ساخت و استفاده از ریز-آپارتمان‌ها روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌کند و اکنون شهر لندن با انتشار خبر و تصاویری از یک خانه ۷ متری توجه جهان را به این پدیده جلب کرده است:

به گزارش همشهری آنلاین، برای افرادی که از کودکی به خانه‌های بزرگ و حیاط‌دار انس داشته‌اند تصور پدیده‌ای به نام میکرو آپارتمان دشوار است با این حال، این سکونتگاه‌های بسیار کوچک سال‌هاست که در جهان رواج پیدا کرده‌اند. شهرهای مدرن، بزرگ و پرجمعیت با شهروندانی پرمشغله که از پس هزینه‌های گزاف زندگی در این مناطق برنمی‌آیند از این سبک به عنوان یک راه حل استفاده می‌کنند، راه حلی که البته ممکن است چندان مطلوب نباشد!

گاردین در گزارشی از کوچک‌ترین آپارتمان لندن که با قیمت ۵۰ هزار پوند (حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) برای فروش گذاشته شده است نوشت؛ این آپارتمان ۷ مترمربع مساحت، یک تخت، مایکروویو و حمام دارد.

این میکرو-خانه جایی برای آشپزخانه، پخت و پز، تزئینات، وسایل سرگرمی و  یا حضور مهمان ندارد. این آپارتمان نمونه‌ای از اتفاقی است که کارشناسان آن را پدیده رو به رشد خانه‌های بسیار کوچک نامیده‌اند؛ چیزی که ناشی از افزایش قیمت اجاره و ملک است. (متوسط حقوق در این کشور ماهی ۲۴ هزار پوند است.)

این آپارتمان‌ها معمولا سقف‍‌های بلند و پنجره‌های بزرگی دارند تا فضا را بزرگ‌تر جلوه دهند؛ استفاده از فضای عمومی و به کار بردن وسایل چند منظوره و تاشو در چنین خانه‌هایی بسیار رواج دارد. این خانه‌های بسیار کوچک، اغلب به محل کار افراد نزدیک هستند با این حال، اینکه تهیه مسکنی مناسب چقدر غیرقابل دسترس شده بسیار ناامید کننده است.

رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۹ است که یک آپارتمان ۹ مترمربعی در قسمت دیگری از لندن با قیمت ۱۳۰هزار پوند (حدود ۴ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان) به فروش رفت. طبق تحقیقات فیلیپ هابارد، پروفسور مطالعات شهری در کینگز کالج لندن، ریزآپارتمان‌ها روز به روز محبوب‌تر می‌شوند و اندازه آنها نیز در حال کوچک شدن است. از هر ۱۵ آپارتمان در لندن، یک آپارتمان کمتر از حداقل استاندارد ملی، ۳۷ مترمربع برای یک خانه یک خوابه، مساحت دارد. اندازه متوسط ​​املاک بریتانیا در سال جاری با یک متر مربع کاهش به ۲۹ مترمربع رسیده است.

با این حال، هابارد توصیه کرد که خریداران به دنبال آپارتمان‌های بالای ۳۷ مترمربع باشند زیرا پنجره‌های کمتر و ناتوانی در تقسیم فضای زندگی بر خواب و سلامت روان تأثیر می‌گذارد؛ از دیگر سو، املاک کوچک‌تر به ازای هر مترمربع گران‌تر نیز هستند.

جولیا راگ، محقق مرکز سیاست مسکن دانشگاه یورک، نیز گفت که اگر آپارتمان‌های کوچک به عنوان راه حلی برای مقرون به صرفه کردن مسکن در نظر گرفته شوند، «توسعه نگران‌کننده‌ای» خواهد بود. چنین خانه‌هایی فضایی پایدار برای زندگی نیستند و فقدان امکانات رفاهی و آسایش باعث مراجعه به کافه‌ها و فضاهای بیرونی می‌شود که زندگی را بسیار پرهزینه خواهد کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 8
    حقوق دو ماه !!!!!!!!
    • TR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      23 8
      24 هزار پوند در انگلستان میانگین حقوق سالانه است، نه ماهانه!...
    • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      8 0
      احساس خفگی کردم سلول انفرادیه
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      12 1
      توتهران بادو ماه حقوق 7سانت هم نمیشه خرید
    • هاشمی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      3 1
      لائیک ها چرا فساد ندارند
    • ه IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      20 1
      خب آقا یا خانمی که گفتی متوسط حقوق یک ساله ۲۴هزار پونده ‌ .طرف اگه همه پولاشوجمع کنه تو دو سال میتونه همون هفت متر رو بخره اونم تو لندن (تازه فقط همین یک شاخص رو در نظر گرفتیم که هزاران شاخص دیگه برای ارزیابی هست و صرفا توجه به این اشتباهه) اما میانگین حقوق در ایران نهایتا۵میلیونه یعنی تو دو سال۱۲۰میلیون میشه حدود ۳متر خونه تو تهران!!!لندن کجا تهران کجا ؟ با این حرفا نمیتونید ما رو متقاعد کنید قیمت مسکن خیلی خوبع و همه جای دنیا اینطوریه و...چطور سرعت نت و پیشرفت رو با عراق و سوریه مقایسه میکنید بعد هزینه ها رو با لندن و آلمان و آمریکا!!!!
    • علیرضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 2
      کسی نمیگه وضع ما از اونها بهتره ولی اونجا هم بهشت نیست در ضمن قیمت مسکن در تهران از لندن بالاتر هست
  • منا IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    8 1
    با حقوق ۲ ماه میشه یه سرپناه هر چند بسیار کوچک خرید جای امیدواریه که به تدریج قابل ارتقا هست 🤐🤐🤐
  • علیرضا IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 3
    البته خونه اش را برای ما تبلیغ کرده اند وحقوقش را برای انگلیس .فکرکنم اندازه خونه برای ما نقشه کشیده شده .بعدا معلوم مشه
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    5 3
    واقعا عالی هست
    • hasty IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 0
      😂😂😂😂😂😂
  • شیدا IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 1
    دنیا به این بزرگی.... بی‌عدالتی یعنی همین...
  • علی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 1
    قبره
  • حمید IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 1
    متاسفانه مترجم یا نویسنده متن دقت و توجه کافی به متن تهیه شده را نداشته و این خبر حداقل دو اشکال کلی دارد. یکی بحث متوسط حقوق است که بیش از مقدار واقعی نگاشته شده است، ازیرا چانچه متوسط حقوق ۲۴۰۰۰ پوند باشد قیمت مسکن در مقایسه با درامدها بسیار مناسب و ارزان بنظر میرسد. ضمنا در محاسبه متراژ متوسط، با توجه به آنکه یک پانزدهم اپارتمانها زیر متراژ استاندارد ، مساحت دارند پی چگونه متوسط متراژ ۲۹ متر مربع است، این نحوه محاسبه مرزهای چهار عمل اصلی در ریاضیات را در نوردیده است!!! دو جمله نادرست متن:(متوسط حقوق در این کشور ماهی ۲۴ هزار پوند) .( از هر ۱۵ آپارتمان در لندن، یک آپارتمان کمتر از حداقل استاندارد ملی، ۳۷ مترمربع برای یک خانه یک خوابه، مساحت دارد. اندازه متوسط ​​املاک بریتانیا در سال جاری با یک متر مربع کاهش به ۲۹ مترمربع رسیده است.
    • شهروند IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      گفته حداقل استاندارد ملی نگفته خونه ها تو استاندارد ملی خرید و فروش میشن
  • دکتر نوری IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    ۲۴هزار پوند میانگین حقوق سالیانه است. در خبر به اشتباه نوشتید ماهیانه. ۲۴ هزار پوند ماهیانه خیلی زیاده
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    از اینا تو تهران هم هست فقط تهران نه توی کل ایران پره ۷ متر باشه اصلا ۵ متر هم باشه کسی تعجب نمیکنه؟ شاید دستشویی بوده که تبدیل کردن به اتاق خواب مگه فقط خارج از کشور زیباس ایران ما هام زیباست والا😒
  • چ IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    چرا مانند زندانیان سیاسی و غیره زندگی می کند بیاید تو کشور ایران خانم چند وعده غذای گرم با امکانات چهار فصل با هم بندش زندگی کندخخخخخخخخخخخخهاهاهاهااااا