همشهری آنلاین: این تصاویر هر چند طبیعت زیبا را نشان می‌دهند ولی بسیار تاسف‌برانگیز، رقت برانگیز و دلگیرکننده هستند!

بی تردید یکی از زشت‌ترین و تاسف‌برانگیزترین کارهای بشر، تحمیل جنگ است. عکس‌های فوق مربوط به بقایای ابزار‌های جنگ جهانی در روسیه هستند. ابزاری که انسان، این موجود هوشمند با خودخواهی و زیادی طلبی‌هایش در دل طبیعت زیبا رها کرده یا جا گذاشته است و هنوز این طبیعت عظیم نتوانسته است بعد از گذشت سال‌ها آنها را هضم یا تغییر ماهییت دهد.

به این تصاویر نگاه کنید! چه احساسی دارید؟ آیا این تصاویر شما را متاثر و آشفته نمی‌سازد؟

این عکس‌ها در منطقه جنگل‌های انبوه نوا بریج هد- روسیه گرفته شده‌اند و آثار به جا مانده مربوط به سال 1891 است. تاریخ می‌گوید؛ روسیه در جنگ جهانی دوم، بزرگترین صحنه کشتارهای انسانی را را به خود دیده است. نبرد انسان علیه انسان به دست خود انسان... جنگی فرسایشی و سهمگین که منجر به کشته شدن هزاران زن، مرد و کودک روسی و آلمانی شد.

در نگاه اول ممکن است، عمق فاجعه درک نشود، ولی با نگاه طولانی می‌توان؛ کلاه‌خود، نارنجک، تبر، پوکه، توپ، یک سلاح ضد تانک را دید که در بدن مادر طبیعت خودنمایی می‌کنند. طبیعت با قدرت رویش مجدد سعی در هضم کردن و قورت دادن این ابزار یا این مایه ننگ کرده است. ولی گویا او هم در این کار موفق نبوده است.

جنگ و طبیعت

جنگلی که روزی در زیر غرش سلاح‌های جنگی، فریاد‌ها و ناله‌های سربازان گوش‌هایش را گرفته و با زخم‌هایش صبوری کرده است...حال که جان بدر برده نمی‌داند با این ابزار که چهره زیبای او را مخدوش کرده، چه کند؟ چهره مادر طبیعت، آینه‌ای تمام نمای زشتی‌ها، ننگ و خودخواهی‌ها انسان است. به راستی با کدام علم و عمل جراحی انسانی می‌توان این چهره را تغییر داد و زیبا ساخت؟

جنگ و طبیعت

این جنگل داستان‌ها، خاطرات، اسرار و رازهای بسیاری در خود جای داده‌ است. رازهای پنهانی که اگر گوش شنوا داشته باشی، آنها را خواهی شنید..

توماس فرانک ریکت، عکاس انگلیسی(1864-1918) این عکس‌های تاریخی را در کتابی در سال 1991 منتشر کرده است.

  • منبع: historyinpictures

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹