حرفه رفوگری هم‌زمان با فرش‌بافی پدید آمده‌ ولی و در هیچ کتاب تاریخی هیچ حرفی از این حرفه زده نشده‌ است؛ و با کمک این حرفه است که عیوبی مانند کجی‌ها، پارگی‌ها برطرف شوند، وظیفهٔ مرمتگر بی‌عیب کردن فرش برای عرضه به خریداران است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رفوگری یا مرمت فرش به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش را اصلاح می‌کند. فرش یک وسیلهٔ کاربردی است و مواد تشکیل‌دهندهٔ آن آسیب‌پذیر است به‌طوری‌که از این بافته‌ها از گذشته؛ مگر در شرایط خاص و معدود، چیزی به دست ما نرسیده‌ است. آسیب‌ها از قبیل پارگی، سوختگی و پوسیدگی بوده‌اند. این حرفه هم‌زمان با فرش‌بافی پدید آمده‌ ولی و در هیچ کتاب تاریخی هیچ حرفی از این حرفه زده نشده‌ است؛ و با کمک این حرفه است که عیوبی مانند کجی‌ها، پارگی‌ها برطرف شوند، وظیفهٔ مرمتگر بی‌عیب کردن فرش برای عرضه به خریداران است.

 فرش یکی از گرانبهاترین هدایایی بوده که پادشاهان برای یکدیگر می‌فرستاده‌اند. بافت و مرمت فرش دو جزء جدایی‌ناپذیر روند تکامل آن به ‌شمار می‌روند. فرش‌هایی که دارای مرمت هستند نیز امروزه آذین‌بخش بسیاری از موزه‌های مهم دنیاست، البته فرش‌های خاصی هستند که تا امروز باقی مانده‌اند شاید مرمت بر روی آن‌ها به خاطر ارزش بسیار زیاد آن‌هاست که این‌ها بیشتر فرش‌های نفیس و مورد استفادهٔ اشراف و دربار بودند.

جوامع بشری موجب شده‌اند که این حرفه پیشرفت کند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این رشته پدید آمده‌ است. البته تعمیرات جزئی فرش از قبیل شیرازه‌دوزی، ریشه‌بافی و کارهای مربوط به صاف کردن کناره‌های فرش را می‌توان در منزل انجام داد ولی عملیاتی از قبیل رفوگری و رفع چروکیدگی فرش کاری است که تنها از عهدهٔ رفوگرهای متخصص برمی‌آید.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    اگر اندکی سلیقه بود باید یک کار آماده را از نزدیک عکاسی می کرد تا ببینند متوجه رفو می شیم ؟

برچسب‌ها