جمعیت ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و جمعیت‌شناسان بارها هشدار داده‌اند که تا سال ۱۴۳۰، یک‌سوم جمعیت کشورمان بالای ۶۰ ساله خواهند بود. دلیل این موضوع، کاهش چشمگیر فرزندآوری در کشور است. جامعه‌شناسان می‌گویند اگر دهه‌شصتی‌ها به‌خصوص متولدین ۱۳۶۵ به بعد، از گردونه فرزندآوری خارج شوند، دیگر به سختی خواهیم توانست شکاف جمعیتی را پر کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، در ایران ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد در ایران داریم که نیمی از آنها دختر هستند و تقریبا ۳۰ درصد از این دختران ازدواج نمی‌کنند و اکثر کسانی هم که ازدواج می‌کنند، در دو سال اول زندگی فرزندی نمی‌آورند و فاصله زمانی ازدواج زن و مرد تا تولد اولین فرزند، از یکی دو سال به ۵ سال رسیده است! این مورد به اضافه موارد مهم دیگر، ترکیب جمعیتی کشور را بر هم زده و زنگ خطرِ کاهش جمعیت جوان را به صدا درآورده است.

در اینفوگرافیک زیر می‌خوانید که چه خطراتی جمعیت، اقتصاد و توسعه ایران را تهدید می‌کند و اگر دولت برنامه مشخصی نداشته باشد، کمتر از ۱۰ سال دیگر، ایران در سیاهچاله جمعیتی خواهد افتاد و دچار پیری جمعیت خواهد شد. سیاهچاله‌ای که تعدادی از کشورهای توسعه‌یافته در آن افتادند و هنوز نتوانستند از آن بیرون بیایند.

خطر کاهش جمعیت جوان در کمین ایران | ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد داریم | یک‌سوم دخترها تن به ازدواج نمی‌دهند | فقط ۷ سال وقت داریم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha