گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: سایت اینترنتی مرکز آمار ایران که قرار بود طی روزهای گذشته پاسخگوی سؤالات مردم درباره جایگاه آنها در خوشه‌های سه‌گانه طرح هدفمندکردن یارانه‌ها باشد

از نخستین ساعات شنبه از دسترس خارج شد و این اشکال تا ساعت تنظیم این گزارش (16یکشنبه 4/11/88) ادامه داشت. احتمالا همچنان این مشکل ادامه خواهد داشت. اکنون سؤال این است که دستگاهی که قادر به سر پا نگهداشتن یک سایت اینترنتی در سطح و اندازه ملی نیست، چگونه می‌خواهد از پس رتق و فتق امور ساماندهی یارانه‌ها و واریز پول نقد به حساب شهروندان بر‌آید؟

کسانی که اطلاع‌رسانی خوشه‌بندی مردم را براساس سیستم وب‌سایت طراحی و اجرا کردند یا با مفاهیم ساده‌ای مانند بازدید کننده، پهنای باند، سرریز شدن درخواست و رفتار کاربر اینترنت در ایران آشنایی نداشتند یا اینکه تصور می‌کردند مردم نیز مانند کارمندان حرف گوش کنی هستند که می‌توان ساعت کار و ساعت بازدید برای آنها در نظر گرفت یا مانند طرح زوج و فرد، برای بازدید سایت اینترنتی نیز زوج و فرد تعیین کرد.

حالا مسئولان آی‌تی مرکز آمار مانده‌اند و انبوهی از تقاضاهای مردمی که با درج آدرس سایت این مرکز دولتی، با ناامیدی و احتمالا دعا به جان مسئولان مربوطه، با خطای در دسترس نبودن سایت www.amar.org.ir مواجه می‌شوند.

مسئولان مرکز آمار با تایید اختلال در سایت اینترنتی این مرکز برای اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار بر رفع سریع این مشکل با افزایش پهنای باند اینترنت تاکید و اعلام کردند: در 3 روز اول تنها خانوارهای یک و دو نفره به سایت مراجعه کنند تا ازدحام مراجعه به سایت مشکلی در دسترسی ایجاد نکند.

مراجعه، شماره به شماره

مهدی اربابیان در گفت‌وگو با فارس با تایید این خبر که ورود به سایت مرکز آمار ایران برای اطلاع یافتن از خوشه‌‌بندی خانوارها در طرح اطلاعات اقتصادی خانوار جهت دریافت یارانه نقدی مشکل شده است،

گفت: در نخستین روز بازگشایی این سایت علاوه بر خانوارهای یک و دو نفره که 3 روز اول اختصاص به آنها دارد سایر خانوارها نیز مراجعه می‌کنند که باعث شلوغی سایت و عدم‌توان پاسخگویی سایت اینترنتی شده است.

همچنین برزی مسئول ارتباط با رسانه مرکز آمار ایران نیز گفت: با توجه به هجوم مردم به سایت اینترنتی مرکز آمار ایران با حجم بسیار سنگین مراجعات مواجه شده و مردم باید از ساعت‌های خاص و خلوت استفاده کنند. وی تاکید کرد: مسئولان مرکز آمار ایران درصدد رفع مشکل هستند، گرچه تاکنون پهنای باند اینترنت این مرکز افزایش یافته اما پاسخگوی حجم مراجعات مردم نیست.

البته جای این سؤال از این دو مسئول بزرگوار وجود دارد که آیا شما باید بعد از اجرای یک طرح به مشکلات آن پی ببرید؟ آیا برنامه‌ریزی برای ارائه یک چنین سرویسی با پوشش همه مردم ایران، از قبل امکان‌پذیر نبود؟ چرا مشکل را به گردن مردم و دیگران می‌اندازید؟ جالب اینکه فارس گزارش داده است که موضوع عدم‌دسترسی به سایت مرکز آمار مربوط به امروز و این چند روز اخیر هم نمی‌شود و در چند ماه اخیر سایت این سازمان همواره با مشکل مواجه بوده است.

اقدامات وزارت ارتباطات برای پشتیبانی سایت مرکز آمار

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اختلالات ایجاد شده در سایت مرکز آمار همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: خدمات لازم برای پشتیبانی سایت این مرکز از سوی شرکت مخابرات ارائه شده و درصورت نیاز این شرکت آماده ارائه خدمات بیشتر است.

دکترداوود زارعیان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه خدمات اینترنتی سایت مرکز آمار از دو جنبه زیرساختی و امکانات مرکز آمار حائز اهمیت است، افزود: در بخش زیرساختی مشکلی وجود ندارد و کلیه زیرساخت‌های لازم در این حوزه فراهم شده است.

وی ادامه داد: اختلالات و مشکلات فنی که در پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران ایجاد شده به بخش زیرساخت‌های مرکز آمار برمی‌گردد. زارعیان در عین حال اظهار داشت: به‌دلیل اجرایی کردن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و مراجعه تعداد زیادی از مردم به سایت مرکز آمار معمولا این نوع اختلالات در روزهای نخست ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای کاهش این مشکلات شرکت مخابرات ایران خدمات لازم را ارائه کرده است و در صورت نیاز ما آمادگی لازم جهت ارائه خدمات بیشتر را برای مرکز آمار داریم.

از طریق اینترانت ملی مراجعه فرمایید

پیش از این مرکز آمار ایران از مردم خواسته بود از سوم بهمن ماه امسال برای اصلاح اطلاعات اقتصادی خود مربوط به طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز مراجعه کنند.

براساس این اطلاعیه سامانه طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از سوم بهمن ماه براساس زمان‌بندی مشخص شده فعال است و خانواده‌ها باید پس از مراجعه به پایگاه اینترنتی www.amar.org.ir اطلاعات اقتصادی خود را درصورت صحت، تایید و درصورت مغایرت اصلاح کنند.

در اطلاعیه مرکز آمار ایران آمده بود: بدینوسیله به اطلاع عموم اشخاص حقیقی و حقوقی که مستقیما از شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌کنند یا در خارج از کشور قصد دسترسی به وب‌گاه ویژه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را دارند، می‌رساند دسترسی به وب‌گاه ویژه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و درگاه ملی آمار، صرفا از طریق شبکه اینترانت ملی امکان پذیر است.

از این‌رو کاربرانی که به‌طور مستقیم به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند یا در خارج از کشور قصد دسترسی به وب‌گاه مذکور را دارند قادر به دسترسی به وب‌گاه مذکور نخواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود برای دسترسی به وب‌گاه ویژه این طرح از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در داخل کشور اقدام کنند.

وعده‌ای برای سر خرمن!

البته خبرنگار همشهری دیروز(4بهمن) با چندین شرکت خدمات اینترنتی در تهران تماس گرفت که برخی از آنها حتی اسم اینترانت ملی به گوش‌شان نخورده بود و ابراز تعجب می‌کردند.

برخی وی را به مخابرات حواله دادند و تنها یکی از مدیران فنی یک ISP در تهران به خبرنگار همشهری گفت: مراحل گرفتن سرویس اینترانت ملی دقیقا شبیه دریافت سرویس ADSL‌ است، با همان هزینه و با همان زمان تقریبی انتظار اتصال؛

یعنی بین یک تا 3 ماه انتظار ! با این تفاوت که روی این شبکه تنها امکان مشاهده سایت‌های برخی سازمان‌های داخلی مانند بیمه، صدا و سیما و شبکه رشد وجود دارد.

وی گفت: به جز برخی شعب بیمه، این سرویس مشتری چندانی ندارد و به همین دلیل کسی به آن مراجعه نمی‌کند. البته کسی که روی خط تلفنش ADSL‌ دریافت کرده باشد دیگر امکان دریافت اینترانت ملی را ندارد!

به عبارت بهتر مفهوم اطلاعیه مرکز آمار ایران‌این است که تنها کسانی که از حداقل یک ماه قبل درخواست سرویس اینترانت ملی را کرده و این سرویس را دریافت کرده باشند قادرند وب‌سایت این مرکز را مشاهده کنند! بقیه باید احتمالا مات و مبهوت تصمیمات آقایان باقی بمانند.

کد خبر 100174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز