همشهری آنلاین: دید سه‌بعدی یکی از قابلیت‌های استاندارد و طبیعی موجودات زنده نیست، اگرچه انسان از آن برای خود بهره‌برداری می‌کند، اما در میان جانداران تنها یک بی‌مهره‌ وجود دارد که از قابلیت دید سه‌بعدی برخوردار است.

براساس گزارش گیزمگ، مانتیس‌ها تنها بی‌مهرگانی هستند که از قابلیت دید سه‌بعدی برخوردارند و همین قابلیت آنها را به شکارچیانی خبره تبدیل کرده‌است. دانشمندان انگلیسی در دانشگاه نیوکاسل برای مطالعه توانایی دید سه‌بعدی این جاندار و بررسی قابلیت کپی کردن آن در تکنولوژی‌های انسانی درحال مطالعه روی سیستم بینایی مانتیس‌ها هستند.

دانشمندان در بخشی از مطالعه خود مجبور شدند عینک‌ سه بعدی بسیار کوچکی را به چشم مانتیس‌ها بگذارند،‌کوچکترین عینک سه‌بعدی جهان که تاکنون ساخته شده‌است.

این عینک به‌صورت موقتی و با استفاده از موم زنبور در برابر چشمان مانتیس‌ها نصب می‌شود و سپس مانتیس‌ها در برابر نمایشگری قرار می‌گیرند که روی آنها تصاویری سه‌بعدی و متحرک از یک شکار نمایش داده می‌شود. دانشمندان با مطالعه روی واکنش‌های مانتیس‌ها نسبت به این محرک امیدوارند بتوانند شباهتی را میان توانایی پردازش تصاویر سه‌بعدی در انسان‌ها و مانتیس‌ها و یا مکانیزمی جدید را در سیستم بینایی این حشرات بیابند.

حتی اگر نتایج این مطالعه ثابت کند سیستم دید سه‌بعدی انسان و مانتیس مشابه‌است، باز هم اطلاعات ارزشمندی درباره روند تکاملی دید سه بعدی که در توسعه تکنولوژی‌های بشر نقشی قابل توجه دارد، در اختیار دانشمندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳