مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه‌ریزی پیش از بارداری کمک می‌کند امکان بارداری سالم افزایش یابد. برای بارداری؛ مادر باید از قبل از لحاظ عاطفی آماده داشتن فرزند باشد.

medicine

در این زمان باید مشخص کنید آیا بدن‌تان آمادگی انجام این وظیفه را دارد یا نه. برای برنامه‌ریزی پیش از بارداری، بسته به سلامتی‌تان، وضعیت واکسیناسیون‌تان و روش پیشگیری از بارداری که استفاده می‌کنید، حداکثر تا یک سال باید وقت بگذارید.

برای این کار باید پیش از شروع به تلاش برای باردار شدن، باید با پزشک‌تان یک برنامه ویزیت پزشکی را ترتیب دهید.
پزشک این سوالات را از شما خواهد پرسید:

چه نوع روش پیشگیری از بارداری را استفاده می‌کنید؟

اگر قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری را مصرف می‌کنید، پزشک شما ممکن است پیش از شروع تلاش برای باردار شدن، یک دوره بینابینی بدون مصرف قرص را به شما توصیه کند. به این ترتیب تعیین کردن زمان تخمک‌گذاری برای شما ساده‌تر می‌شود و یک می‌توان زمان با احتمال بیشتری برای لقاح را تعیین کرد.

آیا واکسیناسیون‌تان به روز است؟

عفونت‌هایی مانند آبله‌مرغان، سرخجه و هپاتیت B می‌تواند برای فرزند به دنیا‌ نیامده‌تان خطرناک باشد. اگر واکسیناسیون‌تان کامل نیست و اطمینان دارید که به برخی عفونت‌ها ایمن هستید یا نه، پزشک‌تان ممکن است تلقیح یک یا چند واکسن را - ترجیحا یک ماه پیش از تلاش برای باردار شدن- تجویز کند.

آیا دچار یک بیماری مزمن هستید؟

اگر دچار بیماری مزمنی مانند دیابت، آسم یا فشار خون بالا هستید، باید پیش از تلاش برای باردار شدن، این بیماری‌ها را تحت کنترل در آورید. در برخی از موارد، پزشک‌تان ممکن است پیش از تلاش برای باردار شدن دوز داروهای‌تان را تغییر دهد یا نوع آنها را عوض کندن. پزشکتان همچنین توضیحاتی در مورد مراقبت‌های خاصی که ممکن است در حین بارداری به ان نیاز داشته باشید، ارائه می‌دهد.

آیا داروی یا مکمل خاصی مصرف می‌کنید؟

داروها،‌ داروهای گیاهی یا مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید را باید به دکترتان بگویید. دکترتان ممکن است توصیه کنید پیش از تلاش برای باروری تغییر دوز یا قطع کردن کامل این داروها را توصیه کند.

همچنین ممکن است پزشکتان مصرف ویتامین‌هایی را که در حین بارداری لازم است، از همین موقع تجویز کند. چرا این قدر زود؟ زیرا لوله عصبی نوزاد - که بعدها به مغز و نخاع تکامل پیدا می‌کند، در حین ماه اول بارداری رشد می‌کند، یعنی در زمانی که ممکن است شما حتی خبر نداشته باشید، باردار هستید. مصرف این ویتامین‌ها پیش از تلاش برای باردارشدن بهترین راه برای کمک به پیشگیری از نقائص لوله عصبی در نوزاد است.

آیا در معرض خطر عفونت‌های منتقل‌شونده از راه آمیزش جنسی هستید؟

عفونت‌های منتقل‌شونده از راه آمیزش جنسی ممکن است خطر ناباروری، بارداری نابه‌جا- قرار گرفتن تخم لقاح‌یافته در خارج از رحم، معمولا در لوله‌های تخمدان- و سایر عوارض بارداری را افزایش دهد.

آیا سابقه خانوادگی بیماری خاصی دارید؟

کاهی سابقه پزشکی خانوادگی - یا سابقه پزشکی همسرتان- خطر ابتلا کودک برخی از بیماری‌ها یا نقائص هنگام تولد را افزایش دهد. اگر اختلالات ژنتیکی مایه نگرانی باشد، پزشک شما ممکن است شما را برای ارزیابی پیش از بارداری به متخصص مشاوره ژنتیک ارجاع دهد.

چند سال‌تان است؟

پس از 35 سالگی، خطر مشکلات باروری،‌ سقط خودبه‌خودی جنین و برخی اختلالات کروموزومی افزایش می‌یابد. برخی از مشکلات مربوط به بارداری نیز، مانند دیابت بارداری، در مادران مسن‌تر شایع‌تر است. پزشک شما ممکن است به شما کمک کند این خطرات را در چشم‌انداز داشته باشید، و همچنین طرحی برای بهترین شروع برای نوزادتان ایجاد کنید.

آیا پیش از این باردار شده‌اید؟

پزشک شما درباره بارداری‌های قبلی‌تان سوال خواهد کرد. سعی کنید تمام عوارضی که در باردرای‌های قبلی به آنها مبتلا شده‌اید‌، ‌از جمله فشار خون بالا،‌ دیابت بارداری، درد زایمان پیش‌رس، تولد نوزاد نارس یا دارای نقائص هنگام تولد را ذکر کنید. اگر بارداری قبلی داشته‌اید که در آن نوزاد دچار نقائص لوله عصبی بوده است،‌ پزشک شما ممکن است دوزهای بالاتر روزانه اسیدفولیک - مقداری بیش از حدی که در اغلب مولتی‌ویتامین‌های مصرفی در دوره پیش از بارداری یافت می‌شود- را دست کم یک ماه پیش از لقاح تجویز کند.

آیا سبک زندگی شما از یک بارداری سالم حمایت می‌کند؟

گزینه‌های سبک سالم در حین بارداری ضروری هستند. پزشک احتمالا با شما در مورد اهمیت رژیم غذایی سالم، فعالیت جسمی منظم و تحت کنترل در آوردن استرس بحث خواهد کرد. اگر شما کم وزن هستید یا اضافه وزن دارید، پزشک شما ممکن است توصیه کنید پیش از تلاش برای باردار شدن،‌ مشکلات وزن‌تان را حل کنید. همچنین اجتناب از الکل، داروهای غیرمجاز روانگردان و قرارگیری به مواد سمی ضروری است. اگر سیگار می‌کشید، با پزشکتان در مورد روش‌های ترک سیگار مشاوره کنید.

سبک زندگی همسرتان چبست؟

در صورتی که ممکن باشد، همسرتان هم باید در ویزیت پیش از شروع برای تلاش بارداری حضور داشته باشد. سلامتی و سبک زندگی همسرتان- از جمله سابقه پزشکی خانوادگی و عوامل خطرساز برای عفونت‌ها یا نقائص هنگام تولد- مهم هستند، زیرا می‌تواند بر شما و بر سلامت نوزادتان اثر بگذارد.

Mayoclinic.com

کد خبر 118382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز