همشهری‌آنلاین: احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز جمعه ۱۷ بهمن همراه با گروه تهرانگردی برنامه ویژه و متفاوتی داشتند و بعد از زیارت قبور شهدای سال ۵۷ به شهرک سینمایی محمد رسول‌الله رفتند.

مسجدجامعی و همراهان ابتدا به بهشت زهرا رفتند و بر مزار شهدای انقلاب اسلامی حاضر شدند و یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. آنها ابتدا بر مزار شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر حاضر شدند و سپس برای دیگر شهدای حادثه هفتم تیر و شهدای دولت قرائت فاتحه کردند.

  • به قطعاتی که مدفن شهدای قبل از انقلاب است رسیدگی چندانی نشده

عضو شورای شهر و همراهان سپس به قطعات 17 و 21 بهشت زهرا رفتند و بر مزار تعدادی از شهدای انقلاب اسلامی که در سال 57 به شهادت رسیده بودند حاضر شدند و با برخی از خانواده‌هایی که هنوز بعد از 36 سال هر هفته بر مزار شهدای خویش حاضر می‌شوند دیدار و گفتگو کردند.

مسجدجامعی در این دیدار گفت: به نظر می‌رسد به قطعاتی که محل دفن شهدای قبل و اوایل انقلاب است رسیدگی چندانی نشده و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

  • دیدن از شهرک محمد رسول‌الله در آستانه اکران فیلم محمد رسول‌الله

و اما بخش بعدی برنامه، دیدن از شهرک سینمایی محمد رسول الله واقع در 35 کیلومتری قم و در حاشیه روستای اللهیار بود؛ جایی که بزرگترین لوکیشن یک فیلم تاریخی در ایران برپا شده و شهر مکه و بخش‌هایی از شهر مدینه و بصرا (از شهرهای شام) در مقیاس یک یک ساخته شده است. این بازدید در حالی انجام شد که حرف و حدیث‌های زیادی مبنی بر اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بر سر زبانهاست.

  • روستای اللهیار میزبان بزرگترین دکور تاریخ سینمای ایران

در این بازدید، ‌مسجدجامعی درباره لوکیشن‌های این فیلم گفت: پروژه نهایی محمد رسول الله(ص) قرار است در سه فیلم از بدو تولد تا وفات آن حضرت را به تصویر بکشد. بخش اول این فیلم آماده نمایش است و ‌از بدو تولد تا ۱۴ سالگی پیامبر را روایت می‌کند. بخش دوم از ۱۴ سالگی تا بعثت حضرت و آخرین بخش نیز از بعثت تا زمان وفات پیامبر را به تصویر خواهد کشید.

وی ادامه داد: شهرکی که در آن حضور داریم، ‌شامل شهرهای مکه، ‌مدینه، ‌شعب ابی‌طالب و کلیسای بحیرا در شهر بصرای شام تشکیل شده است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عوامل این فیلم ‌بیان کرد: در این پروژه از عواملی استفاده شده که در سینمای جهان مطرح هستند و در کنار آنها از عوامل ایرانی نیز استفاده شده است. برای مثال می‌توان به فیلمبردار پروژه «ویتوریو استورارو»، ‌آهنگساز فیلم «اِی. آر. رحمان»، ‌ طراح دکور و صحنه « کرکا کلژاکویچ» و چند چهره مطرح دیگر داخلی و خارجی اشاره کرد که در کنار یکدیگر این پروژه عظیم مذهبی تاریخی را به پایان رسانده‌اند.

مسجدجامعی افزود: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تقریباً مراحل فنی فیلم به پایان رسیده و آماده اکران است و با هماهنگی کارگردان و تهیه کننده، ‌به زودی اکران خواهد شد.

  • از مکه و مدینه تا شامات در جاده قم

وی درباره سازه‌های شهرک سینمایی محمد رسول‌الله، ‌ اظهار کرد: جنس سازه‌های شهر مکه عموماً از تریدی وال و تریدی پنل است اما مانند ساختمان‌های شهری استراکچر دارد، یعنی بر خلاف آنچه در سینمای جهان متداول است این ساختمان‌ها مهندسی‌ساز هستند و عمر مفیدی که برای اینها تخمین زده شده بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و اگر تعمیرات و نگهداری به همین شکل ادامه پیدا کند، ‌بیشتر از این مدت باقی خواهد ماند تا برای بخش های بعدی این فیلم و سایر پروژه‌های سینمایی تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ به بخش‌های دیگر این شهرک اشاره و تصریح کرد: در لوکیشن شهر مکه، خانه افرادی مانند ابوسفیان، ‌ابولهب، ‌ساختمان دارالندبه، منزل حضرت عبدالله پدر پیامبر که مشهور به مولودالنبی است و بخشی از شهر بصرا و ‌کلیسای بحیرا که پیامبر در ۱۴ سالگی به آنجا رفت و کشیش کلیسا، او را به عنوان پیامبر خاتم شناخت،‌ ساخته شده است.
مسجدجامعی ادامه داد: بخش دیگر این دکور ارزشمند شعب ابی‌طالب است جایی که پیامبر سه سال به همراه خانواده در تنگنا و حصر، زندگی کردند.

وی به بخشی که بحیرا، کشیش مسیحی در آن نوید پیامبری می‌دهد و دارای لوکیشن بسیار زیبا و دیدنی است اشاره کرد و توضیح داد: امروزه کلیسای بحیرا در استان «درعا»ی سوریه و در ۱۵ کیلومتری دمشق است. این کلیسا برای زمانی است که پیامبر با کاروان ابوطالب به سمت شامات می‌روند.

  • سپاه ابرهه در آفریقای جنوبی

مسجدجامعی‌ در ادامه گفت: صحنه سپاه ابرهه، به دلیل نیاز به‌ فیل‌ها و اسب‌های آموزش دیده در آفریقای جنوبی جلوی دوربین رفته و با جلوه‌های ویژه تکمیل شده است.

وی با اشاره به لوکیشن شهر مدینه در این مجموعه گفت: بخشی از شهر مدینه و «خانه بنی نجار» در این لوکیشن ساخته شده؛ خانه ای که میزبان پیامبر در دوران نوجوانی بوده و یکی از صحنه‌های زیبای فیلم در این خانه رقم خورده است.

مسجدجامعی در پایان ضمن قدردانی از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) خاطر نشان کرد: با توجه به کوشش‌های چندساله تیم سازنده و بازیگران این فیلم و دقت و ظرافت به کار رفته در تولید این اثر هنری، ‌امیدواریم شاهد حضور موفق آن در داخل و خارج کشور باشیم.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶