همشهری آنلاین: جنگجوی پرتغالی شاید یک عنوان انسانی باشد، اما در اصل نام جانداری دریایی شبیه به عروس دریایی است که می‌تواند بسیار مرگبار باشد.

براساس گزارش نشنال‌جئوگرافيك، اين جاندار عضوي از گروهي از نرم‌تنان به نام سيفونوفورس است، اعضاي اين گروه به جاي اينكه يك موجود زنده يكپارچه باشند،‌مجموعه‌اي از واحد‌ها با ساختار ژنتيكي يكسان هستند كه هريك كاري مجزا انجام مي‌دهند. بخشي از آنها شاخك‌ها را تشكيل مي‌دهند و بخشي ديگر ساختار گوارشي را ايجاد مي‌كنند.

شاخك‌هاي اين جنگجو شكار را اسير كرده و فلج مي‌كند. گاه ممكن است طول اين شاخك‌ها به 50 متر نيز برسد. شاخك‌ها حاوي بخش‌هايي نيزه مانند هستند كه مي‌توانند تركيبي از مواد سمي را به بدن شكار تزريق كند.

نيش اين جاندار مي‌تواند تمامي آبزيان كوچك را از پا درآورد، اما خطر اين موجود براي انسان‌ها به سن قرباني و محل گزيدگي بستگي دارد زيرا ضخامت پوست در مناطق مختلف بدن متفاوت است و در عين حال زنان و كودكان از پوست نازكتري نسبت به مردان برخوردارند. گزيدگي در ناحيه گردن يك كودك مي‌تواند مرگبار باشد زيرا حجم زيادي از سم وارد جريان خون مي‌شود. اما گزيدگي در ناحيه كمر يك مرد خطري به جز سوزش و التهاب به دنبال نخواهد داشت.

همچنين پروتئين‌ها و چربي‌هايي كه سلول را احاطه كرده‌اند به آرامي توسط سم تجزيه شده و جنگجو مي‌تواند شكارش را به آرامي هضم كند.

قسمت بادكنكي اين جاندار امكان شناور شدن و حركت كردن در سطح آب را برايش فراهم مي‌آورد درحالي كه شاخك‌هايش در زير آب پنها و در انتظار شكار هستند. شناور بودن آنها باعث شده به شدت در معرض تشعشعات فرابنفش خورشيد قرار بگيرند، اشعه‌اي كه مي‌تواند با ايجاد جهش ژنتيكي منجر به ابتلا به سرطان شود.

اما اين جاندار با داشتن رگه‌هاي رنگارنگ و زيبايي در بدنش از ابتلا به چنين سرنوشتي خودداري مي‌كند. به گفته محققان اين رنگ‌ها عملكردي ضد‌آفتاب‌مانند دارند و مي‌توانند طول‌موج‌هاي مختلفي از فرابنفش را به خود جذب كنند.

همين رشته‌هاي رنگي باعث شده تا اين جنگجوي مرگبار به مجسمه‌هاي شيشه‌اي و زيبا شباهت پيدا كند و به سوژه عكاسي به نام آنساروف تبديل شوند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶