انجام چنین کاری را نمی‌یابند، در انتهای شب در مرکزی گردهم می‌آیند تا روزی خویش را در شبانگاهان به‌دست آورند.

مرتضی یکی از دستفروشان می‌گوید: من خود مغازه پوشاک دارم، اما متأسفانه کارم رونقی ندارد و مجبورم برای جبران درآمد و امرار معاش خود و خانواده‌ام، شبها به فروشندگی اجناس مغازه در کنار خیابان بپردازم.

عباس دستفروش دیگری که در حال فروش شال و روسری است، می‌گوید: این شال‌ها هر کدام برای من 3 هزار تومان هزینه دارد؛ اگر بخواهم مغازه‌ای باز کنم و اجناسم را در آنجا بفروشم باید با احتساب سود، کرایه مغازه و دیگر خرج‌ها این کار را انجام بدهم که در مجموع باید همان شال را با کمترین سود 6 تا 7 هزار تومان بفروشم این در حالی است که در اینجا اگر آن را 4 هزار و 500 تومان هم بفروشم سودم را برده‌ام.

در هر حال فعالیت این افراد در حالی صورت می‌گیرد که بر خلاف زندگی اغلب شهروندان، آنها آغوش گرم خانواده را رها کرده و شب هنگام در هوای سرد زمستان اقدام به دستفروشی زیر نور کم‌فروغ چراغ برق خیابانها و پیاده‌روها می‌کنند. آنها معمولا از ساعت 8 شب به بعد، یعنی با کاهش نسبی ترافیک کار خود را آغاز می‌کنند و معمولا تا ساعت‌ها پس از آن مشغولند.

هرچند که در این گزارش قصد موشکافی دلایل رواج این پدیده یا راهکارهای اساسی رفع این مشکل را مدنظر ندارم اما می‌خواهم از نگاه دیگری این پدیده را بررسی کنم. یک شب سرد زمستانی در خیابان‌های مرکزی شهر را در نظر بگیرید که دستفروشان شانه به شانه یکدیگر بساطشان را پهن کرده‌اند

 شهروندانی نیز با خانواده یا تنها در محل تجمع آنها حضور یافته‌اند تا شاید جنس مورد نظرشان را با قیمتی ارزانتر تهیه کنند، پرسشی که در این میان شاید ذهن هر بیننده‌ای را به‌خود مشغول می‌کند این است که چرا با توجه به استقبال شهروندان و اهمیت کمک به این افراد، به جای برخورد و جمع‌آوری دستفروشان برای آنها مکانی ثابت در نظر نمی‌گیرند؟

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در این باره با اشاره به اقدامات سازمان برای بهبود چهره شهر و رفع مشکلات ترافیکی ناشی از دستفروشی می‌گوید: تمامی این دستفروشان که عمدتاً در بافت مرکزی شهر حضور دارند، در بازارهای مخصوص که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ساماندهی می‌شوند.

برای ساماندهی دستفروشان با سابقه، بازاری متشکل از یکصد غرفه در جاده ساوالان و بازاری دیگر متشکل از 50 غرفه در شهرک ایثار و در نزدیکی پارک والفجر ساخته شده است که تا پایان بهمن ماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

محمد ستارپور همچنین در مورد خبری که پیشتر درباره ساماندهی وانت‌بار‌ها و میوه‌فروشان دوره‌گرد شهر اعلام کرده بود نیز می‌گوید: میوه‌فروشانی که عمدتاً با گاری‌های دستی یا خودروی وانت‌بار شخصی اقدام به فروش میوه در بازارهای مرکزی شهر می‌کردند

 در 22 بازار روز با بیش از 126 غرفه به‌صورت محله‌ای و منطقه‌ای با استفاده از غرفه‌های پیش‌ساخته در محلات و نقاط مختلف ارومیه ساماندهی شده‌اند و از این پس درصورت مشاهده دستفروش یا میوه‌فروش دوره‌گرد، با آنها به‌عنوان سد معبر با جدیت برخورد می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 100234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز