همشهری آنلاین: این رودخانه یکی از غریب‌ترین مکان‌های سیاره زمین است، رودخانه‌ای بزرگ در زیر آب که توسط گازهای مسموم احاطه شده‌است.

 

براساس گزارش ساينس الرت، جايي در حوالي شبه‌جزيره يوكاتان، ميان دریای کارائیب و خلیج مکزیک، در ميان جنگل‌هاي گرمسيري فرونشست زمين باعث ايجاد گودال‌هايي عميق شده‌است، گودال‌هايي كه به واسطه فروپاشي سنگ هاي آهكي آب‌هاي زيرزميني اعماق را آشكار ساخته‌اند.

يكي از خارق‌العاده‌ترين اين گودال‌ها سنوتا آنجليتا نام دارد كه از ويژگي خارق‌العاده‌اي برخوردار است. در عمق 30 متري از آب موجود در اين گودال رودخانه‌اي مجزا در جريان است. اين رود در جايي شكل گرفته‌است كه آب شور و آب شيرين با يكديگر تركيب مي‌شوند و لايه اي ضخيم از گاز سولفيد هيدروژن آن را در بر گرفته‌است كه تنفس آن در لحظه انسان را مي‌كشد.

اين گودال كه در نزديكي شهر باستاني تولوم متعلق به قوم مايان‌ها در شرق سواحل شبه‌جزيره يوكاتان كشف شده‌است، در نگاه اول بسيار عادي به نظر مي‌آيد. اين گودال در ظاهر شبيه به استخري زلال از آب شيرين است كه اطراف آن را بافت گياهي زيبايي پوشانده‌است. اما اگر به عمق 30 متري آن برويد، رودخانه‌اي مرموز را مي‌بينيد كه به صورت مجزا از ميان محيط راكد اطرافش در جريان است.

ابر سولفيد هيدروژني كه آن را در بر گرفته،‌ابري نامرئي و مسموم است كه بويي شبيه به بوي تخم‌مرغ گنديده دارد. ضخامت اين ابر 3 متر است و غواصي در ميان آن كاري بسيار دشوار است.

اين گودال‌ها از آن رو حاوي آب شور و شيرين هستند كه زماني كه سنگ‌هاي آهكي فرو مي‌ريزند، مخزني بزرگ ايجاد مي‌كنند كه در آن آب شيرين زيرزميني با آب شور اقيانوس كه از مسير كانال‌هايي زيرزميني به گودال مي‌رسند تركيب مي‌شوند. به اين ترتيب آب شيرين بالاي آب سنگين‌تر شور شناور مي‌شود و جايي كه اين دو با يكديگر تركيب مي‌شوند، آبي بد‌طعم به نام هالوسلين ايجاد مي‌كنند كه اين آب به صورت جداگانه ميا آب شيرين و شور جريان پيدا مي‌كند.

در كنار اين رويداد، ورود بافت گياهي و مواد زيستي به درون اين گودال‌ها و پوسيدن آنها مي‌تواند لايه‌اي غليظ از گاز سولفيد هيدروژن ايجاد كند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha