قنات ها ارتفاع کمی دارند و به همین دلیل لایروبی آن کار سخت و دشواری است اما برای جلوگیری از آبگرفتگی و طغیان آب، باید به طور مستمر لایروبی شوند. کاری که نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ در دستور کار دارند. این بار با کارگران خدمات شهری در لایروبی قنات عباس آباد همراه شدیم.

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: از دیر باز قنات‌ها محل خوبی برای ذخیره سازی و جمع آوری آبهای سطحی بوده و هستند. قنات عباس آباد از قنات‌های قدیمی تهران است که همچنان آب در آن جریان دارد.

به گفته «پدرام طلوعی» رئیس اداره مسیلها و قنوات شهرداری منطقه۶، با جاری شدن آب قنات در نهر، برکه تشکیل می شود و هنگام بارش نزولات آسمانی سطح آب بالا می آید و  اگر لایروبی نشوند، آب جمع آوری شده  طغیان می‌کند و در سطح معابر جاری می شود: «ریختن زباله داخل نهر و برکه مسیر آب را مسدود می کند و موجب آبگرفتگی می شود. بنابراین مسیر قنات به طور مداوم و مستمر توسط نیروهای خدمات شهری منطقه لایروبی می شود.»
قنات عباس آباد در بزرگراه مدرس قرار دارد به «نهر سنگی» معروف است و در دوره‌های گذشته با استفاده از سازه‌های بتونی، مقاوم سازی شده است: «به طور کلی قنات ها ارتفاع کمی دارند و نظافت و لایروبی آنها توسط نیروهای خدمات شهری به سختی انجام می شود.»

طلوعی با بیان اینکه دبی آب در این قنات حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه است و از پرآب‌ترین قنات‌های تهران محسوب می‌شود، می گوید: «آب قنات عباس آباد در بزرگراه مدرس به سطح زمین می رسد و  در طول مسیر هرآنچه باشد می‌شوید و با خودش پیش می‌برد. بنابراین برای پاکسازی زباله‌ها، اواسط مسیر آب قنات حوضچه‌ای تعبیه شده است که نیروها با لباس‌ها و تجهیزات مخصوص وارد آن می‌شوند و نظافت می‌کنند.»

رئیس اداره مسیلها و قنوات شهرداری منطقه ۶ در پایان می گوید: «عملیات لایروبی در ۶ ماه اول سال به طور مرتب انجام می شود و در ۶ ماه دوم هم نیروها آماده باش هستند تا در صورت نیاز و مسدود شدن مسیر آب، عملیات لایروبی را انجام دهند.»

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴