وجود 1200بوستان برای شهر تهران خبر خوبی است و خوب‌تر از آن خبر بهره‌برداری از مجموعه‌ وسیعی است که با وسعت 36هکتار اخیرا حدفاصل بزرگراه‌های شهید خرازی و شهید حکیم به بهره‌برداری رسیده است.

احداث بوستانی به این وسعت آن هم در شرایطی که بخش عمده آن به مساحت حدود 20هکتار اختصاص به فضای سبز دارد این امیدواری را می‌دهد که از قسمت غربی پایتخت به‌عنوان تنها کریدور گردش هوای کلانشهر تهران، این بار نیز با احداث بوستانی جدید نوید تلطیف و تصفیه هوا و تنفس سالم‌تر شهروندان تهرانی به گوش می‌رسد. و باز خبر خوش‌تر اینکه فاز دوم و سوم بوستان جوانمردان تا 150هکتار و با مشارکت بخش خصوصی قابل توسعه است تا بوستان جوانمردان به بزرگ‌ترین فضای تفرجگاهی غرب تهران تبدیل شود.

قدر مسلم اینکه بوستان جوانمردان در افزایش سرانه فضای سبز شهر تهران و استفاده حداکثری از اراضی پیرامون مسیل برای کاشت درختان و فضاهای سبز تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود شرایط آب و هوایی و حفظ و احیای باغ‌های کن به‌عنوان میراث تاریخ طبیعی شهر تهران داشته باشد.

درتوصیف این بوستان می‌توان به کارکردهای ارزشمند بسیاری اشاره کرد که کنترل و مدیریت سیلاب‌های فصلی با اجرای مقاطع هدایت آب‌ها، رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی از سفره‌های آب زیرزمینی شهر تهران در قالب جلوگیری از هدایت فاضلاب‌های همجوار به کانال، جمع‌آوری زباله‌های خطرناک از محیط پیرامون، جمع‌آوری زباله‌های ساختمانی و تأثیرات منفی آن بر آبخوان‌های زیرزمینی، احیای قنوات قدیمی و بهره‌برداری و تقویت آنها ازجمله این کارکردهاست.

علاوه براین، ساخت فضاهای خدماتی، ورزشی، فرهنگی و تفریحی می‌تواند به توزیع مناسب فضاهای تفرجی و گذران اوقات فراغت برای شهروندان تهرانی و فراهم‌شدن شرایط نیل به هدف پیشرفت و عدالت اجتماعی منجر شود. دراین باره امیر عباس بهاری شهردار منطقه 22در توصیف ویژگی‌های بوستان جوانمردان به موارد دیگری اشاره می‌کند. از نظر شهردار منطقه22 علاوه برآنچه اشاره شد، در احداث بوستان جوانمردان افزایش سطح امنیت و ایمنی، احترام به طبیعت، بهبود منظر شهری تهران، رفع آلودگی‌های بصری، ایجاد پهنه مناسب جهت پذیرایی و اسکان شهروندان در مواقع بحران و زلزله، افزایش جاذبه‌های گردشگری ، هویت بخشی از طریق احداث عناصر کالبدی مانند تندیس‌های مشاهیر و معرفی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به گردشگران داخلی و خارجی مدنظر ما بوده است.

وی همچنین یکی دیگر از کارایی‌های ساخت مجموعه‌های بزرگی نظیر بوستان جوانمردان را افزایش حس تعلق ساکنین و جوانان به محل زندگی خود برمی‌شمرد و می‌گوید: سعی ما این بود که با ساخت بوستان جوانمردان به پیوند مناطق همجوار به یکدیگر از طریق احداث فضاهای سبز و پهنه‌های کالبدی با ارزش همت گماشته، مانع تصرفات غیرمجاز در اراضی با ارزش این منطقه شویم. بوستان جوانمردان دارای چهار ورودی اصلی شامل بلوار صدرا (ورودی غربی)، بلوار جوانمردان (ورودی غربی)، جنوب بزرگراه شهید خرازی(ورودی شمالی) و ورودی خیابان هجدهم از زیبادشت بالاست.

در این بوستان محورهای تفریحی‌ای تدارک دیده شده که ازجمله آنها محور‌های پیاده تفرجگاهی به طول هشت کیلومتر، محور درشکه تفریحی به‌طول چهارکیلومتر و محور دوچرخه‌سواری به طول 8 /7کیلومتر است. علاوه براین فضاهای بازی برای سنین زیر14سال، فضای بازی کودکان به مساحت 920مترمربع، سافت گیم به مساحت 360مترمربع و هایلند پارک به مساحت 2300مترمربع نیز درنظر گرفته شده است. همچنین برای سنین بالای 14سال امکاناتی نظیر اسکیت پارک آموزشی و حرفه‌ای به مساحت 4600مترمربع همراه با سکوی تماشاگر با گنجایش 300نفر، مجموعه را پل به مساحت 1300مترمربع، فضای بازی‌های فوق مدرن مکانیکی به مساحت 800مترمربع، زمین بازی‌های چندمنظوره به مساحت 1355مترمربع، سایت شطرنج به مساحت 800 مترمربع و تنیس روی میز در سه نقطه به مساحت 500 مترمربع ازجمله این امکانات است.

تدارک فضای تندرستی برای سالمندان و ناتوانان جسمی و کودکان به مساحت 550 مترمربع و ساخت مسجد به مساحت 1000 مترمربع به همراه سکوهای اجتماعات 300نفره ویژه اجرای مراسم فرهنگی و مذهبی و سکوهای 850نفره در جنوب این مجموعه به همراه غرفه‌های فرهنگی نشان از آن دارد که هنگام طراحی این مجموعه دست‌اندرکاران هیچ موردی را از نظر دور نداشته‌ و سعی کرده‌اند تمامی فضاهای لازم برای شهروندان را تدارک ببینند.

بهاری، شهردار منطقه 22، در بخشی دیگر از اظهاراتش در توصیف ویژگی‌های دیگر بوستان 36هکتاری جوانمردان به احداث باغ گیاه‌شناسی این مجموعه اشاره می‌کندکه به مساحت 200مترمربع با هدف افزایش دانش گیاه‌شناسی مراجعین، اقدام به معرفی گیاهان و درختان استفاده شده با پلاک‌های ویژه می‌کند.

هنگام گردش در مجموعه گسترده بوستان جوانمردان متوجه فضاهای خاص دیگری نظیر آبنمای موزیکال به مساحت 8130متر مربع می‌شویم که قرار است با آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته مکانیکی و نمایش‌های لیزری در آینده نزدیک ازجمله ویژگی‌های جاذب و مفرح این مجموعه برای بازدید‌کنندگان باشد. علاوه‌براین ساخت برکه پرندگان به مساحت 730مترمربع را نیز می‌توان از جاذبه‌های دیگر بوستان جوانمردان برشمرد.

در توصیف فضاهای خدماتی بوستان جوانمردان نیز می‌توان به ساختمان پلیس پارک، 48چشمه سرویس‌ بهداشتی، غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی و اطلاعات گردشگری، پارکینگ‌های روباز مجموعه به تعداد 900واحد، پارکینگ‌های دوچرخه به تعداد 300واحد، اورژانس و کمک‌های اولیه به زیر‌بنای 260مترمربع اشاره کرد.

از نظر شهردار منطقه 22ازجمله ویژگی‌های مهم بوستان جوانمردان ایران، استفاده از انرژی تجدید‌پذیر خورشیدی جهت ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی در راستای بهره‌برداری از نعمات الهی و از سوی دیگر استقلال کامل طرح در مواقع وقوع بحران جهت تأمین روشنایی و آب گرم مورد نیاز شهروندان است. علاوه براین بوستان جوانمردان از نظر شهردار منطقه 22ویژگی‌های باارزش دیگری به لحاظ محیط‌زیستی دارد که می‌توان به استفاده از مصالح سازگار با محیط طبیعی و کاهش قابل توجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری آتی اشاره کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹