همشهری آنلاین: دیدن گروهی از خرس‌های درحال رقص که منگوله‌هایی سرخ رنگ و بزرگ بر گردن دارند و در میان خیابان‌های سفید‌پوش شهری کوچک و سرد در رومانی مشغول پایکوبی هستند برای یک خارجی منظره‌ای عجیب و حتی شاید ترسناک به نظر بیاید.

 

براساس گزارش CNN، اما براي ساكنان منطقه مولدوا، از راه رسيدن خرس‌هاي رقصان كه در واقع ساكنان شهر در لباس‌هايي از پوست خرس هستند، زمان جشن و پايكوبي است. اين مراسم سالانه بين عيد كريسمس و سال نو برگزار مي‌شود.

اين سنتي است كه شايد كمتر كسي از آن اطلاع داشته باشد،‌اما عكس‌هايي كه توسط عكاسي آمريكايي به نام ديانا زينب الهنداوي از اين مراسم مرموز به ثبت رسيده باعث شده تا اين مراسم به بخش بزرگتري از جهان شناسانده شود.

در تصاوير اين عكاس زنان و مرداني در لباسي از پوست كامل خرس ديده مي‌شوند كه در خيابان‌هاي شهر تردد كرده و پايكوبي مي‌كنند. گروهي نوازنده و خواننده نيز اين خرس‌ها و مربي‌هايشان را همراهي مي‌كنند. هدف از برگزاري اين مراسم راندن ارواح شيطاني از شهر است.

اين رسم ريشه در دوراني دارند كه كولي‌هاي محلي كه روما ناميده مي‌شدند، از ميان جنگل‌ها وارد شهر مي‌شدند و خرس‌هايي را به همراه داشتند. در آن زمان ساكنان شهر در ازاي گرفتن مجوز براي راه رفتن توله‌خرس‌ها بر پشت آنها براي درمان كمردرد، به كولي‌ها مبلغي پرداخت مي‌كردند.

اين مراسم از دهه 1930 تاكنون اجرا شده‌است. با اين‌همه هيچ سند و مدركي از اينكه چگونه راه‌رفتن توله خرسها روي پشت افراد به مراسمي با حضور خرس‌نماهاي رقصنده تبديل شده‌است، در دست نيست. لباس‌هايي كه افراد در اين مراسم به تن مي‌كنند از پوست واقعي خرس ساخته شده‌است. از اين رو ممنوعيت شكار خرس اين مراسم را به فستيوالي پرزرق و برق تبديل كرد زيرا قيمت هر لباس به بيش از دو هزار يورو افزايش پيدا كرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳