دانگ‌فنگ گلوری ۵۸۰ جدیدترین دستاورد چینی‌ها برای بازار خودرو ایران بوده که اخیرا تصاویر آن در خیابان‌های تهران رؤیت شده است. در ادامه با این خودرو چینی آشنا می‌شوید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، حضور خودروهای رنگارنگ و نه چندان شناخته شده چینی در بازار ایران به خبری معمول و به دور از هیجان تبدیل شده است، در حقیقت آن قدر خودروهای چینی مختلف وارد بازار ایران شده‌اند که یادآوری نام تمامی آنها برای مصرف‌کنندگان ایرانی امکان‌پذیر نیست. دانگ‌فنگ گلوری ۵۸۰ نیز جدیدترین دستاورد چینی‌ها برای بازار خودرو ایران بوده که اخیرا تصاویر آن در خیابان‌های تهران رؤیت شده است و در مطلب امروز به این خودرو خواهیم پرداخت.

  • خودروهای خوش‌رنگ و لعاب که به دردسر تبدیل می‌شوند

البته هجوم همه جانبه چینی‌ها تنها جنبه منفی ندارد و موجب افزایش بازه انتخاب مصرف‌کنندگان ایرانی شده است. با این وجود نباید یک نکته را از یاد برد، به جز چند شرکت بزرگ و شناخته شده همچون مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن، در باقی موارد ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای چینی چندان رضایت‌بخش نبوده است. بسیاری از محصولات چینی حاضر در بازار ایران خودروهایی هستند که عرضه محدودی به بازار داشته‌اند و امروزه به خرید اول و آخر مالکان خود تبدیل شده‌اند، چراکه دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

روند ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران پس از اعمال تحریم‌ها سخت‌تر نیز شده است. برای مثال لیفان X۷۰ تنها خودروی جدیدی بود که طی چند ماه اخیر معرفی شد و در آستانه ورود به بازار قرار گرفت. شرایط تحریم‌ها آن‌قدر سختگیرانه است که حتی شرکت‌های چینی نیز حاضر به گسترش همکاری‌ها نیستند و تنها محصولاتی از برندهای کمتر شناخته شده نصیب مشتریان ایرانی می‌شود.

  • دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ از کجا آمده است؟

در چنین شرایطی، شرکتی نامشخص تصمیم گرفته تا DFSK گلوری ۵۸۰ را به بازار ایران عرضه کند. DFSK یا دانگ فنگ سوکون موتور، شرکتی است که براساس جوینت ونچر مابین دانگ فنگ و Chongqing Sokon شکل گرفته و فعالیت خود را از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز کرده است. این برند زیرشاخه صادراتی دانگ فنگ محسوب می‌شود و در تلاش است تا محصولات خود را وارد بازار اروپا کند. DFSK علاوه بر چین در اندونزی نیز خط تولید راه‌اندازی کرده است.

اما به خودرو مورد بحث یعنی دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ بپردازیم. این خودرو اصلی‌ترین محصول شرکت DFSK است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. تاکنون نیز دو فیس لیفت بر روی این خودرو اعمال شده و نسخه جدیدی از آن با نام دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ پرو معرفی شده که مشخص نیست به کشور ما عرضه شود یا خیر.

دو نکته جالب در خصوص DFSK گلوری ۵۸۰ یا دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ وجود دارد، اول آن‌که این خودرو اجازه تردد در انگلستان را دارد و هم‌اکنون نسخه‌های کم کارکرد این خودرو با قیمت تقریبی ۱۷ هزار پوند قابل خریداری هستند. نکته دوم به چیدمان این خودرو مربوط می‌شود، دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ یک کراس‌اوور هفت نفره است و با توجه به کمبود خودروهای این سگمنت در بازار ایران، می‌تواند مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

  • مشخصات فنی

استفاده از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس CVT، مشخصه بارز کراس‌اوورهای چینی جدید است و دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ نیز از چنین رویه‌ای پیروی می‌کند. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات فنی دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ را مشاهده کنید:

  • امکانات رفاهی و ایمنی

مجهز بودن به طیف وسیعی از امکانات رفاهی و ایمنی، برگ برنده خودروهای چینی در رقابت با سایر محصولات بوده و همواره از این نقطه قوت برای موفقیت در بازار کشورهای در حال توسعه استفاده کرده‌اند. دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ نیز خودرویی مجهز است و در حد و اندازه سایر محصولات چینی ظاهر می‌شود.

از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به مواردی همچون شش کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دستی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سانروف، کروز کنترل، دوربین عقب و سنسور پارک عقب اشاره کرد. البته این خودرو در تیپ‌های گوناگونی وارد بازار شده و مشخص نیست کدام نسخه‌ از آن به بازار کشورمان عرضه خواهد شد. برای مثال نمونه‌های عرضه شده از دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ به پاکستان تنها مجهز به دو ایربگ هستند.

  • جمع‌بندی و تحلیل بازار

دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ در حال حاضر با قیمتی حدود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار روپیه پاکستان در کشور همسایه عرضه می‌شود و نسخه‌های کم کارکرد آن نیز با حدود ۱۷ هزار پوند در انگلستان قابل خریداری هستند. البته باید توجه داشت که نسخه عرضه شده به بازار انگلستان و پاکستان قطعا متفاوت است و نمونه موجود در بازار انگلستان از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالاتری قرار دارد.

همانند سایر تجربیات ایرانیان با خودروهای چینی، احتمالا نسخه میان‌رده دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ به بازار ایران عرضه خواهد شد و قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان برای این خودرو تعیین خواهد شد.

شاید تنها رقیب عمده DFSK گلوری ۵۸۰ در ایران می‌توانست بیسو T۵ باشد، خودرویی هفت سرنشینه با مشخصات فنی نزدیک به رقیب خود از شرکت دانگ فنگ که هیچ‌گاه به بازار ایران عرضه نشد. سایر رقبای حال حاضر دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ را می‌توان خودروهایی همچون‌ام وی‌ام X۵۵، چری تیگو ۵، جک S۵ و لیفان X۷۰ دانست که البته هیچ‌کدام از این خودروها هفت سرنشینه نیستند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵